• Marel

Fritid som förälder

Hej!

Jag har alltid haft många intressen. Mitt största intresse nu är att träffa kompisar (mest singlar) och spela sällskapsspel. Hade jag varit singel hade jag velat göra detta så ofta jag bara kan. Jag hade då gärna även spelat golf nån eller några gånger i veckan igen när det blir varmare. Jag hade nog även tränat eftersom jag gjort det i relativt stor utsträckning tidigare i livet.

Nuläget är så att jag och min fru har två små barn, 3 år och 1 år. De somnar vid 7-tiden, jag nattar alltid 1-åringen medan min fru nattar 3-åringen. 1 åringen brukar vakna till vid 9 tiden men somnar om efter man gett nappen. Sedan vaknar hen först igen framåt 1-2 och vill ha välling. Det är alltid jag som sköter 1-åringen nattetid. 3 åringen vaknar ofta någon gång under natten och då måste min fru gå dit. Nätterna är alltså inte helt smärtfria men brukar vara det innan 12 i alla fall. Under dagarna delar vi alltid upp allt rättvist, det är till och med jag som brukar vara extra mån om att ha det i alla fall undanplockat även om städning är något som inte är så prioriterat av någon av oss. Jag är väldigt närvarande och leker med barnen. Min fru i kanske lite högre utsträckning men det är i så fall för att jag ordnar mer i hemmet.

Jag inser att jag inte kan göra lika mycket nu. Därför har jag i princip lagt golfen på hyllan. Förra året spelade jag 2 rundor och i år ska jag inte spela mer än kanske max 4 rundor eftersom det är det jag betalat för. Jag tränar aldrig längre. Däremot har vi enats om att jag en gång varannan vecka ska kunna få komma iväg och spela. Då brukar jag planera in det en dag under helgen, ofta kanske vid 4-5 tiden så hon inte behöver vara ensam så länge med barnen, jag brukar vara hemma senast 12. För att hon inte ska behöva dra ett allt för stort lass vid nattningen så brukar min mamma hjälpa till just då. Hon får också alltid ringa mig ifall barnen vaknar, det har hänt några gånger att jag lämnat ett spel och stuckit hem för att hjälpa till.

Jag vill egentligen kunna komma iväg oftare. Gärna en gång i veckan. Kanske att jag varannan vecka kan åka hemifrån redan vid 4-5 under en helg och varannan vecka efter att jag nattat 1-åringen någon veckodag eller även då helgdag. Jag skulle i så fall försöka välja någon dag när hon börjar lite senare dagen efter ifall något av barnen skulle vakna innan jag är hemma. Vid enstaka tillfällen som tex. ifall vi har ett nytt spel vill jag kanske trycka in ytterligare ett tillfälle den veckan, skulle i så fall vara kanske en gång varannan eller var tredje månad.

Hon tycker däremot att det är alldeles för mycket och att jag inte är tacksam för den tid jag får och att jag måste tänka om nu sedan jag fått barn. Hon jämför ofta med andra och säger att de männen hittar minsann inte på lika mycket som jag, vilket är sant. Jag brukar däremot alltid erbjuda mig att kompensera henne. T.ex. att jag kan ta hand om barnen helt själv så hon kan ligga i soffan en halvdag för varje gång jag åker iväg. Eller dammsuga huset varje gång eller likande. Vad som helst faktiskt bara jag skulle få komma iväg. De få gånger hon vill hitta på något är jag alltid uppmuntrande, oavsett om det skulle vara att jag tar barnen en hel dag och kväll inklusive nattning själv. Men hon vill inte bli kompenserad, hon vill bara att jag är hemma och hjälper till och "tar mitt ansvar".

Mina frågor då:

1. Anser ni att mina önskemål om omfattningen på mina intressen är orimligt? Trots att jag erbjuder henne kompensation? Jag vill gärna ha åsikter från kvinnor, jag tror jag har lättare att få män på min sida. Tycker alla kvinnor som min fru?

2. Hur ska vi hantera situationen? Den har varit ett problem ända sedan början av relationen och återkommer med jämna mellanrum. Den är det absolut största hotet mot vår relation. Även om alla skulle vara på min eller hennes sida så kommer ju den andre tycka det är jobbigt. Hade jag t.ex. inte haft så stort behov av att hitta på saker hade vi inte haft något problem men nu har jag det och blir väldigt lycklig när jag håller på med det. Jag varken kan eller vill sluta ha fritidsaktiviteter.

• Svar på tråden Fritid som förälder
  • Carambolan

Jag tycker inte att det är orimligt, vi har en liknande uppdelning jag och min man. En vardagkväll varannan vecka går jag direkt från jobbet till min spelförening (också brädspel faktiskt) och en kväll varannan vecka går han ut och spelar pingis och sen tar ett par öl med polarna. Vi har också en varsin kväll varje vecka då den ena går och tränar medan den andra nattar barnen (men då äter vi middag tillsammans innan). Helgerna tar vi lite hipp som happ, men vi är väl kanske borta i snitt 1-2 heldagar per månad och i enstaka fall är nån av oss borta hela helgen (kanske var tredje månad).

• Sommar15

Spelkvällarna känns inte alls orimligt men golfen är ju ett intresse som tar väldigt mycket tid om man ska gå en hel runda. Kanske du kan ta med barnen och slå lite bollar på driving rangen en helg, blir kanske inte lika fokuserat men i alla fall :) och några rundor per år som du planerat tycker jag inte alls är för mycket. Då avskyr jag ändå golf och har en golfspelande man... ;)

Ang spelkvällarna så varför inte ha dem hemma hos er ibland? Då kan du hjälpa till att natta ändå samtidigt som du får en trevlig kväll när de har somnat! Vill din fru inte vara med på dem?

Har hon inga egna intressen som hon vill göra när du tar barnen? Gå på stan, ta en fika, gå och träna, träffa vänner...?

Att ha barnvakt ibland så du och din fru kan göra något som ni båda tycker är kul tillsammans utan barn tror jag också är viktigt för relationen!

• Acinorev

Jösses... Vi har tre barn varav det yngsta är 18 månader. Jag (kvinna) är iväg och tränar 3-4 dagar i veckan och min man 1-2. På helgerna jagar han en eller båda dagarna.
    För vår del är egentid en självklarhet. Precis lika självklar som att vi hjälps åt i hemmet och med barnen. Jag har aldrig känt att vi behövt kompromissa och heller aldrig att jag eller han behöver hjälp med barnen när den andra är iväg. Vi har rutiner och anser att vi vill unna den andra egentid utan dåligt samvete.
    Livet behöver inte stanna bara för att man får barn. De dagar jag inte tränar på gym så springer jag och då är barnen med.

Prata med din fru. Har hon något fritidsintresse?

• Carambolan

Ja det där med att hon ibland ringer hem dig eller att ni behöver hjälp av en annan person för att lägga barnen känns lite som ett grundproblem här. Finns det några särskilda skäl till att det är svårt att vara ensam med era barn?

• Marel

Tack för alla svar hittills.

Min fru har inga egna intressen. Hon är iväg och träffar kompisar ibland på en fika eller så men annars inget. Hon ska iväg på en resa några dagar med några släktingar samt två heldagar vid olika tillfällen till olika städer med vänner under våren. Jag tycker det ska bli jättekul för henne och stöttar henne i att komma hemifrån.

Jag brukar också föreslå spelkvällar hos oss men hon brukar inte vilja vara med (uppskattar inte de spel vi spelar) och om on inte är med känner hon sig dum om hon ska lägga sig när vi är kvar.

Att hitta på egna saker bara vi brukar jag också föreslå men hon tycker det är jobbigt att lämna barnen.

Vi har pratat om detta jättemånga gånger men vi hittar ingen lösning som båda är nöjda med.

• Marel

Hon stressar lätt upp sig och tycker det är ansträngande att ta hand om barnen själv men i övrigt finns inga anledningar till att hon tycker det är jobbigt. Ska jag vara ärlig tror jag det handlar lite om avundsjuka. Jag är iväg och roar mig och hon är hemma och sliter. Hon "hotar" ibland med att hon ska hitta på massa intressen och lämna mig med barnen. Jag brukar bara uppmuntra det men hon tror mig inte och tar aldrig tag i det.

• Marel

Oavsett anledningar eller om fler håller med mig så tycker hon det är jobbigt när jag är iväg. Vad kan jag göra för att hjälpa henne komma över det?

• Carambolan

Ok, ja, känslan av att det är orättvist kan vara svår att komma ifrån. Så hade vi det också innan min man började spela pingis. Han uppfattade liksom inte att han hade några "giltiga skäl" att gå hemifrån lika ofta som mig och tyckte därför att det kändes slitigt, trots att jag gärna unnat honom att bara gå och sätta sig på fiket tvärs över gatan med en bok.

• Marel

Vi har även haft problemet redan innan vi fick barn. Så det kan röra sig om nån separationsångest. Men hon anser inte det utan bara att jag roar mig för mycket på egen hand. Kanske har hon rätt?

Svar på tråden Fritid som förälder