• Anonym (Fasta)

Fasta - skadligt för fostret?

Jag förstår självklart att frågan snarare bör ställas till en barnmorska än okunniga (när det gäller just graviditeter) på familjeliv, men jag tänkte fråga här först ifall någon vet och sedan fråga barnmorskan nästa gång jag träffar henne.

Jag undrar om någon vet ifall det kan vara farligt för barnet om man fastar från vecka 36 till 40/41? Fastan pågår i ungefär 21 timmar (ca 10-12 av dessa timmar sover jag med tanke på att det är natt då).

Jag hittar ingen fakta på att det skulle vara skadligt för barnet, så därför jag blir fundersam. Någon som har en aning om hur mycket barnet påverkas ifall man inte äter på länge? Man får ju trots allt i sig allt man behöver senare på kvällen så det är inte så att man blir utan mat.

• Svar på tråden Fasta - skadligt för fostret?
  • Anonym (H)
    Anonym (Fasta) skrev 2016-03-13 19:14:24 följande:

Jag förstår självklart att frågan snarare bör ställas till en barnmorska än okunniga (när det gäller just graviditeter) på familjeliv, men jag tänkte fråga här först ifall någon vet och sedan fråga barnmorskan nästa gång jag träffar henne.

Jag undrar om någon vet ifall det kan vara farligt för barnet om man fastar från vecka 36 till 40/41? Fastan pågår i ungefär 21 timmar (ca 10-12 av dessa timmar sover jag med tanke på att det är natt då).

Jag hittar ingen fakta på att det skulle vara skadligt för barnet, så därför jag blir fundersam. Någon som har en aning om hur mycket barnet påverkas ifall man inte äter på länge? Man får ju trots allt i sig allt man behöver senare på kvällen så det är inte så att man blir utan mat.

Varför fasta?

Nej fasta är inte bra för fostret, det behöver en stadig tillgång till näring och ämnen hela tiden och tar hela tiden av mamman, att fasta 21 timmar varje dag i flera veckor? Innebär en ganska stor obalans och kan leda till yrsel, illamående, brist och grejer för mamman som i sin tur kan orsaka fallolyckor, högt blodtryck och brist för fostret och att tillväxten saktas ner

Att bara äta 1 gång om dagen? Kräver rätt mycket mat för att få i sig allt för att täcka behoven för både mamman och fostret, med tanke på att basbohovet hos en mamma är runt 2200kcal och mycket järn och annat
  • Anonym (H)

Om det är av religiösa skäl så får gravida och ammande avstå från fasta och ev. Ta igen den senare

• Anonym (Fasta)
    Anonym (H) skrev 2016-03-13 19:28:49 följande:

Om det är av religiösa skäl så får gravida och ammande avstå från fasta och ev. Ta igen den senare

Om det skulle vara skadligt för fostret ja, därav min fråga om det är skadligt eller inte. 
  • Pentra

Fasta och bantning är absolut inte bra för fostret/barnet i magen. Det behöver ständigt den bästa näring det kan få för att hjärnan och kroppen skall kunna utvecklas optimalt, och detta gäller även under amningstiden då barnet är fött. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Harvester

Finns väl en anledning att gravida och ammande är undantagna från fastan i religösa sammanhang...

• Anonym (H)
    Anonym (Fasta) skrev 2016-03-13 19:31:59 följande:

Om det skulle vara skadligt för fostret ja, därav min fråga om det är skadligt eller inte. 

Det finns studier på att brist på mat under graviditet kan öka risken för hjärt/kärlsjukdomar senare i livet, även stroke, diabetes och demens har en ökning

Risken är även ökad för barnbarnet om det är ett flickfoster då äggen redan finns i hennes kropp under fostertiden (studien gjordes på dom som led av brist på mat under europas krig under 1900-talet)

I slutet av fostertiden ska lungorna mognas ordentligt och hjärnan förberedas för att födas, en brist på näring då kan störa det, fostret kräver mycket energi från mamman och om hon då fastar så kan det bli obalans och ja det jag nämnde

Dessutom behöver både mamman och fostret energi och massa näring inför förlossningen, annars kanske dom båda eller en inte orkar och det kan sluta i katastrof

Fasta är ingen bra ide, inte heller sen om du ammar då det kräver massa energi och ännu mer näring till mjölken
  • Anonym (Bm)

Du bör absolut inte fasta under graviditet eller amning. Fasta är som redan sagts inte bra för barnets utveckling i magen och det är absolut inte bra för dig som uppladdning inför en förlossning.

• Anonym (Låt bli)

Att fasta kan frigöra gifter/rensa ut gifter ur kroppen/rena kroppen vilket alltså ökar mängden tungmetaller till fostret. Det är skadligt JA.

Du kommer förmodligen själv att må väldigt dåligt om du fastar nu när kroppen behöver all näring den kan få. Barnet behöver näring varje dag och det är alltså skadligt att fasta. Fostret är i ständig utveckling och det är att riskera en hel del att utsätta kroppen för det. Det behövs vitaminer och mineraler och framförallt FETTSYROR HELA graviditeten för att bebisens hjärna ska utvecklas normalt.

• Mrs Moneybags

Vad tror du att din barnmorska kommer att säga? Självklart är fasta till men för barnet, jag förstår inte hur du tänker? 

Tiden barnet är i moderlivet är en av de absolut viktigaste perioderna i barnets liv och utveckling - alla organ utvecklas, kroppen ska växa och fetta på sig, hjärnan ska utvecklas och allting sker via det DU äter.

Så länge du ammar och är gravid ska du absolut inte fasta. 

Du har hela livet på dig att fasta efter det. 

• mamaleona

Rekommenderas absolut inte. Funderar varför det skulle vara så viktigt för dig just nu? ta det sedan när du ammat klart... Hälsn en bm

Svar på tråden Fasta - skadligt för fostret?