Anonym (Fia) skrev 2016-03-09 04:20:04 följande:
När det gäller mjölk tycker jag faktiskt den ofta brukar smaka lite unket redan innan bäst före om den är öppnad - men då har jag väldigt känsligt smaksinne för smakförändringar. Men otjänlig som att man skulle kunna bli dålig är den ju knappast inte.
Vissa saker ska man dock akta sig lite på, framförallt charkuterier och skaldjur - där kan det lätt bli dåligt även innan bäst före. Oöppnad chark som är dålig innan är dock oftast bara lite sur och osmaklig, och inte nödvändigtvis något man blir dålig av.
Generellt är bäst före en ganska dålig guide, den ska vara med rejäl marginal, men ibland är den faktiskt för långt tilltagen - så man måste hålla lite koll själv *också*. Det missas ofta när folk vill tala om hur långt vissa saker håller efter datumet, en del varor stämmer det inte alls för. Saker kan också vara smittade och därmed dåliga tidigare också. De mest välkända exemplen bland frusna bär, ruccola och köttfärs som det är larm regelbundet om.
Så att koppla en fobi till detta datum blir väldigt irrationellt, bästa sättet är att se till att lära sig mer, vad som är tecken på att en vara inte är riktigt tjänlig då det skiljer från vara till vara samt vilka varor som kan vara dåliga utan att man märker något alls.
Apropå cremé fraiche så kan jag inte hålla med om något halvår - haft flera som möglat tidigare än så oöppnade och handlar inte på willys, men det är en typisk vara där man med syn, lukt och smak lätt kan avgöra om den är ok.
Det gäller i princip alla mejerivaror, dock kan man behöva var uppmärksam på att "lång hållbarhets grädde" (där bäst före verkligen bara gäller oöppnad förpackning, öppnad håller den inte längre än vanlig, samma gällande mjölk av den sorten) där den generellt inte surnar som förväntat utan ruttnar, så smak och luktförändringen är inte den förväntade - de bakterier som normalt gör att grädde surnar (sur grädde är utmärkt att laga mat med och är ursprunget till smetana och creme fraiche och liknande - ruttnande grädde ska slängas) är oftast avdödade i processen som ger den långa hållbarheten.
Men har något en bäst före på flera månader eller ännu mer så kommer det aldrig spela någon roll med några dagar hit eller dit, är den dålig några dagar efter bäst före var den det en vecka innan också. Men man ska tänka på att det alltid gäller oöppnad förpackning och obruten kylkedja.
Charkuterier, köttfärs och skaldjur ska man ta det säkra före det osäkra och använda med marginal åt det kortare hållet. Mejerier och ägg märker man tydligt om de är otjänliga (om man inte är halvblind i kombination med helt oförmögen att känna smak och lukt av mögel - känner en sådan som kan äta mögligt bröd utan att märka)
Har lagrat många creme fraiche, och det är bara garant som inte klarat lagringen.
Vi pratar om oöppnade burkar, väl öppnade så är det på sin höjd någon vecka innan de är hel mögliga.
Kanske du har haft otur, men jag har då aldrig fått någon som har möglat.
Köpte en gång 20st 0,5l burkar, när datumet var väldigt kort och ett pris som var oslagbart(2:- burken).
Tog mig 7 månader att använda, och alla smakade gudomligt mot slutet.
Perfekt till desserter, med lite lite socker i.