Inlägg från: hallonhopp |Visa alla inlägg
  • hallonhopp

Hur länge ammade ni?

Helammade i drygt 5 månader och gav därefter mat till mitt barn. Hon är 3,5 år nu och ammar ännu en snutt varje kväll. Fram till ca 2 år så ammade vi även offentligt och jag har fått få negativa kommentarer eller andra otrevligheter, mestadels har folk reagerat positivt. Jag är gravid nu och hoppas kunna amma nästa barn helt i 4-6 månader och sedan får vi se. För mig känns amningen extra viktig fram till ett år, därefter tycker jag det spelar mindre roll om barnet vill sluta men före ett år så försöker jag tex reda ut eventuella amningsstrejker mer aktivt och kan bromsa matintag om jag tror att det kan hota amningen men efter ett år så får det bli som det blir. 

Jag lägger mig inte i hur länge man ammar. Jag tycker det är dumt att helt utesluta amning utan att ens provat det eftersom åtminstone jag tycker det var svårt att föreställa sig både det positiva och negativa innan jag ammat själv. Om man däremot känner att det inte passar en med ett barn tycker jag det är OK att inte prova med fler barn om man inte vill. Själv tyckte jag inte att spädbarnsamning var så kul men att mig passar det bra att amma ett äldre barn som även äter mat på annat sätt så för mig är helamningsperioden något att kämpa sig igenom tills man får den roliga amningen, så är det inte för alla men det kan vara värt att veta om man inte gillar att amma i början att om man kan tänka sig att stå ut tills barnet kan äta mat kan det hända att det blir trevligare men man ska inte känna att man måste göra så bara att det är ett möjligt scenario. För mig personligen så tror jag att min absolut sista gräns går när barnet börjar skolan, det skulle inte kännas rätt för mig att amma ett skolbarn men jag har inga problem med att andra gör det. Jag älskar detta kort tex: www.tedgreiner.info/ som visar amning av ett äldre barn och som dessutom har en helt avslappnad attityd till den. Beskrivningen av kortet är "Mosoto woman weaving a basket", amningen är så avdramatiserad att den inte ens nämns. 

• hallonhopp
    QueenObscene skrev 2016-03-16 10:58:52 följande:

Ammade bara 5 månader, hade inte tillräcklig produktion (gjorde allt för att öka den, pumpade, ammade som en galning, handmjölkade etc) men barnet planade på viktkurvan och jag fick tilläggsmata, efter 2 v tog hon inte bröstet. Hade tänkt amma i alla fall 8 månader.
    Samtidigt var det ganska skönt att inte amma längre, jag fick ha min kropp för mig själv. 

Det går ju att ge barn närhet och trygghet utan att amma dem. Det som för mig verkar problematiskt med att amma stora barn är att man lär barn att det är deras kropp som de bestämmer över etc. medan de har full rätt till och fri lejd till mammans kropp. Man kan krama och pussa och mysa med sitt barn utan att bli använd som napp, vilket det är med större barn. Vet personer som ammar trots att produktionen sedan länge har avtagit = de blir använda som napp.

Det finns inget krav på fri tillgång hela tiden bara för att man ammar länge. Jag har som sagt ammat 3,5 år drygt nu och har i två perioder valt att minska amningen. Vissa kvinnor har inget behov att begränsa i någon form men det är inte ett tvång att amma fritt för att amma länge. Så länge barnet helammas skulle jag säga att det är klokt att amma helt fritt (för de allra flesta kvinnor, det finns en mindre grupp där reglering är nödvändig även då) men i princip så snart ett barn kan äta nog föda för att hålla sig 2-3 timmar kan man begränsa amningen om man vill. Jag ammade fritt i 10 månader, relativt fritt fram till 1,5 år då barnet började förskola och enbart, kväll, morgon och natt från 2 år. Hon har sedan själv slutat amma natt och morgon.
  • hallonhopp
    LillaLoppi skrev 2016-03-16 10:30:09 följande:
    Sant ju. julkalendern visade ju allt från typ vikingatiden va? minns att det var tvärtom "bebisen får väl äta som vi!", var till och med en replik vid nått århundrade.
    Apor vet jag ammar inte heller så länge och de är ju också primater. Tror bara att det där är något alla yllemammor säger, så har det blivit en sanning för dom.
    Chimpanser brukar amma ungefär 5 år och då deras livslängd är 40-50 år så är deras amning fullt jämförbar med att amma tills kanske 7 år hos en människa. Det är ovanligt att barn amma så länge ens i kulturer där långtidsamning är vanligt, barn slutar oftast kring 3-4 år pga av att de tappar förmågan att lika effektivt få ut mjölk när de tappar sina främre mjölktänder samt pga att munnen växer.

Jag är också utbildad inom historia och det du säger är bullshit. Amning har varierat i Sverige i olika regioner, i vissa var den obefintlig hos de som hade råd att ge barnet komjölk, men speciellt inom den fattiga befolkningen har det varit väldigt vanligt med amning och även i högre åldrar speciellt för de yngre barnen i syskonskaran när kvinnan är mindre fertil och inte lika snabbt blir gravid med nästa syskon. Det var vanligt fortfarande in på 1900-talet att sista barnet ammade tills det slutade frivilligt. Ett exempel från min egen släkt är att min morfars lillebror ammade tills han var 8 år. Det var ofta något mammorna ville eftersom speciellt hos äldre kvinnor så kan amning hålla mensen borta så länge barnet ammar och när man redan hade ett par barn så var kanske inte lusten så stor för fler. Barnbegränsning är inte direkt en ny idé även om det först är på senare tid vi kunnat vara så effektiva som vi kanske önskat. I Sverige var det dock en utbredd vanföreställning att det var farligt att amma när man var gravid så tyvärr blev många barn förr avvända när mamman blev gravid igen men från modern tid så var ändå ofta amningen ganska lång, över ett år var vanligt. När det gäller läsning föreslår jag "De kärlekslösa mödrarna" Anders Brändström som handlar om just att bondkvinnor gav komjölk till bäbisarna med skyhög dödlighet som följd medan samma mönster inte fanns hos de fattiga kvinnorna som ammade barnen. Denna skrift tar också upp hur amningsmönster skilde sig i olika delar av Sverige.
  • hallonhopp
    QueenObscene skrev 2016-03-16 14:29:26 följande:
    Fast nej, jag har inte fel. Jag vet att dessa personer inte har någon mjölk för det säger de själva. De blir använda som napp = en trygghetsgrej. Man kan ge sitt barn trygghet utan att det ska suga på ens bröst vid 3-4 års ålder.
    Men även om det "bara" är trygghet, vad är problemet? Jag tvivlar att dessa människor inte kramar, talar vänligt till sitt barn osv för att de också får amma. Napp är ett substitut för bröstet oavsett ålder, det är bröstet som är den ursprungliga nappen och att ha napp (artificiell eller bröst) vid 3-4 är kanske inget abnormt eller extremt ovanligt.
Svar på tråden Hur länge ammade ni?