Funderingar runt bil
Lite funderingar runt en utav våra bilar eller båda bilarna. Innan jag träffade min sambo så köpte jag en bil via en bilhandlare och finansieringen utav en del på bilen blev via santander. Eftersom jag tänkte att den här bilen ska jag ha ett bra tag framöver så brydde jag mig inte om att det blev ett "kreditköp". Nu har ju livssituationen förändras, vilket kan ske alla och både arbetssituation och familjesituation kommer att förändras under året och vi har väl insett att två bilar inte behövs hos oss. Vi kommer ha råd med båd bilarna trots att arbetssituationen förändras men en utav bilarna kommer i princip bara få stå på uppfarten och ticka pengar.
Först var tanken att båda bilarna skulle stanna kvar, men nu när barnvagnen har kommit så inser vi att den får inte plats i min bil. Trist läge då båda var rätt säkra på att den skulle få plats. Nästa tanke var att byta in båda bilarna till en nyare kombi där både hundbur och barnvagn får plats, pratade med banken om att lösa krediten på min bil och det skulle inte vara några problem. För om där finns kredit kvar på bilen så förlorar man väl den summan om man byter in bilen mot en nyare?
På en fest förra helgen så pratar sambon med min kompis sambo och säger, vi ska sälja hennes bil och behålla min. Så där kom tredje förslaget som en klar blixt ifrån himmeln. Har pratat med bilhandlaren och dom är enbart intresserade utav bytes handel, vilket jag förstår dom. Dom vill ju inte förlora pengar i en affär. Sälja bilen med kreditlånet kvar går enligt Santander, antingen löser köparen hela summan eller så gör man en överlåtelse utav lånet och då ska santander godkänna köparen. Känns som en hel del arbete där att hitta "rätt" köpare.
Sambon pratar om att han ska stå som medköpare på bilen eller lösa ut bilen men det hjälper ju inte oss? Då står vi fortfarande med två bilar varav en som tickar pengar.