• cemelie

sitter verkligen i skiten

Under hela februari månad låg jag hemma med influensa. Jag mådde så dåligt att jag inte alls hade orken skaffa mig ett läkarintyg. 

Jag har nu börjat jobba igen men har totalt glömt bort läkarintyget tills idag då min chef frågade mig om jag hade något. vilket jag INTE har. 
    Och om jag inte lämnar något senast imorgon kommer jag få olovlig frånvaro vilket betyder att jag måste betala tillbaka lön. 

Jag ringde precis min VC och frågade om dom gör retroaktivt läkarintyg, vilket sköterskan sa att dom inte gjorde? Och nu är jag ju frisk. Kan ju inte heller gå till VC och säga att jag hade influensa hela februari månad och få ett läkarintyg för det.

Jag har INGEN aning hur jag ska fixa detta nu. Finns det nått man kan göra??
    vill ju inte behöva betala tillbaka lön.

• Svar på tråden sitter verkligen i skiten
  • cemelie
    Snövits skrev 2016-03-14 13:54:05 följande:

Skyll dig själv!

Är man så vansinnigt sjuk en HEL månad så bör du ha ringt VC bara för den skull!

Berätta nått jag inte redan vet om
  • L Zazz

Du kommer ganska lindrigt undan om du bara får löneavdrag. Normalt sett behandlar en arbetsgivare olovlig frånvaro med varsel och underrättelse till arbetstagaren om uppsägning av personliga skäl. Arbetsdomstolen har en väldigt klar praxis vad gäller den här typen av olovlig frånvaro.

• Söder73

Det är kört vad gäller intyg men kanske din chef kan vara schysst och låta dig ta flex/komp/semester? Eller om du kan jobba extra? Hoppas det, surt att betala tillbaka

• WinterDawn
    cemelie skrev 2016-03-14 13:03:50 följande:
    Vadå så sjuk är ingen? Dummaste jag hört. Alla mår ju olika dåligt när dom är sjuka.
    Och ligger man med feber, hosta, förkylning, ingen röst, ja då kan man inte be någon annan ringa heller.
    I dagens samhälle är det ganska lätt att be någon annan ringa även utan röst. Sms och mail hade ju gått att skicka iväg. Hur svårt sjuk man än är är det lite svårt att tro att man inte kan släpa sig upp till datorn eller ta mobilen i handen, du har ju ändå gått på toa och fått i dig något att äta/dricka under dessa dagar, antar jag.
  • Pastella

Nä men ts, ingen är så sjuk i 30 dagar. Om du hade 40 graders feber och yrade i en helmånad så borde ju den personen som hjälpte dig med mat och toalettbesök tagit dig till akuten. Om du själv klarade av att bre en macka och förflytta dig runt i hemmet under denna månad så hade du också klarat av att ta dig till vårdcentralen.

• Erizajo
    Pastella skrev 2016-03-15 09:39:43 följande:

Nä men ts, ingen är så sjuk i 30 dagar. Om du hade 40 graders feber och yrade i en helmånad så borde ju den personen som hjälpte dig med mat och toalettbesök tagit dig till akuten. Om du själv klarade av att bre en macka och förflytta dig runt i hemmet under denna månad så hade du också klarat av att ta dig till vårdcentralen.

Bra sagt!
  • Birgitta02
    cemelie skrev 2016-03-14 13:08:04 följande:
    Ja. men att skriva så sjuk är ingen är ju bara dumt.
    Jag vet att man måste ringa läkaren, men jag skrev varför jag inte gjorde det :) 
    Nej, det är inte dumt alls. Är man så himla sjuk så klarar man inte ens att gå på toa, äta eller på något sätt förflytta sig. Då är det akutvård på sjukhus som gäller. Och därmed kommer läkarintyg per automatik. För mig framstår du helt enkelt som väldigt lat och bekväm.
  • straw2008

men har du varit SÅ SÅ sjuk i en månad utan att ingen reagerat? Dina vänner föräldrar kollegor? 

I kinamockaskogen.....
  • viseversa

Man struntar inte i läkarintyg. Det vet du är vad som krävs. Kanske se det som en läxa?

Svar på tråden sitter verkligen i skiten