Inlägg från: Anonym (T) |Visa alla inlägg
  • Anonym (T)

Hur länge ammade ni?

9 veckor till min stora sorg :(

Hade velat helamma till 6-7mån och sen delamma till 12-18mån iaf

Delamning fram till 4-5år tycker jag är okej även om jag själv troligen inte skulle våga göra det offentligt eller när andra vet..

Amning är asbra! Så mycket mer än bara mat.

• Anonym (T)
    minerva123 skrev 2016-03-16 00:15:47 följande:

Helammade bägge barnen i 6 mån. Äldsta delammades till nästan 10 månader och yngsta till 8.5 mån. Båda slutade självmant i samband med magsjuka, bröstet dög plötsligt inte bara. Personligen skulle jag inte vilja amma ett barn över året. Att amma ett barn på 4-5 år känns lite märkligt, ungefär som att en 4-5-åring med napp känns lite för "stor". I den åldern finns det ju så många andra sätt till tröst, mys och kontakt. Men i slutändan är det ju såklart en privatsak mellan mamma och barn.

Mjölken har ju hälsofördelar hela tiden så länge man ammar

Biologiskt så är barn skapta för att amma fram tills dom tappar sina mjölktänder

Forskare har hittat massor av fördelar med att amma länge, och nej inte bara för att skydda mot smutsigt vatten eller matbrist

Bara för att det finns andra sätt att ge tröst, mat och närhet så betyder ju inte det att amning blir oviktigt eller inte ska vara en av dom sätten

Man kan trösta ett barn med en vibrerande gunga, men det betyder ju inte att kramen blir oviktig eller ska tas bort

Jag tyckte amning av ett 4-5 års barn var konstigt och onödigt förut, sen tog jag reda på fakta och vidgade mina vyer och fann något helt nytt och nu känns det väldigt konstigt med västvärldens typ 6-10 månaders gräns istället..
  • Anonym (T)
    Anonym (Mami) skrev 2016-03-16 09:18:28 följande:

Jag är för långtidsamning, men tycker samtidigt lite synd om barn som ammas upp till 4, 5, 6, 7-års ålder. De kommer ju att minnas det. :S

Exakt vad är problemet med det?

Vad är det som är synd?

Har du problem med att du kommer ihåg att du kramade din pappa som liten? Att du kommer ihåg att du sög på napp? Att du åkte vagn?

Är det samma problem att det finns bilder på när du ammades som 3 månaders?
  • Anonym (T)
    Anonym (Mami) skrev 2016-03-16 10:07:38 följande:

Det är en viss skillnad.

Visst, amning är fullt naturligt, egentligen, men idag är våra bröst (tragiskt nog) sexualiserade så ett barn lär inte se tillbaka på tiden med patten i munnen, som något trevligt. Snarare jobbigt.

Jag ammade själv längre än genomsnittet, men jag slutade innan tre års ålder av en anledning.

Fast problemet och det som är synd är ju samhället och andra människor, inte långtidsamningen

Och "patten i munnen" får mig att ifrågasätta hur du själv egentligen sexualiserar det då det är ett vanligt uttryck bland motståndare och inte dom som förstår det, det handlar om amning och något naturligt (inget "egentligen")

Och jag vet då inget barn som ser gos i soffan med pappa som något sexuellt, lika lite som dom ser det så med amning.

Du får ju sluta när du vill och varför du vill, men det låter som att du gjorde det för att inte uppröra dom som sexualiserar bröst och att du själv också gör det..
  • Anonym (T)
    Anonym (Mami) skrev 2016-03-16 10:15:31 följande:

NI SOM PÅSTÅR ATT MÄNNISKOBARN ÄR GJORDA FÖR ATT AMMAS TILLS DESS ATT MJÖLKTÄNDERNA TRILLAR UT: NI VET ATT DE SISTA MJÖLKTÄNDERNA INTE LÄMNAR MUNNEN FÖRRÄN KRING 12-ÅRS ÅLDER?

Sedan undrar jag, vart har ni fått detta ifrån? Visa mig forskning på detta!

Som historiker så kan jag inte minnas att människobarn ammats så pass länge som 7 års ålder, någonstans på jorden, som något "naturligt" och vanligt förekommande.

Hur långt bak i historien måste vi gå för att finna på dessa ammande sjuåringar?

Vad är du historiker inom?

Mjölktänderna brukar börja lossna runt 6års ålder och det är då amningen slutar, inte vid 12år..
  • Anonym (T)
    QueenObscene skrev 2016-03-16 10:58:52 följande:

Ammade bara 5 månader, hade inte tillräcklig produktion (gjorde allt för att öka den, pumpade, ammade som en galning, handmjölkade etc) men barnet planade på viktkurvan och jag fick tilläggsmata, efter 2 v tog hon inte bröstet. Hade tänkt amma i alla fall 8 månader.

Samtidigt var det ganska skönt att inte amma längre, jag fick ha min kropp för mig själv. 

Det går ju att ge barn närhet och trygghet utan att amma dem. Det som för mig verkar problematiskt med att amma stora barn är att man lär barn att det är deras kropp som de bestämmer över etc. medan de har full rätt till och fri lejd till mammans kropp. Man kan krama och pussa och mysa med sitt barn utan att bli använd som napp, vilket det är med större barn. Vet personer som ammar trots att produktionen sedan länge har avtagit = de blir använda som napp.

Fast du har fel, integritet och gränser lär sig också större ammande barn och nej man blir inte använd som napp, napp är ett substitut för bröstet, så får dom amma så får dom det dom egentligen vill ha, behöver och naturen menat

Krama, pussa, mysa OCH amma kan man göra, man behöver inte utesluta något alls och mjölken innehåller bra saker hela tiden

Och det där sista tror jag inte direkt på...
  • Anonym (T)
    Anonym (Mami) skrev 2016-03-16 10:28:19 följande:

Adeln i Sverige är min specialité. Främst stormaktstiden. Jag arbetar på ett museum i centrala Sthlm.

Varför undrar du?

Du vet alltså inget om ämnet i sig och är inte utbildad i det, inte konstigt då att du inte vet om det, det är tyvärr inte allmän kunskap längre..
  • Anonym (T)
    QueenObscene skrev 2016-03-16 14:29:26 följande:

Fast nej, jag har inte fel. Jag vet att dessa personer inte har någon mjölk för det säger de själva. De blir använda som napp = en trygghetsgrej. Man kan ge sitt barn trygghet utan att det ska suga på ens bröst vid 3-4 års ålder.

Dessa "personer" tillhör isf absoluta undantagen då det är ytterst ovanligt att låta ett barn suga på ett bröst som inte har mjölk i sverige 2016 och berätta det öppet

Fast egentligen så är det inget fel, lika lite som att barnet pillar i ens hår eller klappar en på magen för trygghet

Och bara för att det finns andra sätt så betyder det inte att amning är uteslutet som ett av dom sätten.
  • Anonym (T)

Kolla in "breastfeedingart" på instagram så finns det massor med gamla bilder, konst och tavlor med äldre barn som ammar

Även jesus ammade som äldre barn, om man nu tror på honom ^^

Svar på tråden Hur länge ammade ni?