• Anonym (Frågetecken)

Funderingar runt bil

Lite funderingar runt en utav våra bilar eller båda bilarna. Innan jag träffade min sambo så köpte jag en bil via en bilhandlare och finansieringen utav en del på bilen blev via santander. Eftersom jag tänkte att den här bilen ska jag ha ett bra tag framöver så brydde jag mig inte om att det blev ett "kreditköp". Nu har ju livssituationen förändras, vilket kan ske alla och både arbetssituation och familjesituation kommer att förändras under året och vi har väl insett att två bilar inte behövs hos oss. Vi kommer ha råd med båd bilarna trots att arbetssituationen förändras men en utav bilarna kommer i princip bara få stå på uppfarten och ticka pengar.
    Först var tanken att båda bilarna skulle stanna kvar, men nu när barnvagnen har kommit så inser vi att den får inte plats i min bil. Trist läge då båda var rätt säkra på att den skulle få plats. Nästa tanke var att byta in båda bilarna till en nyare kombi där både hundbur och barnvagn får plats, pratade med banken om att lösa krediten på min bil och det skulle inte vara några problem. För om där finns kredit kvar på bilen så förlorar man väl den summan om man byter in bilen mot en nyare?
    På en fest förra helgen så pratar sambon med min kompis sambo och säger, vi ska sälja hennes bil och behålla min. Så där kom tredje förslaget som en klar blixt ifrån himmeln. Har pratat med bilhandlaren och dom är enbart intresserade utav bytes handel, vilket jag förstår dom. Dom vill ju inte förlora pengar i en affär. Sälja bilen med kreditlånet kvar går enligt Santander, antingen löser köparen hela summan eller så gör man en överlåtelse utav lånet och då ska santander godkänna köparen. Känns som en hel del arbete där att hitta "rätt" köpare.
    Sambon pratar om att han ska stå som medköpare på bilen eller lösa ut bilen men det hjälper ju inte oss? Då står vi fortfarande med två bilar varav en som tickar pengar.

• Svar på tråden Funderingar runt bil
  • StevenDiese

Jag förstår faktiskt inte vad du menar.

Men sälj bilarna och köp ny bara! Svårare än så är det inte.

• Anonym (Enda valet)

Vill mannen bara ha en bil? Klarar du dig utan bil när du är mammaledig? Jag skulle vägra att vara utan bil.

• Anonym (Frågetecken)
    StevenDiese skrev 2016-03-06 17:26:56 följande:

Jag förstår faktiskt inte vad du menar.

Men sälj bilarna och köp ny bara! Svårare än så är det inte.

Haha, ja om ändå sambon resonerar så men det gör han inte ;)
  • Anonym (Frågetecken)
    Anonym (Enda valet) skrev 2016-03-06 17:59:50 följande:

Vill mannen bara ha en bil? Klarar du dig utan bil när du är mammaledig? Jag skulle vägra att vara utan bil.

Mannen vill ha en bil, vi har varit och värderat bilarna så vi vet vad vi får för dom i inbytes. Men nu är det ändrad ton ang. det.
    Jag? Utan bil när jag är mammaledig? Nej, det hade jag inte klarat. Jag behöver röra på mig, kan tycka det är skönare att fixa handling etc under dagen och inte springa på maxi kl 18 på kvällen. Samtidigt är han garanterad till ca 60% att ha firmabil så helt billös blir jag inte. Men jag känner personligen att det varit smidigare att byta in båda, köpa en ny och inte hålla på att trixa med att hitta en köpare som är villig att ta över lånet på min bil och som låneföretaget godkänner eller hitta en köpare som kan köpa bilen för vad den är värderad för, tror inte många har så mycket pengar i fickan att hosta upp vid en privat försäljning. Själva hela biten med att trixa med annonser, ha en massa samtal etc är det som jag är anti mot eftersom jag känner att det kommer att ta tid och arbete att hitta rätt köpare, personligen känner jag det är lättare att ta det via bilhandlaren. Vi har ju trots ändå kontakt med en som var intresserad utav att göra affär.
  • Stormorsan

Det är inte så svårt. Sälj bilen privat och lös lånet när ni får betalt. Alt ta med köparen till banken. Köparen betalar först skulden och resten direkt till er, är skulden större än försäljningssumman betalar ni mellanskillnaden. Ta bara reda på bara exakt hur stor skuld som är kvar det datum bilaffären ska göras.

• Anonym (Enda valet)
    Anonym (Frågetecken) skrev 2016-03-06 18:14:47 följande:

Mannen vill ha en bil, vi har varit och värderat bilarna så vi vet vad vi får för dom i inbytes. Men nu är det ändrad ton ang. det.

Jag? Utan bil när jag är mammaledig? Nej, det hade jag inte klarat. Jag behöver röra på mig, kan tycka det är skönare att fixa handling etc under dagen och inte springa på maxi kl 18 på kvällen. Samtidigt är han garanterad till ca 60% att ha firmabil så helt billös blir jag inte. Men jag känner personligen att det varit smidigare att byta in båda, köpa en ny och inte hålla på att trixa med att hitta en köpare som är villig att ta över lånet på min bil och som låneföretaget godkänner eller hitta en köpare som kan köpa bilen för vad den är värderad för, tror inte många har så mycket pengar i fickan att hosta upp vid en privat försäljning. Själva hela biten med att trixa med annonser, ha en massa samtal etc är det som jag är anti mot eftersom jag känner att det kommer att ta tid och arbete att hitta rätt köpare, personligen känner jag det är lättare att ta det via bilhandlaren. Vi har ju trots ändå kontakt med en som var intresserad utav att göra affär.

Klarar han sig utan bil? Det kan bli dyrt med förmånsbil.
  • Anonym (Frågetecken)
    Stormorsan skrev 2016-03-06 19:18:15 följande:

Det är inte så svårt. Sälj bilen privat och lös lånet när ni får betalt. Alt ta med köparen till banken. Köparen betalar först skulden och resten direkt till er, är skulden större än försäljningssumman betalar ni mellanskillnaden. Ta bara reda på bara exakt hur stor skuld som är kvar det datum bilaffären ska göras.

Skulden ligger under värdet på bilen. Sker köpet i slutet av månaden, bör ju köparen kunna betala fakturan hos mig och sen mellanskillnaden till mig direkt. Eller som du säger att man åker till en bank och löser det där :) har inte tänkt att köparen kanske kommer ta banklån
  • Anonym (Frågetecken)
    Anonym (Enda valet) skrev 2016-03-06 19:31:33 följande:
    Klarar han sig utan bil? Det kan bli dyrt med förmånsbil.
    Förmånsbil? Han kör ju enbart till och ifrån arbetet med sin firmabil, han får inte köra något extra med den utav chefen. Hans bil rullar enbart på helgerna när vi ska någonstans. När det är dags för dagis så ligger dagiset ca 5 minuters gångväg ifrån oss. Han är lat om han anser att han måste köra dit ;) däremot kanske det blir jobbigt för honom att vara pappaledig om jag mot förmodan hittar ett arbete under mammaledigheten och jag inte kan pendla till arbetet.
  • Anonym (M)

Ts:

Anser du att ni är i behov av två bilar trots att du är mammaledig och inte kan bidra direkt något ekonomiskt under den tiden?

• Anonym (Enda valet)
    Anonym (Frågetecken) skrev 2016-03-06 20:17:21 följande:

Förmånsbil? Han kör ju enbart till och ifrån arbetet med sin firmabil, han får inte köra något extra med den utav chefen. Hans bil rullar enbart på helgerna när vi ska någonstans. När det är dags för dagis så ligger dagiset ca 5 minuters gångväg ifrån oss. Han är lat om han anser att han måste köra dit ;) däremot kanske det blir jobbigt för honom att vara pappaledig om jag mot förmodan hittar ett arbete under mammaledigheten och jag inte kan pendla till arbetet.

Ja. Varför kör han annars hem bilen om han bor tillräckligt nära för att gå/ta bussen? Man får inte använda företagsbilar för att köra hem från och till jobbet utan att skatta för det. Gränsen går vid högst 10 privata resor per år.
  • Anonym (Frågetecken)
    Anonym (M) skrev 2016-03-06 20:23:31 följande:

Ts:

Anser du att ni är i behov av två bilar trots att du är mammaledig och inte kan bidra direkt något ekonomiskt under den tiden?

Det har hänt en del sen jag skrev tråden. Nu har vi 3 bilar istället för 1 bil. Bilen jag trodde sambon skulle köra till skroten visade sig leva helt plötsligt. Så nu har den kommit hem också. Ska renoveras och säljas så fort det är klart. 
    Nej, jag anser inte att vi är i behov utav 2 bilar. Jag tycker det räcker med 1 bil, tycker för övrigt att det räcker med 1 bil nu också eftersom den ena rullar alldeles för lite för att det ens ska vara ekonomiskt med att ha två bilar. 

Vi har iaf bestämt oss att vi ska hitta en nyare Volvo V70 då det är hittills den enda bil som klarar dom krav vi har när det gäller bagageutrymme. Jag la fram förra veckan att vi kunde behålla sambons V70 och köpa ny bil när den la av, jag tyckte det kändes mer ekonomiskt. Men nej, han tycker den har rullat för mycket och tycker vi ska hitta en nyare.
    Så just nu är statusen hos oss 3 bilar ska bli 1 bil.
  • Anonym (Frågetecken)
    Anonym (Enda valet) skrev 2016-03-06 22:19:49 följande:
    Ja. Varför kör han annars hem bilen om han bor tillräckligt nära för att gå/ta bussen? Man får inte använda företagsbilar för att köra hem från och till jobbet utan att skatta för det. Gränsen går vid högst 10 privata resor per år.
    Tror hans chef har koll på läget. Dessutom så har inte firman något fast kontor utan killarna på byggfirman utgår ifrån sin bostad till dom olika arbetena dom har. 
  • Nyfikna72

I vilket fall som helst, skulden på bilen ni skulle sälja löser ni själva. Blanda inte in nån köpare i det utan det är ert ansvar att lösa den skulden. Man måste inte lösa den omgående men om ni inte gör det så kommer den nya ägaren få lite otrevliga brev från kreditgivaren om att de kan ta bilen om inte skulden löses. Det finns ingen spärr för ägarbytet som många tror utan står det kreditköp på regbeviset så är det bara en upplysning för köparen.

• Anonym (Frågetecken)
    Nyfikna72 skrev 2016-03-30 11:38:15 följande:

I vilket fall som helst, skulden på bilen ni skulle sälja löser ni själva. Blanda inte in nån köpare i det utan det är ert ansvar att lösa den skulden. Man måste inte lösa den omgående men om ni inte gör det så kommer den nya ägaren få lite otrevliga brev från kreditgivaren om att de kan ta bilen om inte skulden löses. Det finns ingen spärr för ägarbytet som många tror utan står det kreditköp på regbeviset så är det bara en upplysning för köparen.

Jag har pratat med kreditgivaren och man kan ansöka om att lägga över skulden på den eventuella nya ägaren. Enligt kreditgivaren ska godkänna köparen om man vill flytta över lånet på den nya ägaren, man gör en ansökan hos dom och får svar inom en vecka. 
    Finns 3 alternativ för en sådan bil: 
    1) Lösa lånet själv med banklån och ha bilen som inbyte/sälja
    2) Köparen betalar hela skulden till kreditbolaget och resterande summa som blir över till oss. Efter ett par dagar kommer ett nytt regbevis där KREDIT är borttaget. 
    3) Köparen tar över skulden ifrån kreditbolaget (efter att kreditbolaget har godkänt den nya köparen) och betalar resterande summa till oss. 

Dessutom har vi varit i kontakt med bilhandlaren som sålde bilen och dom är beredda att köpa tillbaks bilen för den skuld som finns på den ifall vi hittar en bil hos dom som passar oss. 
    Nu är inget utav det här med att sälja bilen privat aktuellt för oss längre, utan vi kommer att lösa skulden själva och byta in bilen till den bil vi vill ha. Dom andra två bilarna som vi också har ska säljas privat och pengarna där kommer gå till vårt sparkonto där vi kommer hämta vår kontantinsats ifrån. 
Svar på tråden Funderingar runt bil