• Anonym (amning)

Hur länge ammade ni?

Jag undrar hur länge ni som ammade gjorde det? 
    När bör man sluta amma enligt er? När man själv känner för det eller blir det "äckligt" eller "onödigt" efter en viss ålder tycker ni?

Nyfiken. 

• Svar på tråden Hur länge ammade ni?
  • Anonym (S)

1:a ammade jag ett år. Sen tyckte jag det räckte så det var jag som tog beslutet att sluta. 2:a och 3:e slutade självmant båda två vid 8 månader. En dag ville de inte mer till min stora besvikelse :).

Nr 4 är snart 6 månader och helammas och jag vill gärna delamma i ett år till om hon vill. För MIG känns upp till två år ok, därefter tycker jag de är för stora.

• fjanten

Jag hade önskat att jag kunde amma i ett år i alla fall... Först heltid i ett halvår, och sedan deltid i ett halvår till. Nu blev det tyvärr inte så, utan det blev heltids-pumpning i 1,5 månader och nu ersättning.

Skulle personligen inte kalla amning för äckligt, även när det går upp i högre åldrar. Sådant anser jag att en kvinna och hennes barn får avgöra själva!

Hade jag fått till amningen, och min son inte hade varit redo att sluta deltidsamma vid 1 års ålder så hade jag fortsatt.

• Anonym (S)

Glömde skriva att för mig är amningen så otroligt mycket mer än bara mat. Det ger mig och mina barn en närhet som jag har svårt att tänka mig att vi skulle kunna känna med flaskmatning. Därför jag kan tänka mig amma till två års ålder.

• Mika86

De fyra äldsta ämnade jag helt till 5-6 månader sen delammade till 9-10 månader 
    Yngsta delammade jag till 5 månader, hon är född fem veckor för tidigt så hon orkade inte äta riktigt själv så fick ge ersättning från början pgaatt min mat inte kom igång riktigt.
    Önska att jag hade kunnat amma henne lika länge som de andra.
    Till typ 1,5 hade jag nog kunnat amma men inte så mycket längre utan att de känts för stora

• Anonym (F)

Jag helammade i 5,5 månader men sen fick sonen en ordentlig viktdipp.. Började med mer fast föda kombinerat med amning och han började gå upp i vikt igen. När han var 7 månader började brösten bli ointressant men jag fortsatte ändå amma ett par gånger om dagen efter måltider. Sen slutade vi helt när han var 8 månader för då blev det mer en kamp än mysigt.

• Mellanmjölkens land

Äldsta ammades till 2,5 men från strax före 2 år skar vi ner mycket på amningen eftersom jag var gravid och barnmorskan uppmanat mig att sluta innan bebisen kom. Från 1 år slutade vi amma bland folk.

Yngsta är snart 2,5 och vi ammar på. Mest handlar det om amning i samband med sömn men den finns ändå där dagtid om jag är i närheten och det hänt något eller barnet behöver tanka lite trygghet. Tanken är att fortsätta i ytterligare ca 1 år (tills värsta sjukdomsperioden är över nästa vinter)

• Carambolan

Äldsta till 2,5. Men bara nattetid efter åtta månader.

Andra till 1,5 då han slutade självmant.

• Anonym (Olika)

Ammade så länge jag kunde innan det sinade. Med flickorna kunde jag bara amma ca 3mån. Men pojken kunde jag amma i 8mån och då valde han själv bort bröstet. Hade kunnat amma längre men han ville hellre ha "riktig" mat.

• Anonym (Olika)
    Anonym (Olika) skrev 2016-03-15 12:15:23 följande:

Ammade så länge jag kunde innan det sinade. Med flickorna kunde jag bara amma ca 3mån. Men pojken kunde jag amma i 8mån och då valde han själv bort bröstet. Hade kunnat amma längre men han ville hellre ha "riktig" mat.

Tycker inte det är äckligt att amma Btw.
  • Anonym (Ior)

1,4 år ammade jag. Ångrar att jag inte fortsatte lite till, kanske till två år. Kände tryck från omgivningen och orkade därför inte.

Svar på tråden Hur länge ammade ni?