• 20162010

    Orolig - lugnt foster vecka 32 - känner någon igen sig?

    Hej,

    Jag går precis in i vecka 32 och känner stor oro då min bebis i magen är otroligt lugn. Han har varit lugn större delen av graviditeten, men på sistone (de senaste två veckorna) har jag knappt känt honom. Han rör på sig lite långsamt och hickar en hel del men inte så mycket mer än så. Jag har varit inne på ett antal kontroller, CTG och ultraljud, och läkarna tycker att det ser ut som han rör på sig på ett bra sätt. 

    Jag är ändå orolig, jag känner inga sparkar och får inte direkt respons när jag dricker söta/kalla drycker exempelvis. Jag får trycka på magen för att känna att han lever där inne.

    Jag har ganska låga blod-/järnvärden (Hb 87, S-ferritin 20, inledningsvis var S-ferritin 60 men har alltså sjunkit under graviditeten trots dubbel daglig dos järn). Jag är naturligtvis orolig över att fostret påverkas av detta. Jag känner också oro över att det kan vara något med navelsträngen eller att min moderkaka, som ligger i nederkant, kan påverka bebisen. 

    Är det någon som känner igen sig? Eller som varit med om något liknande men där bebisen trots allt mått bra när han/hon väl fötts? Jag grubblar naturligtvis på det här hela tiden.

    /En orolig mamma


    Lugnt foster - orolig
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-05 10:09
    Jag kan tillägga att han hickar en hel del, och det känns..
  • Svar på tråden Orolig - lugnt foster vecka 32 - känner någon igen sig?
  • Lemt77

    Det är rätt trångt i slutet och de kan inte röra sig på samma sätt. Men är du mkt orolig be att få prata med någon om det.

  • 20162010
    Lemt77 skrev 2016-03-05 10:59:13 följande:

    Det är rätt trångt i slutet och de kan inte röra sig på samma sätt. Men är du mkt orolig be att få prata med någon om det.


    Hej,

    Det har du rätt i, det är nog bra att ventilera oron lite.
  • Milleman

    Trots att det är trångt så ska man känna bebisen utan att behöva provocera med drycker och buffningar. Det är bra att du kollat upp det och att allt såg bra ut! Men jag hade legat på lite om jag var dig. De får göra ett ultraljud och kolla flöden eller att du går på extrakontroller hos bm.
    Vi kände väldigt lite rörelser förra helgen och vår bm tyckte inte om att vi inte åkt till sjukhuset och kollat upp det.

  • 20162010
    Milleman skrev 2016-03-05 12:35:00 följande:

    Trots att det är trångt så ska man känna bebisen utan att behöva provocera med drycker och buffningar. Det är bra att du kollat upp det och att allt såg bra ut! Men jag hade legat på lite om jag var dig. De får göra ett ultraljud och kolla flöden eller att du går på extrakontroller hos bm.
    Vi kände väldigt lite rörelser förra helgen och vår bm tyckte inte om att vi inte åkt till sjukhuset och kollat upp det.


    Ja, jag tror jag ska be om en extra kontroll och då ställa alla frågor som jag har, det kanske rätar ut lite frågetecken.
  • Resande

    Jag skulle absolut be att få göra tillväxtultraljud och flödeskontroll för att se att allt är ok. (Antar de redan kollat fostervatten). Det kan ju vara så att du har en väldigt lugn bebis men för att du ska veta allt är ok så kräv fler kontroller.

  • 20162010
    Resande skrev 2016-03-05 16:00:51 följande:

    Jag skulle absolut be att få göra tillväxtultraljud och flödeskontroll för att se att allt är ok. (Antar de redan kollat fostervatten). Det kan ju vara så att du har en väldigt lugn bebis men för att du ska veta allt är ok så kräv fler kontroller.


    Jag har ett tillväxtultraljud inplanerat om en dryg vecka (pga min lågt sittande moderkaka) och jag tänkte be dem kolla flödet då (om jag inte gör det tidigare). Fostervattnet såg normalt ut nu i veckan, tack och lov :)
  • Anonym (...)

    Ts hur mår du med ett hb på 87 bara det värdet borde få sjukvården att reagera lite. Låg blodvolym och vara gravid innebär ju att ni båda blir påverkade. Vore jag du skulle jag kräva att få någon påse blod. Tänk på att ditt barn mår som du. Troligen mycket trött och slut

  • 20162010
    Anonym (...) skrev 2016-03-05 17:36:17 följande:

    Ts hur mår du med ett hb på 87 bara det värdet borde få sjukvården att reagera lite. Låg blodvolym och vara gravid innebär ju att ni båda blir påverkade. Vore jag du skulle jag kräva att få någon påse blod. Tänk på att ditt barn mår som du. Troligen mycket trött och slut


    Hej,

    Jag är ganska trött och slut. Har kämpat på med järntabletter sedan vecka 5 men tyvärr har värdena bara gått ner. Men nu i veckan som kommer så kommer jag äntligen att få järn intravenöst, så jag hoppas på bättring. Jag har funderat på om barnet kan ha påverkats av detta, men jag hoppas inte eftersom sjukvården har skjutit fram järninfusionerna under en längre tid och bara tagit nya prover i hopp om att värdena ska lyfta, men eftersom de inte har gjort de så kommer jag nu äntligen att få "hjälp" med dessa. Håller tummarna för att både jag och barnet blir piggare..
  • amalie79
    Anonym (...) skrev 2016-03-05 17:36:17 följande:

    Ts hur mår du med ett hb på 87 bara det värdet borde få sjukvården att reagera lite. Låg blodvolym och vara gravid innebär ju att ni båda blir påverkade. Vore jag du skulle jag kräva att få någon påse blod. Tänk på att ditt barn mår som du. Troligen mycket trött och slut


    Så lågt hb hade jag inte ens efter min förlossning, efter 2,4 liter blodförlust! Hb var då 94 och jag fick två påsar blod på eftermiddagen:
  • Anonym (ligg på)

    Jag hade varit mer på och krävt ett ultraljud för att känna mig lugnare. Sen är det ju extremt mkt i media jurister nu gällande detta. Jag har erfarenhet av dåliga fosterrörelser som slutade i ett akutsnitt i v 34 och kommer under denna grav vara nojig och ska gå på fler ultraljudskontroller pga det.

    Men stå på dig om det känns osäkert.

  • 20162010
    amalie79 skrev 2016-03-05 19:19:33 följande:
    Så lågt hb hade jag inte ens efter min förlossning, efter 2,4 liter blodförlust! Hb var då 94 och jag fick två påsar blod på eftermiddagen:
    Oj, 2,4 liter låter mycket, hoppas det kändes bättre efteråt!
    Det som är tråkigt är att när man är gravid så är det mkt som "bortförklaras" med just graviditeten. "Oj, vad konstigt att dina värden inte går upp.. Men det blir ju så för vissa när man är gravid, äter du verkligen dina tabletter?" Äh, ja, det är klart att jag äter mina tabletter, leverpastej etc. Och att de började prata om infusioner för ett par månader sedan, men sedan har de dragit ut på det i väntan på att värdena ska gå upp. Men nu hoppas jag på bättring i veckan.
  • 20162010
    Anonym (ligg på) skrev 2016-03-05 19:27:03 följande:

    Jag hade varit mer på och krävt ett ultraljud för att känna mig lugnare. Sen är det ju extremt mkt i media jurister nu gällande detta. Jag har erfarenhet av dåliga fosterrörelser som slutade i ett akutsnitt i v 34 och kommer under denna grav vara nojig och ska gå på fler ultraljudskontroller pga det.

    Men stå på dig om det känns osäkert.


    Hoppas att ditt akutsnitt gick bra och att bebisen mådde bra efteråt! Hur långt innan märkte du av dåliga fosterrörelser? Kunde de se vad som var orsaken till dem?
  • Anonym (ligg på)
    20162010 skrev 2016-03-06 11:34:25 följande:

    Hoppas att ditt akutsnitt gick bra och att bebisen mådde bra efteråt! Hur långt innan märkte du av dåliga fosterrörelser? Kunde de se vad som var orsaken till dem?


    Barnet fyller 10 år i år och mår jättebra.

    Jag hade minskade rörelser i 2 dagar, blev skickad på kontroll på BB från mvc och där tyckte dom det var ok. Åkte självmant in 2 dgr senare då det minskat ännu mer och då tog dom ut barnet ganska direkt då hjärtljud och rörelser inte var som dom skulle. Barnet hade drabbats av en ovanlig åkomma som gjorde att den röda blodkroppar flyttats över till mitt blod. Vi hade tur för tiden höll på att rinna ut.

    Bättre att kolla en gång för mycket! Detsamma även spec.mödravården som jag går på nu, kom hit om oro finns. Vilket jag kommer att göra denna gång om det uppstår, åka in vid oro.
  • ondar
    Lemt77 skrev 2016-03-05 10:59:13 följande:

    Det är rätt trångt i slutet och de kan inte röra sig på samma sätt. Men är du mkt orolig be att få prata med någon om det.


    Sluta sprid sånt här är du snäll. Det stämmer inte. 500 barn om året dör i magen efter ca v24, blir föräldrar rätt informerade tror man att hälften av dem skulle gå att räddas- genom att märka minskade fosterrörelser, o göra som ts. Reagera o söka vård. Mer info finner du på barnuppropet. Lär om, lär rätt.
  • Anonym (Knuff)
    ondar skrev 2016-03-06 14:10:04 följande:

    Sluta sprid sånt här är du snäll. Det stämmer inte. 500 barn om året dör i magen efter ca v24, blir föräldrar rätt informerade tror man att hälften av dem skulle gå att räddas- genom att märka minskade fosterrörelser, o göra som ts. Reagera o söka vård. Mer info finner du på barnuppropet. Lär om, lär rätt.


    Jag tror inte att Lemt77 menade att man ska känna mindre rörelser utan att rörelserna ändrar form dvs kanske inte lika mycket "kullerbyttor" i magen utan mer hårda knuffar och tryck då det blir mindre utrymme men att man SKA känna rörelser LIKA ofta. Så har jag fått det förklarat för mig av läkare och bm. Känner man minskade svaga rörelser så ska man kolla upp det.

    Sen lär man känna sitt barns rörelser i magen. Är i vecka 36 och barnet rör sig aktivt ca 5-6 dagar och lite mindre 2-3 dagar. Varit så sen vecka 25 ungefär. Varit på kontroll (hjärtljuden och ultraljud) några gånger under dessa lugna dagarna men allt varit bra.

    Vid oro ska man kolla upp för säkerhetsskull.
  • 20162010

    Om någon gång kommer in på det här inlägget så vill jag bara göra en uppföljning: Barnet i magen mådde bra när han kom ut och mår vid drygt ett års ålder prima! 

    Järninfusionerna hjälpte mig med mina hb-värden, kanske inte så mkt innan förlossning men däremot efter.

    Till alla som är oroliga över lugna bebisar i magen säger jag ändå - kolla upp! Ni ska känna er trygga. Min oro visade sig vara obefogad, men jag är ändå glad att jag vågade åka in och kolla upp. Jag vet att det kostar samhället pengar, men jag betalar gladeligen skatt för att alla blivande mammor ska känna sig trygga under en av de viktigaste perioderna i livet!

    Må gott!

Svar på tråden Orolig - lugnt foster vecka 32 - känner någon igen sig?