Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Kristallbarn?

Ja, new age-flum precis som andra har sagt.

Det är det gamla vanliga, man vill göra sina eller andras barn lite mer intressanta. Givetvis saknar det all form av vetenskaplig eller logisk grund och är enbart baserat på andra lösryckta hypoteser om auror, återfödelse och någon slags modifierad Gaia-hypotes (där Gaia = universum, energi). 

Man kan tycka att det är harmlöst men jag skulle nog vilja påstå att det inte alltid är det, behandlar man barn på ett visst sätt utifrån att "hon är ett kristallbarn" så kan det ha tråkiga effekter.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Oscarsmamma84 skrev 2016-03-11 20:02:03 följande:
    Kommer inte behandla honom annorlunda undrade bara vad hon menade. O hon menade att alla e kristallbarn så gör ju inte honom unik på så sätt

. Klart han e mer intressant än andras barn han är ju mitt barn så för mig är han intressantast i världen
    Jag pratade inte om dig heller utan i allmänhet, det finns en fara i att man kanske tycker att det är ok att ett barn inte sagt ett ord vid två år för att han eller hon är "ett kristallbarn" och det inte är något att rycka på axlarna på när barnet istället behöver extra hjälp.

Att säga att alla barn är "kristallbarn" är förstås absurt eftersom kristallbarn inte är synonymt med barn. Då har man nog överhuvudtaget inte koll på vad man pratar om.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lady Di skrev 2016-03-12 03:27:04 följande:
    Alla barn som är födda efter 2012 är kristallbarn. De handlar om jordens energier. Efter jag fick veta att min son var kristall o sen fick läsa lite om just deras personligheter så fick jag en helt annan förståelse för vissa grejor som han gör eller säger.
    Så du menar att barn som är födda efter ett visst datum är på ett visst sätt som andra som är födda innan detta datum inte är?

Det skulle ju innebära att födelsedatumet är mer avgörande för personligheten än genetik, uppväxt och geografi. Är det verkligen rimligt?

För övrigt låter det precis som astrologi.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lady Di skrev 2016-03-12 12:05:11 följande:

Googla kristallbarn. Enkelt...

Det har jag redan gjort, när det började komma i new age-kretsar för några år sedan. Men det svarar inte på mina frågor, det gör ju visserligen inte du heller men jag hade hoppats på att du kunde det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (annat) skrev 2016-03-12 20:39:00 följande:

Stämmer inte att alla efter 2012 är kristallbarn men är mycket vanligare nu. Finns även regnbågsbarn som är en blandning av indigo o kristallbarn energimässigt. Vi har en av varje :). Vårat kristallbarn är född 2011. Regnbågsbarn är mer fysiska än kristall.

Hur vet man vem som är vad?

Det är ju förstås fullständigt befängt att det skulle handla om när man är född då skillnaderna inom gruppen (ex. barn födda innan respektive ett visst årtal) är lika stora som mellan grupperna så det kan vi ju utesluta. Så hur vet man?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (G) skrev 2016-03-13 15:22:05 följande:

Ja jag förstår det, tycker det är otroligt fascinerande med sådana saker. Och det blir ju ännu mer spännande om man träffar någon som är kunnig om det. Det betyder ju inte att man själv tror på allt, bara för att man har förmågan att tänka "outside the box" ;) hehe.

Och ja jag håller med, tycker det är så himla tråkigt att många är så dömande. Särskilt i en sådan här lekfull tråd då man bara vill diskutera om något. Fattar inte varför vissa känner ett så stort behov av att trycka ner andra, men det är väl som du säger att de inre mår bra.

Men hur blir man då "kunnig" på något område som aktivt motsätter sig den vetenskapliga metoden? Hur kan man veta att det som någon påstår är sant inte kan verifieras?

Det är förstås viktiga frågor om man pratar om att någon är kunnig, jag förstår inte hur man kan vifta bort den kritiken.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (G) skrev 2016-03-13 17:11:06 följande:

Hon blir kunnig på något hon tror på. Ebbe Schön är t ex kunnig om tomtar och troll. Om kvinnan ts pratade med vill tro på det får hon väl göra det men jag tror att de flesta vet att det inte är vetenskapligt bevisat. Det ger en dock inte rätten att håna som alla i tråden gör. Lite respekt skadar inte. Tycker det är jävligt vekt att håna andras tro. Det säger mycket om hur man är som person.

Anonym (G) skrev 2016-03-13 17:11:06 följande:

Hon blir kunnig på något hon tror på. Ebbe Schön är t ex kunnig om tomtar och troll. Om kvinnan ts pratade med vill tro på det får hon väl göra det men jag tror att de flesta vet att det inte är vetenskapligt bevisat. Det ger en dock inte rätten att håna som alla i tråden gör. Lite respekt skadar inte. Tycker det är jävligt vekt att håna andras tro. Det säger mycket om hur man är som person.

Det är en ohållbar och obehagligt postmodernistisk definition av kunskap som inte fyller någon funktion, den har ju inget förklaringsvärde överhuvudtaget.

Det kan inte räcka med att man tror för att man ska säga att man är kunnig helt enkelt.

Självklart får hon (och alla andra) tro på precis vad som helst och jag tycker inte heller det är ok att håna. Däremot vänder jag mig mot påståendet att "alla" skulle håna TS eller någon annan här, det är fullständigt felaktigt. Kritik har förts fram och avfärdats (ts pratar exempelvis om "töntar") och då har man ju visat vilken nivå man själv önskar hålla diskussionen på.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (annat) skrev 2016-03-14 09:05:00 följande:

www.eleonormagnusson.com/den-nya-generationen/

lotusblomman.nu/andlighet/indigo-kristall-och-regnbagsbarn/

Lite mer info men man får känna in vad som känns rätt för ensjälv. Av vad jag känner har jag som sagt en av varje men själv är jag indigo och i ena länken står det att regnbågsbarn är barn till de som är kristallbarn och det tror inte jag stämmer men man får själv hitta sin sanning. 

Det är ju precis der här jag vänder mig emot, det postmodernistiska kunskapsperspektivet där man "får hitta sin sanning". Det är helt ok att man vill ha en sådan inställning men att då samtidigt säga att någon är mer kunning än någon annan eller att det finns en viss mall för det ena eller det andra är befängt.
Svar på tråden Kristallbarn?