• Anonym (Milli)

Vad är ambulansen till för?

För ett tag sedan var det en mamma som uttalade sig i media om att hon hade larmat SOS för att barnet var sjukt och hon saknade bilbarnstol, för den hade pappan i sin bil. Hon hade blivit nekad ambulans och tyckte att detta var rent förfärligt.

Hur tänker ni här?

Vad är ambulansen till för? Att lösa praktiska problem åt människor eller hämta akut sjuka människor som kan behöva sjukvård på väg in till sjukhuset?

En något vinklad fråga, men det är ju faktiskt precis vad det handlar om.

• Svar på tråden Vad är ambulansen till för?
  • Tihi
    elmadumle skrev 2016-03-06 19:59:21 följande:
    Finns det inte tillgång till sk icke brådskande ambulans längre? det var toppen när mannen fick njurstensanfall och vi hade en nyfödd och hans tre äldre syskon sovandes en vinter, iof var det för 15 år sedan. Jag ringde 112 och sa att han har njursten och jag kan inte lasta in alla barn i bilen, då kopplade de mig till den här transporten. Hem från sjukhuset senare på natten åkte han vanlig sjukresa.
    Precis vad jag skulle fråga. Finns det ingen sjuktransport som man kan ringa som är mer än en vanlig taxi men mindre än en ambulans? Självklart ska man betala för resan tycker jag men att man ändå får hjälp på vägen av någon som är vårdutbildad. Jag tänker mig att man är skadad eller har smärtor men inte så illa att man behöver en fullutrustad ambulans. En sån sjuktransport vore ju toppen för det gör mig vansinnig när jag hör om att folk körs i ambulanser trots att det inte skulle behövas och på så sätt kanske någon dör som verkligen behöver en ambulans snabbt.
  • Anonym (Mamma)

Min son fick åka ambulans en gång som jag tyckte var onödig. Men det var 1177 som kopplade mig till 112 och de som sa att jag absolut inte fick köra in själv. Vi var tvugna att vänta in ambulansen.

• Anonym (Milli)
    Tihi skrev 2016-03-06 20:13:57 följande:

Precis vad jag skulle fråga. Finns det ingen sjuktransport som man kan ringa som är mer än en vanlig taxi men mindre än en ambulans? Självklart ska man betala för resan tycker jag men att man ändå får hjälp på vägen av någon som är vårdutbildad. Jag tänker mig att man är skadad eller har smärtor men inte så illa att man behöver en fullutrustad ambulans. En sån sjuktransport vore ju toppen för det gör mig vansinnig när jag hör om att folk körs i ambulanser trots att det inte skulle behövas och på så sätt kanske någon dör som verkligen behöver en ambulans snabbt.[/quote

[quote=76412451][quote-nick]elmadumle skrev 2016-03-06 19:59:21 följande:[/quote-nick]Finns det inte tillgång till sk icke brådskande ambulans längre? det var toppen när mannen fick njurstensanfall och vi hade en nyfödd och hans tre äldre syskon sovandes en vinter, iof var det för 15 år sedan. Jag ringde 112 och sa att han har njursten och jag kan inte lasta in alla barn i bilen, då kopplade de mig till den här transporten. Hem från sjukhuset senare på natten åkte han vanlig sjukresa.

Ja men det är väl egentligen ett ganska giltigt skäl att ringa ambulans. Njurstensanfall är ju smärta från helvetet och behöver smärtlindras tämligen omgående...Din man är absolut inte kapabel att köra bil, och det är inte riktigt rimligt att släpa ut 4 barn (var av en är nyfödd) mitt i natten...SOS kan välja att skicka en "icke akut" ambulans och väljer de att skicka en akut så är det för att de gjorde bedömningen att det behövdes. Det måste ju absolut finnas en humanitär sida av saken också, liksom inom all annan vård...
  • M1rella

Att vilja ha ambulans till sjukhus enbart för att man saknar bilbarnstol är helt idiotiskt. Det går att beställa taxi och sjuktaxi med bilbarnstol.

Ambulans är i försts hand till för de som är i behov av vård under färden eller vård på plats.

Även förlossning är ambulans aktuellt.

Dock kan man inom hemsjukvården/äldrevården beställa ambulans som transport til sjukhus men då är det inte prioriterat och inte akut, utan är sk tranaportambulans. Går att beställa för att det inte finns något annat sätt för den äldre eller sjuke att ta sig till sjukhus.

• klyban
    Sandra8978 skrev 2016-03-06 18:08:30 följande:
    Det borde vara förenat med 1000 kr i böter att uppenbarligen felaktigt ringa 112.

Den stressen människa kan ibland ha svårt att tänka rationellt, så den idén tycker jag sådär om.
    Sen har ambulans olika prioriteringar, där man har olika responstider.
    Och icke akutfall kan ta en bra stund innan de kommer.

Själv så fick jag vansinnigt ont i magen och ringde 112 och bad om ambulans.
    Var ordentligt omtöcknad vid det samtalet, vilket dom också hörde och påpekade.
    Men när ambulansen kom, så hade smärtan halverats och då tyckte de jag skulle ringt taxi.
    De var riktigt jävla otrevliga också, som det vore nått jag kunde styra över.
    Sen ökade smärtan lite senare, och akut op.
    Sen efteråt hade jag faktiskt tankar och söka upp dom och skälla ut dom pga deras bemötande.
    Och hade aldrig ringt om smärtan hade varit halverad.
    Då hade jag tagit bilen till AVC själv.

Sen en gång på uppmaning av sjukvårdsupplysningen, så skulle jag ringa ambulans direkt och sen slängde de på luren i örat på mig.
    Då hade tungan svullnat upp en del, helvete vad de stressa upp mig då.
    Det kändes faktiskt lite patetiskt att ringa dom då, det var ju bara lite svullnad.
    Men fick förklarat för mig att man aldrig vet vad som kan hända, och att det kan bli totalstopp snabbt.
    De näst följande två gångerna tungan svullnade upp, så skippade jag och ringa ambulans.
    Utan åkte upp själv ena gången och farsan körde mig andra.

• klyban
    Haskel skrev 2016-03-06 18:35:29 följande:
    Det finns ju faktiskt människor som inte ens har bil!

Ambulans är inget man åker/begär för icke livshotande fall.

Finns massor av saker som inte är livshotande, men ändå ambulans är det rätta.
    Som tex komplicerad smärta.

• klyban
    Anonym (Milli) skrev 2016-03-06 18:52:43 följande:
    Ja eller åtminstone en avgift för ambulanstransport så att det "lönar sig" att ta taxi. Är jag eller någon av mina anhöriga allvarligt sjuk så skiter jag väl i om jag får betala några hundralappar för ambulans...Varför ska så mycket vara gratis i det här landet när våra politiker ständigt skriker om att vården kostar för mycket?

Det kostar att åka ambulans, samma summa som om man åker sjuktransport med taxi.
    I alla fall i mitt landsting.

• klyban
    Anonym (Milli) skrev 2016-03-06 19:37:27 följande:
    Hittar inte artikeln men det största skälet till att ringa ambulans, var enligt media att hon inte hade tillgång till bilbarnstol.

Känns som om det inte är bråttom då, det är i alla fall mitt intryck.

• klyban
    elmadumle skrev 2016-03-06 19:59:21 följande:
    Finns det inte tillgång till sk icke brådskande ambulans längre? det var toppen när mannen fick njurstensanfall och vi hade en nyfödd och hans tre äldre syskon sovandes en vinter, iof var det för 15 år sedan. Jag ringde 112 och sa att han har njursten och jag kan inte lasta in alla barn i bilen, då kopplade de mig till den här transporten. Hem från sjukhuset senare på natten åkte han vanlig sjukresa.

Om det är ett rejält anfall, så är väl ambulans motiverat.
    Det är rätt svårt att få en fullvuxen man som ligger i fosterställning in i bilen.

• klyban
    M1rella skrev 2016-03-06 20:53:45 följande:
    Att vilja ha ambulans till sjukhus enbart för att man saknar bilbarnstol är helt idiotiskt. Det går att beställa taxi och sjuktaxi med bilbarnstol.

Ambulans är i försts hand till för de som är i behov av vård under färden eller vård på plats.
    Även förlossning är ambulans aktuellt.

Dock kan man inom hemsjukvården/äldrevården beställa ambulans som transport til sjukhus men då är det inte prioriterat och inte akut, utan är sk tranaportambulans. Går att beställa för att det inte finns något annat sätt för den äldre eller sjuke att ta sig till sjukhus.
    Funderade faktiskt på hur vanligt det är med att de har detta, bilbarnstol då.
    Vanligt?
Svar på tråden Vad är ambulansen till för?