Anonym (Mami) skrev 2016-03-16 10:15:31 följande:
NI SOM PÅSTÅR ATT MÄNNISKOBARN ÄR GJORDA FÖR ATT AMMAS TILLS DESS ATT MJÖLKTÄNDERNA TRILLAR UT: NI VET ATT DE SISTA MJÖLKTÄNDERNA INTE LÄMNAR MUNNEN FÖRRÄN KRING 12-ÅRS ÅLDER?
Sedan undrar jag, vart har ni fått detta ifrån? Visa mig forskning på detta!
Som historiker så kan jag inte minnas att människobarn ammats så pass länge som 7 års ålder, någonstans på jorden, som något "naturligt" och vanligt förekommande.
Hur långt bak i historien måste vi gå för att finna på dessa ammande sjuåringar?
Googla Kathryn Dettwyler så får du en del info. Finns även info på
kellymom.com och på
amningshjalpen.se.
I Mongoliet ammar man tydligen barn länge och har även läst att bushfolket (i södra Afrika) ammar sina barn länge.
I en artikel I Läkartidningen sagt "Den svenska rekommendationen anger att det är fördelaktigt att fortsätta amma efter 1-årsåldern om bröstmjölk utgör en del av kosten under hela första levnadsåret eller längre. Om barnet efter 1 års ålder äter vanlig mat och växer och utvecklas som det ska, finns det ingen anledning för vårdpersonal i Sverige att ha några synpunkter på om mamman väljer att fortsätta amma eller ge modersmjölksersättning, tillskottsblandning, välling och/eller vanlig mjölk.
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=19285