• mercabounce

Varför är "hyrköp" så stigmatiserat?

Alltså att sälja ett hus på avbetalning. Personligen är jag i behov av hus av olika anledningar, men min ekonomi verkar aldrig duga för bankerna fast jag sköter min ekonomi helt fläckfritt i flera år. Sammanlagt med lgh hyra, parkering, garage och onödiga resor betalar jag ca 8000 kr i månaden för ett fullständigt meningslöst boende och tror mig ha råd att betala hyrköp eller lån och hus samtidigt.

• Svar på tråden Varför är "hyrköp" så stigmatiserat?
  • Anonym (...)

Vad du tror är egentligen helt oväsentligt, bankens jobb är inte att hjälpa dig med bostad, det är att tjäna pengar på dig med så liten risk som möjligt. I deras ögon är du uppenbart en för stor risk.

Att hyrköpa hus är nog inte så vanligt, och därför finns ingen riktig mall för hur det ska gå till. Men det är väl inget som har med banken att göra eller? Utan handlar väl mest om att "säljaren" kan vänta med betalning?

• Anonym (Rickard)

Varför vill man sälja ett hus på avbetalning? Finns det verkligen en marknad för det?

• Kjell2
    mercabounce skrev 2016-03-15 09:33:09 följande:

Alltså att sälja ett hus på avbetalning. Personligen är jag i behov av hus av olika anledningar, men min ekonomi verkar aldrig duga för bankerna fast jag sköter min ekonomi helt fläckfritt i flera år. Sammanlagt med lgh hyra, parkering, garage och onödiga resor betalar jag ca 8000 kr i månaden för ett fullständigt meningslöst boende och tror mig ha råd att betala hyrköp eller lån och hus samtidigt.

För att du tar en risk som säljare.
    Har du som säljare lån på fastigheten blir det trassel med banken.
    Du får som säljare inte loss kapital som kan behövas till annat boende.
    Det finns ofta fullt med köpare som är beredda att köpa fastigheten direkt
  • tundra

Jag förstår inte?
    Hyrköp, kan det likställas med att låna även till kontantinsatsen och sedan betalar man av blancolån+bolån.

För sådana lån finns väl? På vissa banker går det fortfarande att låna 100 procent eller 95procent. Det är inkomsten det hänger på.

Hyra hus gör väl många. Då har man noll lån. Det är ju smidigt om man inte har marginal att spara till kontantinsats eller del av kontantinsats.

• sextiotalist

För att det inte är någon säljare som vill det. Hade man ansett det vara ett sätt att tryggt sälja sin bostad, så hade det säkert funnits.
    Du får också komma ihåg att de som säljer en bostad har ofta lån kvar på bostaden, som banken vill ha igen, eftersom säkerheten för lånet försvinner.
    Däremot är det inget som förbjuder en person, att hyra ut sin bostad och låta delar av hyran bli en form av investering i fastigheten, det kan nog ske inom familjer etc.
    Men det är ingen rättighet, lika lite som det är en rättighet att få lån och köpa hus.

Men om du vill bo i ett hus, så kolla blocket, det kan säkert finnas hus att hyra i ditt område.

Och det är inte stigmatiserat, det är bara en, för de allra flesta, en ointressant lösning pga riskerna och att det i dessa fall troligen krävs en helt obelånad fastighet.

• stormfågel

"Stigmatiserat" är det väl inte!

Menar du att människor som "hyrköper"hus på något sätt skulle diskrimineras i andra sammanhang?  Eller ses ner på?

Jag ser det bara som en helt orealistiskt lösning i många fall. 

Skulle vi sälja vårt hus så behöver vi ju pengarna genast för att täcka de lån vi har för huset i första hand och för att finansiera nytt boende i andra hand. 

Det måste ju vara en oerhört kapitalstark person (utan lån på huset) som har möjlighet att inte få betalning för sitt boende direkt. Men så höga huspriser som idag är det inte så många som är i den situationen. 

Kanske kan du hitta någon äldre person (som köpte sitt hus för en låg kostnad för länge sedan så att det är avbetalt) på landet, där husen i andra fall är svårsålda som kan gå med på en liknande uppgörelse?

Men jag håller med dig om att hus hur helst är tråkigt dyra i förhållande till en normal årsinkomst!

Svar på tråden Varför är "hyrköp" så stigmatiserat?