• cemelie

sitter verkligen i skiten

Under hela februari månad låg jag hemma med influensa. Jag mådde så dåligt att jag inte alls hade orken skaffa mig ett läkarintyg. 

Jag har nu börjat jobba igen men har totalt glömt bort läkarintyget tills idag då min chef frågade mig om jag hade något. vilket jag INTE har. 
    Och om jag inte lämnar något senast imorgon kommer jag få olovlig frånvaro vilket betyder att jag måste betala tillbaka lön. 

Jag ringde precis min VC och frågade om dom gör retroaktivt läkarintyg, vilket sköterskan sa att dom inte gjorde? Och nu är jag ju frisk. Kan ju inte heller gå till VC och säga att jag hade influensa hela februari månad och få ett läkarintyg för det.

Jag har INGEN aning hur jag ska fixa detta nu. Finns det nått man kan göra??
    vill ju inte behöva betala tillbaka lön.

• Svar på tråden sitter verkligen i skiten
  • Anonym (Samma här)

Jag känner igen mig i det där. Det är jättejobbigt att inte ha något läkarintyg när chefen ber om det. Har tyvärr inga råd att ge, men det var en konstig VC som inte skriver ut läkarintyg?

• Anonym (nja)

Det är ju du som har gjort fel så det är nog bara att betala. Men det borde ju bara handla om 1 vecka som du ska betala tillbaka?

Första 7 dagarna får du ju va hemma utan intyg och egyer 14 dagar tar ju försäkringskassan över och lämnar du inte in nått intyg där så får du ju inga pengar alls.

• Anonym (nja)
    Anonym (Samma här) skrev 2016-03-14 12:27:38 följande:

Jag känner igen mig i det där. Det är jättejobbigt att inte ha något läkarintyg när chefen ber om det. Har tyvärr inga råd att ge, men det var en konstig VC som inte skriver ut läkarintyg?

Det är väl inget konstigt? Man kan ju inte komma när man är frisk och be om intyg. Läkaren kan ju inte veta att h*n ens vart sjuk då.
  • cemelie
    Anonym (nja) skrev 2016-03-14 12:28:50 följande:

Det är ju du som har gjort fel så det är nog bara att betala. Men det borde ju bara handla om 1 vecka som du ska betala tillbaka?

Första 7 dagarna får du ju va hemma utan intyg och egyer 14 dagar tar ju försäkringskassan över och lämnar du inte in nått intyg där så får du ju inga pengar alls.

Jag vet att det är jag som gjort fel, men ändå. 
    Det är ju ganska segt att behöva betala tillbaka överhuvudtaget menade jag.
  • Anonym (Samma här)
    Anonym (nja) skrev 2016-03-14 12:30:33 följande:
    Det är väl inget konstigt? Man kan ju inte komma när man är frisk och be om intyg. Läkaren kan ju inte veta att h*n ens vart sjuk då.
    Man får vara hemma en vecka utan att arbetsgivaren kan kräva läkarintyg. Full förståelse att man inte orkar ta sig till VC när man har influensa.
  • Anonym (nja)
    cemelie skrev 2016-03-14 12:30:55 följande:

Jag vet att det är jag som gjort fel, men ändå. 

Det är ju ganska segt att behöva betala tillbaka överhuvudtaget menade jag.

Ja det är klart det är. Men gör man fel så får man ju stå för konsekvenserna. Du vet ju vilka regler som gäller.
  • Lemt77

Skulle aldrig strunta i att fixa läkarintyg.
    Du har gjort fel och det finns nog inte så mkt å göra mer än att ta konsekvensen av det.

• Lemt77
    Anonym (Samma här) skrev 2016-03-14 12:34:56 följande:
    Man får vara hemma en vecka utan att arbetsgivaren kan kräva läkarintyg. Full förståelse att man inte orkar ta sig till VC när man har influensa.
    Men då får man åtminstone ringa vc och ta kontakt med en läkare.
  • Anonym (nja)
    Anonym (Samma här) skrev 2016-03-14 12:34:56 följande:

Vad spelar det för roll? H*n behöver inte betala tillbaka nått för första veckan. Men sen måste man ha läkarintyg. Reglerna är såna. Åh självklart kan inte en läkare skriva ett intyg bakåt i tiden när man är frisk. Hade vart en annan sak om h*n kom några dagar försent då han fortfarande var sjuk, typ dag 10-11 istället för dag 8, då kan läkaren skriva några dagar bakåt.
  • micromat
    Anonym (Samma här) skrev 2016-03-14 12:27:38 följande:

Är inget konstigt alls. Om ts inte varit där när hon var sjuk eller ens haft kontalt med vc så finns det absolut ingenting som säger att hon faktiskt var sjuk.

Hade hon däremot ringt och vc inte kunnat ts emot hade dom troligtvis kunna skriva ett retroaktivt intyg.

Ts det är bara att förklara för chefen och bita i det sura äpplet. Eller ta ut semesterdagar under perioden.
Svar på tråden sitter verkligen i skiten