Hur länge ammade ni?
Helammade i drygt 5 månader och gav därefter mat till mitt barn. Hon är 3,5 år nu och ammar ännu en snutt varje kväll. Fram till ca 2 år så ammade vi även offentligt och jag har fått få negativa kommentarer eller andra otrevligheter, mestadels har folk reagerat positivt. Jag är gravid nu och hoppas kunna amma nästa barn helt i 4-6 månader och sedan får vi se. För mig känns amningen extra viktig fram till ett år, därefter tycker jag det spelar mindre roll om barnet vill sluta men före ett år så försöker jag tex reda ut eventuella amningsstrejker mer aktivt och kan bromsa matintag om jag tror att det kan hota amningen men efter ett år så får det bli som det blir.
Jag lägger mig inte i hur länge man ammar. Jag tycker det är dumt att helt utesluta amning utan att ens provat det eftersom åtminstone jag tycker det var svårt att föreställa sig både det positiva och negativa innan jag ammat själv. Om man däremot känner att det inte passar en med ett barn tycker jag det är OK att inte prova med fler barn om man inte vill. Själv tyckte jag inte att spädbarnsamning var så kul men att mig passar det bra att amma ett äldre barn som även äter mat på annat sätt så för mig är helamningsperioden något att kämpa sig igenom tills man får den roliga amningen, så är det inte för alla men det kan vara värt att veta om man inte gillar att amma i början att om man kan tänka sig att stå ut tills barnet kan äta mat kan det hända att det blir trevligare men man ska inte känna att man måste göra så bara att det är ett möjligt scenario. För mig personligen så tror jag att min absolut sista gräns går när barnet börjar skolan, det skulle inte kännas rätt för mig att amma ett skolbarn men jag har inga problem med att andra gör det. Jag älskar detta kort tex: www.tedgreiner.info/ som visar amning av ett äldre barn och som dessutom har en helt avslappnad attityd till den. Beskrivningen av kortet är "Mosoto woman weaving a basket", amningen är så avdramatiserad att den inte ens nämns.