• lövet2

Det finns många hobby-dietister här ...

I en annan tråd kom frågan upp om hur man kan hålla uppe vikten när man är födoämnesallergiker. Någon påstod där bl a att man kan leva på ris. Personligen tror jag väl inte man klarar sig så bra utan att bli rejält undernärd då, och jag tror inte heller så mycket på någon viktuppgång.
    Förutsättningarna är en person (i själva verket min vuxna dotter, som tycker den här diskussionen är mycket intressant) som lever på potatis, ris, de flesta sorters kött, vissa sorters olja, rotsaker, de flesta grönsaker och frukter. Hur ska hon hålla uppe vikten utan att lägga till ganska stora mängder med socker, vilket är vad hon gör i nuläget?

Alla idéer mottages, så kör hårt nu, alla wannabee-dietister!

• Svar på tråden Det finns många hobby-dietister här ...
  • Anonym (Klurigt)

Jag skulle se till att rekommendera extra ola i maten, avokado, ökad mängd fet fisk så t.ex rökt lax med ägg röra med lite olja och en halv avokado till frukost. En halv avokado, stekt ris med grönsaker till lunch och kanske grillad kyckling med en blandad sallad med vinegrätte till middag. Typ så. Lite mer kalorier i varje måltid.

• lövet2
    Anonym (Klurigt) skrev 2016-03-06 23:54:42 följande:
    Jag skulle se till att rekommendera extra ola i maten, avokado, ökad mängd fet fisk så t.ex rökt lax med ägg röra med lite olja och en halv avokado till frukost. En halv avokado, stekt ris med grönsaker till lunch och kanske grillad kyckling med en blandad sallad med vinegrätte till middag. Typ så. Lite mer kalorier i varje måltid.
    All fisk går bort, för det tål hon inte. Ägg går också bort. Kyckling i små mängder av rätt märke kan gå, men just kyckling är lite knepig. Vi tror det kanske beror på vilket foder de får.
    Olja äter hon redan, så mycket hon får i sig. Det blir mest rapsolja, för det är ett säkert kort, precis som - tyvärr - palmolja. Mer olja så får hon gallbesvär, precis som "vanliga" människor.
  • Anonym (Klurigt)
    lövet2 skrev 2016-03-07 00:05:05 följande:

All fisk går bort, för det tål hon inte. Ägg går också bort. Kyckling i små mängder av rätt märke kan gå, men just kyckling är lite knepig. Vi tror det kanske beror på vilket foder de får.

Olja äter hon redan, så mycket hon får i sig. Det blir mest rapsolja, för det är ett säkert kort, precis som - tyvärr - palmolja. Mer olja så får hon gallbesvär, precis som "vanliga" människor.

Griskött, nötter, vitt ris och vanlig pasta? Även mörk choklad är bra.
  • Anonym (Klurigt)

320 kcal i 1 avocado, ca 400 kcal i en halv dl rapsolja och 190 kcal i 6 st paranötter. Nog går det att få in mer energi nyttigt.

• klyban
    lövet2 skrev 2016-03-06 23:40:22 följande:
    I en annan tråd kom frågan upp om hur man kan hålla uppe vikten när man är födoämnesallergiker. Någon påstod där bl a att man kan leva på ris. Personligen tror jag väl inte man klarar sig så bra utan att bli rejält undernärd då, och jag tror inte heller så mycket på någon viktuppgång.
    Förutsättningarna är en person (i själva verket min vuxna dotter, som tycker den här diskussionen är mycket intressant) som lever på potatis, ris, de flesta sorters kött, vissa sorters olja, rotsaker, de flesta grönsaker och frukter. Hur ska hon hålla uppe vikten utan att lägga till ganska stora mängder med socker, vilket är vad hon gör i nuläget?

Alla idéer mottages, så kör hårt nu, alla wannabee-dietister!

Nä, det gjorde jag inte alls, så varför far du med osanning?

Det jag sa att riset var en mycket tydligt del i en sumobrottares kost och deras viktuppgång.
    Tillsammans med en speciellt fet gryta och friterat som kyckling tex.
    Och även en hel del öl.
    De väger ju trots allt upp mot 300kg, så behövs en del.

Men  ne, nån sa att jag inte kan nått som sumobrottare och menade på de inte kan äta ris för det går inte bli fet på detta.
    Och då undrar man omgående, om man inte kan gå upp i vikt med ris, varför äter de så mycket ris för?

• scanmia

Nötsmör? Skulle hon klara av det? Tex jordnötssmör på äppelklyftor eller sellerisstavar. 

Skulle hon kunna klämma in en liten måltid till under dagen? Kanske en för-frukost eller en nattmacka. Även om det är samma typ av mat hon redan äter så blir det extra kalorier 

• lövet2
    Anonym (Klurigt) skrev 2016-03-07 00:21:05 följande:
    Griskött, nötter, vitt ris och vanlig pasta? Även mörk choklad är bra.
    Pasta innehåller vete, så det går inte. Vanlig choklad går inte heller, men hon äter egen med kakao, socker och kokosgrädde.
  • Anonym (Klurigt)
    lövet2 skrev 2016-03-07 08:26:21 följande:

Pasta innehåller vete, så det går inte. Vanlig choklad går inte heller, men hon äter egen med kakao, socker och kokosgrädde.

Lättare om du talar om vad hon inte tål. Avsåg mörk choklad och inte marabou chokladkakor.
  • sextiotalist

Många har börjat använda kokosmjölk och kokosfett i maten och kaffet etc. Är det något som din dotter kan äta?
    Annars är ju avocado en fet frukt.
    Men egentligen, släpp vikten, en del är smala av naturen och det viktigaste är väl att de äter allsidigt som alla andra.

• lövet2
    Anonym (Klurigt) skrev 2016-03-07 09:10:01 följande:
    Lättare om du talar om vad hon inte tål. Avsåg mörk choklad och inte marabou chokladkakor.
    Hmmm ...
    Här hemma har vi en lista på vad hon tål, för det var enklare än att skriva upp vad hon inte tål. Men de stora sakerna hon är allergisk mot är:
    Fisk (skaldjur i viss mån också)
    Mjölkprotein
    Veteprotein (och egentligen alla sädesslagen, fast vete är värst)
    Ägg
    Soja (och allt besläktat, som ärter, bönor mm)
    Jordnötter

Sedan finns det en massa små grejor, som lök, paprika, jordgubbar mm som hon kan "fuska" lite med enstaka gånger utan att bli alltför sjuk. Då får hon räkna med en rejäl baksmälla dagen efter, men till fest kan hon tycka det är värt det.
    Kyckling är alltid en chansning. I bland funkar det och i bland inte. Fläskytterfilé är behandlat med något som hon inte tål. I övrigt kan hon nog äta allt "rent" kött.
Svar på tråden Det finns många hobby-dietister här ...