• casseopea

    Mager 4,5 månaders bebis - vad göra!?

    Min sons viktökning har stagnerat!!
    Jag har sökt på forumet här, men inte läst om en enda bebis som vägt så lite som min son i 4,5 månaders åldern.
    Han vägde knappa 5kg när vi var till barnläkaren på 18 månaders koll förra veckan . Han hade då bara gått upp 100g på en månad. Han har gått upp dåligt sen 3 månaders åldern ungefär.

    Jag hade hoppats att det bara var en amningspuckel, men nu är jag orolig. Han vägde 3520g och var 50,5 cm när han föddes.
    Längdökning och huvudomfång ökar "normalt". Ds han ligger i mitten av normen på både who och cdc kurvan (ds 63cm och 42,5 i omkrets). Men han ligger sjukt långt under kurvan för vikt (0,1% percentilen)

    Han har varit helammad tills nu och det har flutit på väldigt bra. Han är pigg och alert, och sover 7-9 timmar per natt. Han sover middag ca 2-3 timmar innan 12 och kan sova 15-30min ibland på sena eftermiddagen. Han sover trots allt så bra på natten att barnläkaren inte sagt åt oss att vidta några särskilda åtgärder än, och längd och huvudomfång ökar som det ska, samt att han är livlig. Men om han inte gått upp innan nästa koll den 22 mars ska de göra en utredning med en massa tester och ta blodprov mm. :´( 
    Jag har börjat ge honom gröt en gång om dagen sen en vecka tillbaks nu och det går ner hur bra som helst. Ska börja med smakisar också. Jag erbjuder bröstet varannan timme, men han vill inte amma mer än ca var 3e timme på dagen. Om han är hungrig borde han ju vilja amma mer, eller? (på kvällen kan han ta bröstet lite oftare)

    Hade han bara varit lite under medel hade jag inte oroat mig, men han ligger så långt under kurvan nu. Har någon ett gott råd?


    Anna
  • Svar på tråden Mager 4,5 månaders bebis - vad göra!?
  • Seven Costanza

    Men vad sa barnläkaren då? Att ligga så långt ned på kurvan borde ju medföra att de säger något. Jag har inga råd mer än att skriva med alla frågor du har och ta upp dem när du träffar barnläkaren. Fråga t ex om läkaren anser att du bör väcka honom för mat på natten, och om det finns något extra näringsberikat som du kan mata honom med.

  • Lady Di

    En bekant till mg jade samma "problem" med son dotter. Vid 2,5års ålder vägde hon bara 8kg. Nu medicineras hon för de misstänker att hon saknar tillväxthormon. Kanske nått att diskutera med barnläkaren?

  • Seven Costanza
    hrewak skrev 2016-03-12 03:02:25 följande:

    Hänger inte riktigt med. Väger han 5 kg och är 18 månader eller 4,5 månader?


    Tror TS menade 18 veckor, det är ju ca 4,5 månad.
  • Anonym (yuimmir)

    Min son väger lite mer 6 kg vid 4.5 månader, men har också gått upp dåligt sista tiden. Problemet tror jag med min pojk är att tidigare har jag pumpat och gett på flaska ( ville inte ta bröstet) och ammar han, och han är lite lat och orkar inte suga ur den sista feta mjölken. Men hur ska man få honom att göra det? Jag bara längtar till att han kan äta mer fast mat så att jag peta i honom mer näring. Kan problemet vara samma? Behöver din son tömma bröstet bättre dvs erbjud inte andra bröstet lila snabbt utan låt honom suga ut ordentligt?

  • Santin

    När min tös var 6 månader hade hon precis nått upp till 6 kg. Idag är hon 18 månader och väger 8,7 till sina 81 cm.

    Följer han din viktkurva eller går den nedåt? Min tös kurva ligger stabilt på två kurvor under normalkurvan, nästan på tredje. Och har legat där i princip sen hon föddes.

    Är din bebis glad och nöjd med livet i övrigt?

  • casseopea
    hrewak skrev 2016-03-12 03:02:25 följande:

    Hänger inte riktigt med. Väger han 5 kg och är 18 månader eller 4,5 månader?


    Oops jag skrev fel. Det ska vara 18 Veckors besök. Han är 19 veckor nu.
    Anna
  • mammalovis

    Antagligen får bebisen ta tester för gluten, mjölkprotein, ämnesomsättning, allergier mm.

    Det låter ju som en i övrigt frisk unge då han ändå växer på längden och huvudomfånget och är pigg i övrigt. Det hade varit värre tror jag om han inte växt på längden. Vikten kan ju som sagt gå i pucklar.

    Min yngsta tös ökade lite mellan två månader, så jag blev tillsagd att stärka upp med ersättning. Visst vi testade och hon undrade vad vi sysslade med såg det ut som, så jag gav mig den på att stressa ner och ammade intensivt istället. Vid nästa kontroll 2 veckor senare var de chockade över att hon ätit upp sig så mycket.

  • cosinus

    Min son verkar ha vägt i krokarna av 5,7 i den åldern. Men då var han aldrig varit så bra med bland kurvorna som i just den åldern. Då var han faktiskt över -2 kurvan en kort period. Ska se om jag lyckas få in en bild.

    Nu är han 8 om några dagar och precis på medelvärdet för en 5-åring. Frisk men smal.

  • casseopea
    Seven Costanza skrev 2016-03-12 02:47:10 följande:

    Men vad sa barnläkaren då? Att ligga så långt ned på kurvan borde ju medföra att de säger något. Jag har inga råd mer än att skriva med alla frågor du har och ta upp dem när du träffar barnläkaren. Fråga t ex om läkaren anser att du bör väcka honom för mat på natten, och om det finns något extra näringsberikat som du kan mata honom med.


    Tack, jag ska skriva ned dessa frågor och ta med när vi ska dit för uppföljning om tio dagar . Jag har frågat om jag ska väcka honom på natten, men det tyckte hon inte behövdes. Hon sa att jag skulle börja ge gröten och se om han tog flaskan efter att ha ammat.Har erbjudit flaskan efter amning men han drack inte. Min karl har dock prövat ge ersättning vid andra tillfällen (när sonen varit lite hungrigare ), men han ville ändå inte ha, så det verkar som att han inte gillar ersättning. Iaf inte det märke vi köpt.
    Anna
  • casseopea
    Anonym (yuimmir) skrev 2016-03-12 04:10:23 följande:

    Min son väger lite mer 6 kg vid 4.5 månader, men har också gått upp dåligt sista tiden. Problemet tror jag med min pojk är att tidigare har jag pumpat och gett på flaska ( ville inte ta bröstet) och ammar han, och han är lite lat och orkar inte suga ur den sista feta mjölken. Men hur ska man få honom att göra det? Jag bara längtar till att han kan äta mer fast mat så att jag peta i honom mer näring. Kan problemet vara samma? Behöver din son tömma bröstet bättre dvs erbjud inte andra bröstet lila snabbt utan låt honom suga ut ordentligt?


    Jag förstår precis vad du menar! Jag känner likadant. Ibland kan min son vara lat med. Då tar han bara 10min på vart bröst -ds slutar just när den riktigt feta mjölken börjar komma. På morgonen äter han väl för han är vrålhungrig efter att ha sovit en hel natt, likaså på kvällen Men mitt på dagen är han alldeles för pigg och nyfiken så han inte har tid att ligga still vid bröstet mer än 5 min på varje sida ibland. Då brukar han bara ta en liten"törstsläckare" innan han ska utforska världen igen ^^. Jag erbjuder båda brösten nu. Låter honom suga länge på ett och ger den andra sidan sen. Han brukar då ta lite av andra bröstet för att det har den söta mjölken redo, men efter en stund verkar han fått nog. Detta är min nya taktik och jag hoppas det ska funka. Jag har prövat olika taktiker - när han var ca 2-3månader fick han alltid ca var 3 e timme och 15 min på första bröstet och sen bytte jag och då drack han ca 15min till på andra sidan innan han släppte. En månad sen prövade jag att ändra taktik och försöka få honom att äta varannan timme och bara ge ett bröst i taget så han skulle få all den feta mjölken, men han är inte hungrig varannan timme på dagen. Det är för ofta för honom. Så nu låter jag honom suga på en sida tills han släpper självmant och sen ta en liten paus innan han dricker en slurk på andra sidan. Mitt på dagen har jag börjat pumpa eftersom han bara snuttar max 4-5 min på varje sida. Sen använder jag det till att spä ut hans gröt så han får i sig det iaf. Jag vill inte att brösten ska sina nu när han behöver ännu mer näring
    Anna
  • casseopea
    Santin skrev 2016-03-12 07:21:50 följande:

    När min tös var 6 månader hade hon precis nått upp till 6 kg. Idag är hon 18 månader och väger 8,7 till sina 81 cm.

    Följer han din viktkurva eller går den nedåt? Min tös kurva ligger stabilt på två kurvor under normalkurvan, nästan på tredje. Och har legat där i princip sen hon föddes.

    Är din bebis glad och nöjd med livet i övrigt?


    Min bebis är väldigt glad och nöjd i övrigt. Det är därför som barnläkaren inte tyckt att vi behöver ta till några särskilda åtgärder förän nu, och jag har inte oroat mig alltför mycket innan. Jag håller tummarna att gröten ska hjälpa honom gå upp i vikt. Han är under min viktkurva som bebis. Jag är ganska smalt byggd och likaså min karl, så vi tänkte först att det kanske var genetiskt. Men sen kollade jag med mamma och jag var större än min son som bebis. Ds jag var nån centimeter längre än min son vid den här åldern, och jag vägde åtminstone 1,5kg mer...
    Anna
  • Santin

    Det jag gör för att min ska öka i vikt är att ge mycket smör och rapsolja i all mat hon äter. Det hjälpte en del men vissa barn väger lite. Så länge han växer i övrig och följer sina kurvor tänker jag

Svar på tråden Mager 4,5 månaders bebis - vad göra!?