• Alica90

Kan man äta gammal kycklingfärs?

Köpte ett paket kycklingfärs som jag glömde bort i kylen.

Bäst före datumet är 1 Mars 160301.

Har inte öppnat paketet än, men jag ser inga visuella fel.

Ifall den inte luktar dåligt, är det riskabelt att göra pannbiffar på den ändå?

• Svar på tråden Kan man äta gammal kycklingfärs?
  • Aniiee

Just färs och kyckling (och top off, kycklingfärs) bör man skippa. Det är 10 dagar sedan den hade "använd senast", vilket betyder just det. Det är inte som med "bäst före".

Släng den.

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Nyfikna72

Är det sån där förpackning med gas hade jag nog använt den. Hade det varit lösvikt endast plastad så hade jag slängt.

• Lemt77

Hade jag aldrig ätit men jag e ganska nojig. Äter inte en dag gammal heller..

• K med lilla E

Släng! Om du öppnar paketet så kommer du nog inte att tveka längre.....

• Birgitta02

Färs av alla slag är oerhört känsliga för bakterietillväxt. Så jag hade utan att tveka slängt.Tio dagar för gammal färs är direkt farlig att äta pga känsligheten för bakterietillväxt.

• Alica90

Jag kom på att jag även glömde färsen över natten i ryggsäcken dagen då jag köpte den innan jag la in den i kylen.

Jag gjorde nu ett litet hål på paketet med en kniv och kände direkt en stark lukt av sura ägg.

Aja, jag får väl lägga färsen i buskarna och hoppas på att grannens hunddjävlar äter upp den så att jag iaf får lite underhållning för pengarna :P

• IsDimma

Då hade jag nog slängt den redan då.
    Och nej, såklart så ska du inte ge det till några hundar heller!

• Drottningen70

Nej där går gränsen även för mig.....

Men synd att du inte åt kan jag tycka.

• klyban

Färs är alltid lurigt, mycket för att köttet har fått kontakt med luften och i princip överallt.
    Som alltid luktar man och smakar(men undantag på kyckling och smaka såklart, men man kan ju provsteka).
    Denna gång så kom lukten som visade att det var dåligt.
    Sen ska man inte bry sig om datum, det är bara okunniga som kollar datum och sen slänger.
    Sen finns det par undantag givetvis

• Dr Nail

Köttfärs i kylen? Det var nytt för mig. Den ska ju frysas direkt, så länge du inte tänker äta den inom ett par timmar efter köpet.

Köttfärs förvaras i kylen.

• Dr Nail
    Dr Nail skrev 2016-03-11 10:05:28 följande:

Köttfärs i kylen? Det var nytt för mig. Den ska ju frysas direkt, så länge du inte tänker äta den inom ett par timmar efter köpet.

I frysen!! fuck.....
  • klyban
    Dr Nail skrev 2016-03-11 10:05:28 följande:

Nä, köttfärs kan du ha i kylen i ett antal dagar.
    Sen hur länge beror på om det är gasad köttfärs eller inte, icke gasad har kortare hållbarhet.
    Men vet man att man bara ska använda lite, så är givetvis bra att den ska in i frysen omgående.

• Purplecat12
    Drottningen70 skrev 2016-03-10 19:47:33 följande:

Nej där går gränsen även för mig.....

Men synd att du inte åt kan jag tycka.

TS kunde också lägga upp en video efteråt så vi får lite underhållning...

Grannens hund håller säkert med.
Svar på tråden Kan man äta gammal kycklingfärs?