• star67

Var är billigast och roligt att åka förbarnfamilje?

Jag funderar att åka någon stans 1 eller 2 veckor men vet inte var brukar vara billigt dem flesta resemålet hamnar på 18-30 tusen utan mat. Vi är 2 vuxna och 3 barn mellan 5-9 år. Vad har ni för förslag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-13 10:47
    Både på slutet av maj eller på slutet av augusti

• Svar på tråden Var är billigast och roligt att åka förbarnfamilje?
  • star67

Helst inte Turkiet , jag försökte söka på slutet av maj.

• Rocket Mania

Mitt förslag är att du bokar reguljärt på exempelvis Momondo och hotell på Booking. 

Eller så hyr ni ett hus någonstans via exempelvis Airbnb eller Sembo.

Var i världen ni ska åka är svårt att säga med den lilla informationen, vet inte ens vad ni gillar att göra.

• Rocket Mania
    star67 skrev 2016-03-13 10:45:17 följande:
    Helst inte Turkiet , jag försökte söka på slutet av maj.
    Hur ska ni kunna åka 1-2 veckor i maj, det finns väl inga skollov då?
  • Trippelmamma76

Tycker inte ni ska åka i maj ifall ni tänker er badsemester vid Medelhavet i alla fall. Blir ju meningslöst om det är iskallt i vattnet. Augusti är däremot toppen utifrån badtemperatur (men även väldigt varmt i luften många ggr förstås)

• star67

[quote=76434480][quote-nick]Rocket Mania skrev 2016-03-13 10:47:28 följande:[/quote-nick]

Hur ska ni kunna åka 1-2 veckor i maj, det finns väl inga skollov då?

1 vecka skulle funka om det blir på slutet av maj . Jo det är mest bad och lek . Och god mat gillar vi också , hade tänkt Spanien men det var dyrt, Egypten och morocco eller Cypern också blir intressant.

• hmhm

Vi har bilat till swinoujscie två år i rad. En gång via Danmark och en gång med färja från Ystad. Det är en jättefin turiststad i Polen, billigt och barnvänligt. Boende finns allt från camping mitt i stan, hyra lägenhet eller hotell. Jättefin sandstrand med olika aktiviteter och lång strandpromenad. ????

Ge hit kakorna!
  • modsey
    star67 skrev 2016-03-13 10:43:52 följande:

Jag funderar att åka någon stans 1 eller 2 veckor men vet inte var brukar vara billigt dem flesta resemålet hamnar på 18-30 tusen utan mat. Vi är 2 vuxna och 3 barn mellan 5-9 år. Vad har ni för förslag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-13 10:47

Både på slutet av maj eller på slutet av augusti

Vill ni vara säkra på varmt skönt bad är augusti / september säkrast så klart. Priserna brukar vara lite billigare efter skolstart också. Mycket folk dock i augusti då stora delar av Europa har semester då. Och hett , mycket hett .

Maj är lite kallare i havet så klart. Men mindre folk och grönare samt inte lika hett.

Så det beror på vad ni är ute efter !

Parga i Grekland är fint och definitivt ett ställe jag skulle rekomedera en barnfamilj.

Sen tror jag nog ni kan hitta bra priser i Spanien off seasong.

Turkiet skulle jag absolut avråda att åka till just nu....över om prisläget säkert är bättre där.

Hellre då Bulgarien som flera tyckt om. Har dock inte varit för själv. Kroatien tror jag också ni kan leva gott till bra priser.
  • Linnis92

Egypten är för varmt för Skandinavier den perioden, de första charterbolag flyger dit fram till mars sen blir det uppehåll i några månader på grund av värmen.

Dessutom är risken för magsjuka väldigt stor och det kan ju förstöra en hel semester...

• star67

[quote=76434541][quote-nick]hmhm skrev 2016-03-13 11:01:05 följande:[/quote-nick]

Vi har bilat till swinoujscie två år i rad. En gång via Danmark och en gång med färja från Ystad. Det är en jättefin turiststad i Polen, billigt och barnvänligt. Boende finns allt från camping mitt i stan, hyra lägenhet eller hotell. Jättefin sandstrand med olika aktiviteter och lång strandpromenad. ????

brukar ni boka flyg och boende tillsammans ? Hur mycket brukar hamna för boende och flyg för er ? Hur många är ni? Jag kolla lägenhet skulle kosta oss ca 6 000 kr för 9 dagar. Hur är det med maten där?

• star67

Jag försöker att söka flyg till swinoujscie det verkar inte finns? Även från Köpenhamn hade varit oky vi har släkt där kunde åka en dag innan då.

• Milleman
    star67 skrev 2016-03-13 11:58:23 följande:

Jag försöker att söka flyg till swinoujscie det verkar inte finns? Även från Köpenhamn hade varit oky vi har släkt där kunde åka en dag innan då.

Man tar båten/bilen dit från Skåne. Trelleborg tror jag.
  • hmhm

Vii har som sagt bilat dit, en gång åkte vi över bron till Danmark vidare till Tyskland och sen Polen. Förra sommaren åkte vi ner till Ystad och tog båten över. Vill du flyga är det nog Rockstock i Tyskland eller Solidarity som är närmast. 

Vi bodde på campingen så boendet gick på ca hundralappen/natt. Då är vi två vuxna och två barn. 

Maten är ungefär som här, men mer än hälften så billig. En pizza kostar ca 25:- En stor glassdrink till kidsen går på 20:- En öl ca 10:- 
    Fin middag med fördrink, trerätters och en bra flaska vin och läsk till barnen gick på ca 400:- 

Ge hit kakorna!
Svar på tråden Var är billigast och roligt att åka förbarnfamilje?