• Anonym (Fralla)

Personlig assistent - arbetsmiljö

Någon annan som jobbat som personlig assistent och haft en brukare som varit den som agerat "närmsta chef"?

Tycker du att det skulle behövas obligatoriska kurser för brukare? Kurser där de får lära sig om arbetsmiljö och arbetstagares rättigheter, samt om mänskliga rättigheter i allmänhet, ömsesidig respekt samt vad en god arbetsmiljö ger för fördelar, för alla.

Själv anser jag att det är helt absurt att tillåta privatisering inom personlig assistans, HELT absurt.

• Svar på tråden Personlig assistent - arbetsmiljö
  • Anonym (ja)

Självklart finns det regler och direktiv som måste följas. Men jag kan inte se nått absurt med att människor själva får ha nått att säga till om om sina egna liv.

• Anonym (Fralla)
    Anonym (ja) skrev 2016-03-09 12:40:11 följande:

Självklart finns det regler och direktiv som måste följas. Men jag kan inte se nått absurt med att människor själva får ha nått att säga till om om sina egna liv.

Det absurda är att dessa "arbetsgivare" inte har någon sem helst utbildning eller krav (jo enligt lagen kanske) på att tänka på den anställdes arbetsmiljö.
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (ja) skrev 2016-03-09 12:40:11 följande:

Har du jobbat som personlig assistent?
  • Anonym (ja)
    Anonym (Fralla) skrev 2016-03-09 12:42:03 följande:

Det absurda är att dessa "arbetsgivare" inte har någon sem helst utbildning eller krav (jo enligt lagen kanske) på att tänka på den anställdes arbetsmiljö.

Fast brukaren är inte arbetsgivare. H*n är arbetsledare. H*n har skrivit på ett kontrakt med arbetsgivaren som h*n måste uppfylla precis som du som assistent.

Jag har själv jobbat som assistent i över 10 år och hela tiden för kooperativ/privata.
  • Anonym (Fralla)
    Anonym (ja) skrev 2016-03-09 12:46:25 följande:

Fast brukaren är inte arbetsgivare. H*n är arbetsledare. H*n har skrivit på ett kontrakt med arbetsgivaren som h*n måste uppfylla precis som du som assistent.

Jag har själv jobbat som assistent i över 10 år och hela tiden för kooperativ/privata.

Problemet är att det inte finns någon kontroll på huruvida brukaren ens läst igenom eventuella dokument, ännu mindre att de tagit till sig informationen.
  • Anonym (ja)

Nja, nu vet jag inte för vilket bolag du arbetar men dom flesta är noga med att även personalen har det bra. Är personalen missnöjd så blir inte assistansen bra. Funkar det inte hos er så får du ringa arbetsgivaren så får dom ordna ett arbetsmiljömöte m.m.

• Mantrasina

anonym(ja), det finns företag där det är brukaren själv som är arbetsgivaren. Inte bara företag där hen är arbetsledare med någon annan för chef. I det läget är det många arbetstagare som har det kämpigt med arbetsmiljön.

• Anonym (Fralla)
    Anonym (ja) skrev 2016-03-09 12:54:36 följande:

Nja, nu vet jag inte för vilket bolag du arbetar men dom flesta är noga med att även personalen har det bra. Är personalen missnöjd så blir inte assistansen bra. Funkar det inte hos er så får du ringa arbetsgivaren så får dom ordna ett arbetsmiljömöte m.m.

Fast nä. Arbetsgivaren är inte intresserade av arbetsmiljön och är nästan omöjliga att få tag på. Detta är inget litet bolag.

Fast jag var mest intresserad av andra assistenters (ej brukare eller bolag) uppfattning, ifall det skulle behövas en kurs för de brukare som väljer att vara arbetsledare
  • Anonym (Slav)

Jobbar du som personlig assistent har du bara fått en hippare titel för yrket slav. Du har inga som helst rättigheter utan brukaren kan bete sig som ett riktigt rövhål medan du tyst ska sitta och kyssa dennes fötter

• Anonym (ja)
    Anonym (Fralla) skrev 2016-03-09 13:04:56 följande:

Fast nä. Arbetsgivaren är inte intresserade av arbetsmiljön och är nästan omöjliga att få tag på. Detta är inget litet bolag.

Fast jag var mest intresserad av andra assistenters (ej brukare eller bolag) uppfattning, ifall det skulle behövas en kurs för de brukare som väljer att vara arbetsledare

Kan du tala om vilket bolag det gäller?

Dom som jag har arbetat mest för har haft massa kurser och riktlinjer både för brukar/arbetsledare och assistenter. När problem har uppståt så har vi haft möten med arbetsgivaren och fått hjälp att lösa det på bästa sätt. Självklart finns det dåliga bolag också, vet flera som haft problem där företaget bara vill tjäna pengar och skiter i både brukare och assistenter. Det är ju självklart inte rätt.
Svar på tråden Personlig assistent - arbetsmiljö