Inlägg från: Anonym (Fralla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fralla)

Personlig assistent - arbetsmiljö

Någon annan som jobbat som personlig assistent och haft en brukare som varit den som agerat "närmsta chef"?

Tycker du att det skulle behövas obligatoriska kurser för brukare? Kurser där de får lära sig om arbetsmiljö och arbetstagares rättigheter, samt om mänskliga rättigheter i allmänhet, ömsesidig respekt samt vad en god arbetsmiljö ger för fördelar, för alla.

Själv anser jag att det är helt absurt att tillåta privatisering inom personlig assistans, HELT absurt.

• Svar på tråden Personlig assistent - arbetsmiljö
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (ja) skrev 2016-03-09 12:40:11 följande:

Självklart finns det regler och direktiv som måste följas. Men jag kan inte se nått absurt med att människor själva får ha nått att säga till om om sina egna liv.

Det absurda är att dessa "arbetsgivare" inte har någon sem helst utbildning eller krav (jo enligt lagen kanske) på att tänka på den anställdes arbetsmiljö.
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (ja) skrev 2016-03-09 12:40:11 följande:

Självklart finns det regler och direktiv som måste följas. Men jag kan inte se nått absurt med att människor själva får ha nått att säga till om om sina egna liv.

Har du jobbat som personlig assistent?
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (ja) skrev 2016-03-09 12:46:25 följande:

Fast brukaren är inte arbetsgivare. H*n är arbetsledare. H*n har skrivit på ett kontrakt med arbetsgivaren som h*n måste uppfylla precis som du som assistent.

Jag har själv jobbat som assistent i över 10 år och hela tiden för kooperativ/privata.

Problemet är att det inte finns någon kontroll på huruvida brukaren ens läst igenom eventuella dokument, ännu mindre att de tagit till sig informationen.
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (ja) skrev 2016-03-09 12:54:36 följande:

Nja, nu vet jag inte för vilket bolag du arbetar men dom flesta är noga med att även personalen har det bra. Är personalen missnöjd så blir inte assistansen bra. Funkar det inte hos er så får du ringa arbetsgivaren så får dom ordna ett arbetsmiljömöte m.m.

Fast nä. Arbetsgivaren är inte intresserade av arbetsmiljön och är nästan omöjliga att få tag på. Detta är inget litet bolag.

Fast jag var mest intresserad av andra assistenters (ej brukare eller bolag) uppfattning, ifall det skulle behövas en kurs för de brukare som väljer att vara arbetsledare
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (Slav) skrev 2016-03-09 13:07:10 följande:

Jobbar du som personlig assistent har du bara fått en hippare titel för yrket slav. Du har inga som helst rättigheter utan brukaren kan bete sig som ett riktigt rövhål medan du tyst ska sitta och kyssa dennes fötter

Nä riktigt så illa är det inte, det tillåter jag inte. Dessutom är det få som "tar" varsomhelst. Däremot finns det ett tydligt ointresse för arbetsmiljö och personalfrågor och man får hela tiden parera för att det inte ska bli som du skrev.

Jag tror på yrket i sig men det behöver styras upp bättre.
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (ja) skrev 2016-03-09 13:12:49 följande:

Kan du tala om vilket bolag det gäller?

Dom som jag har arbetat mest för har haft massa kurser och riktlinjer både för brukar/arbetsledare och assistenter. När problem har uppståt så har vi haft möten med arbetsgivaren och fått hjälp att lösa det på bästa sätt. Självklart finns det dåliga bolag också, vet flera som haft problem där företaget bara vill tjäna pengar och skiter i både brukare och assistenter. Det är ju självklart inte rätt.

Vilket bolag har du själv erfarenhet av?
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (?) skrev 2016-03-09 13:59:59 följande:

Jag lever själv med personlig assistans och mår verkligen illa av några beskrivningar av yrket en del av er gjort här. Varför arbetar ni kvar om ni inte trivs? Hur bra är ni som assistenter? Har ni tagit upp det med assistanssamordnaren, om inte brukaren fått tillstånd att ha assistans i egen regi utan har ett företag eller kooperativ bakom sig så är det alltid dem som har huvudansvaret. För mig är det inte ens en alternativ att byta tillbaka till kommunen. Sämre skött assistans är svårt att hitta, pengarna bara försvann och det fanns inget kvar till kurser eller resor osv trots att lönerna var betydligt lägre än i det kooperativ jag nu har.

Om du inte upplever en märkligt hög omsättning på din personal eller klagomål så har du förmodligen assistenter som trivs! Det är ju toppen, och det finns ingen anledning till att du ska må dåligt.

Det finns tyvärr brukare som inte klarar att vara arbetsledare utan att vara kränkande i sitt bemötande, eller som inte tänker på att en assistent behöver pauser exempelvis.

Vad menar du riktigt med med "hur bra är ni assistenter"?
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (Chef) skrev 2016-03-09 15:45:13 följande:

Jag tycker det är fantastiskt att brukare /kunder själva får välja hur deras assistans ska organiseras - det är deras liv det handlar om. Om ni inte trivs som personliga assistenter - byt jobb. Alla kunder är olika, precis som alla människor är olika.

Du är chef, och du svarar inte ens på frågan.
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (?) skrev 2016-03-09 15:05:44 följande:

Jag menar att om man ser sig som "slav" eller som att arbetet innebär att man bara ska ta skit och se nöjd ut. Det andas ett visst förakt för sitt arbete och jag undrar hur bra (ödmjuk, inkännande, engagerad osv) man kan vara om man känner så.

Har du svårt att godta att det finns brukare som inte klarar av att vara arbetsledare och respektera sina anställda?

Nu var det assistenter jag ville diskutera med men om du ändå insisterarcfår du gärna svara på om du tror det skulle kunna vara gynnsamt att brukare får en genomgång av de saker jag nämner i min trådstart.
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (Pers ass..) skrev 2016-03-09 15:02:07 följande:

Oj vad jag inte känner igen mig, har jobbat som pers ass sen -98...Men då i kommunal regi, kanske är skillnad? Jag är anställd av kommunen inte av brukaren så om brukaren inte vill ha kvar mig placerar kommunen om mig. 

Klart det finns idioter som utnyttjar situationen, men det finns idioter överallt inom alla arbetsområden...

Det låter mer seriöst än många privata! Jag VET att det även finns privata anordnare som är bra men det verkar tyvärr också som att delproven som finns kan vara mycket allvarliga och dessutom negligeras i skrämmande omfattning.
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (Slav) skrev 2016-03-09 18:27:06 följande:

Jag vet inte. Jag har bara jobbat privat där brukaren har varit "chefen". Saker som att de ville att man skulle byta bajsblöja på dom utan handskar, ville att man skulle runka av dom, ville att jag skulle titta på när de runkade, tafsade, krävde att jag skulle springa en massa ärenden medan de satt hemma, medvetet kört på mig med permobilen, kommit med sexuella anspelningar och liknande var vardagsmat. Hela tiden hotade de med att avskeda mig om jag inte gjorde som de sa. Jag blåvägrade och blev avskedad 

Usch du verkar ha råkat ut för det lägsta av det lägsta. Starkt och bra att du vägrade! Anmälde du också för sexuellt ofredande och risker?
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (ja) skrev 2016-03-10 14:43:32 följande:

Mer seriöst, det kan man ju diskutera. Dock är det mycket sämre för brukaren. Kanske funkar för en person med enbart fysiska hinder att en helt okänd människa hoppat in vid tex sjukdom även om det säkert inte är särskilt kul, men säg hos en person som tex har autism blir det kaos.

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg men en person med svår autism är ju aldrig "arbetsledare" fullt ut, där finns det ju förhållningsregler och strategier för arbetet och man har som assistent ofta rätt att ha "veto" i en del situationer. Därför är det inte jämförbart med en brukare som endast har fysiska problem.

Vissa problem kan man aldrig helt lösa, andra kan, och därför bör man lösa, både när det gäller för brukarens och assistenternas välmående.
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (ja) skrev 2016-03-10 15:49:54 följande:

Ne där är ju den gode mannen arbetsledare i stället. Men det jag syftade mest på att när man har kommunen som assistent ordnade så kan vem som helst dyka upp dom vikarie och man har inget att säga till om. Vilket inte funkar för alla. Även om du bara har fysiska nedsättningar så är det ju inte jätte kul att ha okända folk som springer ut och in i ens hem och liv hela tiden.

O nej. Många tycker givetvis det är jobbigt att folk springande överhuvudtaget. Men det har inte att göra med kommunalt vs privat eftersom det finns goda och katastrofala varianter av båda två.
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (ja) skrev 2016-03-10 16:01:52 följande:

Just det problemet är störst i kommunen. Finns några få privata som har samma upplägg med dom är få. Dom hos dom flesta privata är du anställd hos en specifik brukare även som vikarie och skickas inte runt till olika. Alltså har brukaren full koll på vilka som kan dyka upp. I kommunen kan det bli vem som helst, många gånger nån som man kanske aldrig träffats och som i värsta fall inte är insatt i personens problematik alls. Är MÅNGA som har bytt ifrån kommunen just pga det.

Men förstår du inte att det sköts olika i olika kommuner precis som det gör det i olika bolag?
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (ja) skrev 2016-03-10 23:48:04 följande:

Va bra. Men tyvärr så är det fortfarande ett problem i många kommuner. Bolaget jag jobbar för nu har brukare över hela landet och av dom som tidigare haft kommunen så är det säkert 75% som haft problem med att det dykt upp okända vikarier och att brukaren själv inte får välja sin personal.

Och precis samma händer i flera privata bolag. Min tråd var inte ämnad till kommunalt vs privat. Även om min egna uppfattning är att vård och assistans ALDRIG ska vara vinstgivande. Alla pengar som "blir över" ska gå till att höja löner eller gå brukarna till nytta. De största bolagen i Sverige går med hundratals miljoner i vinst VARJE ÅR. Men nog om det, någon fler assistent som vill ge sin input?
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (ja) skrev 2016-03-11 09:15:57 följande:

Ne det hade ju vart bättre om det inte va vinstdrivande. Men störst i Sverige är humana och frösunda och jag hade inga problem med hjälp från arbetsgivaren när jag jobbade där. Sen kommer JAG och det är ett kooperativ som ger tillbaka all vinst till medlemmarna och anställda.

Jag tror ju inte att en kurs i arbetsmiljö hjälper. Självklart ska brukaren känna till sina rätt och skyldigheter men i många fall (där det är problem) så hjälper det inte att känna till reglerna. Dom kommer ändå att kräva "fel" saker och hota med sparken. Där är det ju anordnare som måste gå in och styra upp. Det är deras ansvar att båda parterna uppfyller sina skyldigheter.

Kunskap måste alltid vara första steget. Och det ska ske i samband med att assistans godkänns. Eller menar du att utbildning alltid bara är onödig? Eller är det bara inom detta område du tycker det?

Det är mycket lättare att komma till botten med ett problem om alla är någorlunda medvetna om spelreglerna. Dessutom tror jag faktiskt inte att det alltid är av elakhet det blir fel utan pga att personen har svårt med det sociala rent generellt och behöver få höra vad som är ok och inte och hur man får människor att må bra och trivas (och bli långvariga, friska och genuint bry sig om sin brukare).

Mycket text men min fråga till dig skrev jag i början.

(Jag vill inte ha reklam för bolag)
  • Anonym (Fralla)
    munjj skrev 2016-03-11 01:41:10 följande:

Jag jobbade som personlig ass under några år och jag tycker att det fungerar bra när brukare och assisterna har respekt för varandra och kemin fungerar men jag har varit med och hört om brukare som vill ha sexuella tjänster annars får man sparken, vissa vägrar ha hjälpmedel som de behöver, vissa hotar med och sparka folk hit och ditt om man ifrågasätter något som inte fungerar, ...listan är lång. Många bolag som driver assistans bry sig inte vid klagåmol för att de vill inte att brukaren ska byta bolag så det blir assisterna som tar all skit.

Det är det här jag funderat kring och hört många exempel på. En brukares "friheter" kan aldrig vara total OM det inkräktar på andra människors fysiska eller psykiska hälsa. Det bryter mot arbetsmiljölagarna. Arbetstsgarna måste kunna påtala brister utan att det straffar sig. Det är därför det behövs bättre struktur, insyn och inflytande. Jag har märkt att yrket fått sämre och sämre rykte och då måste man göra något åt det. Både för brukares och assistenters skull.
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (mor) skrev 2016-03-11 11:06:12 följande:

Så idag finns inga lagar som skyddar en PA som "tvingas" utföra sexuella tjänster? Skrämmande extra allt.

Anställningstryghet existerar inte (utom inom kommunen). Och där dessa problem finns anställs härna unga tjejer. Personer som känner skam av att bli utnyttjade (gäller f.ö de alla människor), dessutomom av en person med handikapp. Säg den som törs göra en rättsprocess av det. Det är därför även brukare behöver få bli informerade om, och förväntas ta, det ansvar det innebär att vara arbetsledare eller chef. Steg ett: kunskaper.
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (Det går inte) skrev 2016-03-11 11:52:55 följande:

brukare kan vara psykiskt sjuka eller dementa. Agerar de på ett väldigt olämpligt vis måste man ju kontakta chefen men ditt förslag går inte att genomföras angående obligatoriska kurser för brukare. Är man tex dement eller väldigt psykiskt sjuk och har störningar i hjärnan är det omöjligt att sätta dessa människor i en kurs för de kommer antingen glömma eller inte fatta någonting alls. Jag är 19 år och är personlig assistent. Jag ser och lär och lär känna personerna jag tar hand om för att sedan lära mig att inte ta åt mig ut av dom fula saker de ibland kan kläcka ur sig.

Kortfattat. Det du pratar om har vi redan rett ut. Här pratar vi om brukare som är ok i huvudet och som har tydlig arbetsledarroll.
Svar på tråden Personlig assistent - arbetsmiljö