• Sommar15

Fritid som förälder

Spelkvällarna känns inte alls orimligt men golfen är ju ett intresse som tar väldigt mycket tid om man ska gå en hel runda. Kanske du kan ta med barnen och slå lite bollar på driving rangen en helg, blir kanske inte lika fokuserat men i alla fall :) och några rundor per år som du planerat tycker jag inte alls är för mycket. Då avskyr jag ändå golf och har en golfspelande man... ;)

Ang spelkvällarna så varför inte ha dem hemma hos er ibland? Då kan du hjälpa till att natta ändå samtidigt som du får en trevlig kväll när de har somnat! Vill din fru inte vara med på dem?

Har hon inga egna intressen som hon vill göra när du tar barnen? Gå på stan, ta en fika, gå och träna, träffa vänner...?

Att ha barnvakt ibland så du och din fru kan göra något som ni båda tycker är kul tillsammans utan barn tror jag också är viktigt för relationen!

• Sommar15

Tycker du resonerar mycket klokt!

Att prata med någon tror jag är en bra lösning! Jag fick själv nästan panik av tanken att ta hand om vår dotter själv när hon var yngre och det visade sig att jag var deprimerad pga amning. Nu känns det mycket bättre och jag kan utan problem vara ensam med henne längre perioder om det krävs. Men jag har till skillnad från din fru ett stort behov av att komma bort själv en stund också, om det så bara är en halvtimmes promenad bort till mataffären på kvällen. Parterapi tillsammans tror jag på så ni får ökad förståelse för varandras tankar.

Sen tror jag det är bra för hela familjen om ni tar tjuren vid hornen och inför lite striktare läggnings- och nattrutiner så att bägge barnen kan läggas (nästan) samtidigt och sover i sina sängar hela natten (eller i alla fall bättre än nu) så ni kan ta ikapp lite mer sömn. Ettåringar behöver ingen välling på natten. Några jobbiga dagar/veckor kanske kan vara värt det för förbättrad sömn på lång sikt?

Svar på tråden Fritid som förälder