• ssa123

pytteliten 2åring

Våran lilla tös fyller 2 år i morgon. Hon vägde i fredags 9.6 kg. Mycket svårmätt på längden men ca 85 cm.

Hon har varit liten alltid men nu glidit av sin egen kurva något och bvc skulle återkoppla efter kontakt med barnläkare.

Finns det fler med små barn där man hittat någon 'orsak'?

Jag är inte orolig. Hon verkar må bara fint. Mer nyfiken :)

• Svar på tråden pytteliten 2åring
  • stormfågel

Jag tycker inte det verkar "onormalt" litet.

Våra tvillingar var nog i den storleken ungefär, även om jag inte har något mått från 2 år tyvärr. De var 78,5 cm på 1,5 års-kontrollen och en av dem vägde 9330 g.

Vid tre år var han 91 cm och vägde 11800g.

Nu går de i förskoleklass och är relativt både korta och smala men inte så att de avviker på ngt utmärkande sätt.

Det är ingen som pratat om någon orsak någon gång utan de har bara följt sina kurvor

• cosinus

Min snart 8-åring var där i krokarna som 2-åring tror jag. 9 kg iaf och jag tror han var kring 85 cm.

Han var som minst i förhållande till kurvorna där mellan 1,5 och 2,5 år. Då var han helt utanför kurvsystemet på vikten.

Nu är han som sagt snart 8 år. 118 cm och knappa 19 kg. Håller -2 på längden vilket han i princip alltid gjort och är iaf med bland kurvorna på vikten. Lillasyster som är 27 månader yngre är lika i vikt och förbi på huvud och händer. Dock är hon inte heller direkt lång så där håller han undan än så länge men de har i princip samma storlek på allt. Storebror är 22 månader äldre men där skiljer det minst 3 år i storlek så de kläderna hinnas läggas undan ett bra tag

• jennyz

Båda våra tjejer är små, yngsta är nu 2,5 år, är lite mindre än 90cm och väger kring 11kg nu, äldre tjejen 6,5 år, 19,5 kg och 113 cm, typ minst i sin klass, men båda följer sina egna kurvor och mår bra, viktigast... Jag och sambon är inte direkt långa heller så det spelar väl in..

• ssa123

Det var väl avvikelsen från kurvan som gjorde att bvc ville prata med barnläkaren. Tror dock inte det är något galet. Kanske är det inte så litet? Fast jag känner 2 ettåringar som är större. Eller tyngre. Inte längre

• cosinus
    ssa123 skrev 2016-03-09 22:25:40 följande:

Det var väl avvikelsen från kurvan som gjorde att bvc ville prata med barnläkaren. Tror dock inte det är något galet. Kanske är det inte så litet? Fast jag känner 2 ettåringar som är större. Eller tyngre. Inte längre

Kollar kurvor för tjejer nu och längden är eg inte jättekort, precis över -1 linjen. Vikten hamnar mellan -2 och -3

Så klart mer tunn än kort. Min son hade som svårast att hålla viktkurvan i den åldern. Han blev ofta förkyld och tappade i vikt och de förväntas öka så pass fort när de är små. När han blev äldre, inte förväntades öka så jättefort och dessutom blev mindre sjuk så började han sakta sakta knappa in
Svar på tråden pytteliten 2åring