• Tangent

Hur länge ammade ni?

Ammade min son i 5,5 år, han slutade självmant. Har ingen åsikt om när man bör/ska sluta amma.

• Tangent
    Anonym (Mami) skrev 2016-03-16 10:15:31 följande:
    NI SOM PÅSTÅR ATT MÄNNISKOBARN ÄR GJORDA FÖR ATT AMMAS TILLS DESS ATT MJÖLKTÄNDERNA TRILLAR UT: NI VET ATT DE SISTA MJÖLKTÄNDERNA INTE LÄMNAR MUNNEN FÖRRÄN KRING 12-ÅRS ÅLDER?

Sedan undrar jag, vart har ni fått detta ifrån? Visa mig forskning på detta!
    Som historiker så kan jag inte minnas att människobarn ammats så pass länge som 7 års ålder, någonstans på jorden, som något "naturligt" och vanligt förekommande.

Hur långt bak i historien måste vi gå för att finna på dessa ammande sjuåringar?
    Googla Kathryn Dettwyler så får du en del info. Finns även info på kellymom.com och på amningshjalpen.se.
    I Mongoliet ammar man tydligen barn länge och har även läst att bushfolket (i södra Afrika) ammar sina barn länge. 
    I en artikel I Läkartidningen sagt "Den svenska rekommendationen anger att det är fördelaktigt att fortsätta amma efter 1-årsåldern om bröstmjölk utgör en del av kosten under hela första levnadsåret eller längre. Om barnet efter 1 års ålder äter vanlig mat och växer och utvecklas som det ska, finns det ingen anledning för vårdpersonal i Sverige att ha några synpunkter på om mamman väljer att fortsätta amma eller ge modersmjölksersättning, tillskottsblandning, välling och/eller vanlig mjölk. http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=19285
  • Tangent
    Anonym (Mami) skrev 2016-03-16 10:50:31 följande:
    Upp till 2-års ålder, absolut. Själv ammade jag längre än så.
    Men att amma en 4-åring är sjukt.

Länkarna är inga forskare, inga läkare, bara bloggare som har ett eget tycke. Visa mig riktig info, tack.
    Kathryn Dettwyler är antropolog (PhD) och var (är?) verksam vid Texas A&M University och hon har forskat om amningslängd. Hittar bara namnet på en artikel 1] Dettwyler KA. When to wean: biological versus cultural perspectives. Clin Obstet Gynecol. 2004;47:712-723

• Tangent
    Anonym (mor) skrev 2016-03-17 06:19:16 följande:

Typ försökte väl i tre veckor med båda barnen. Blev bra ändå och inga allergier hos ngn av dem eller ovanligt många infektioner. (vuxna)

Amning skyddar inte mot allergi.
Svar på tråden Hur länge ammade ni?