Optimal Föräldrapenning?
Hej,
Om vi utgår ifrån att man inte har någon som helst inkomst, man är precis klar med sina studier tex.
Under tiden man studerat har man byggt upp ett företag (AB) som har gått ganska bra, men man har inte tagit ut någon lön.
Hur ser den mest optimala uträkningen ut för att få så låga utgifter (för bolaget under 12mån) för att kunna maximera sin föräldrapenning så lång tid som möjligt framöver?
Ska man anställa sig själv i företaget och ge en månadslön på 37083 SEK/mån (maxtak för föräldrapenning, 946 SEK/dag) vilket gör att bolaget får betala ~600k SEK för ett års anställning.
Men samtidigt har man fått ut en lön efter skatt som är ~328k under året.
Gör man så får man högsta SGI, frågan är om det är mest fördelaktigt ekonomiskt?
Blir det mer ekonomiskt att sänka lönen?
Om man efter de 12mån man jobbat får barn och säger upp sig, så påverkas inte SGI de första 12mån efter barnet blivit fött om jag förstår det rätt? Efter dessa 12mån måste man ta ut 5 föräldradagar/vecka för att behålla sin optimala SGI, vilket gör att man kan vara hemma i nästan 3år med sitt barn, med relativt god ekonomi.
Om man dessutom skaffar ett andra barn inom 2,5år efter det första så bibehåller man samma SGI för det barnet som för det första om jag förstår det rätt?
Vilket gör att man kan vara hemma väldigt många år (~5,5-6år) med bibehållen lön utan att vara anställd någonstans, eller tänker jag fel?
Hur hade ni gjort för att få så bra ekonomi som möjligt under förutsättningarna som getts?
Mvh
Lind