minerva123 skrev 2016-03-16 00:15:47 följande:
Helammade bägge barnen i 6 mån. Äldsta delammades till nästan 10 månader och yngsta till 8.5 mån. Båda slutade självmant i samband med magsjuka, bröstet dög plötsligt inte bara. Personligen skulle jag inte vilja amma ett barn över året. Att amma ett barn på 4-5 år känns lite märkligt, ungefär som att en 4-5-åring med napp känns lite för "stor". I den åldern finns det ju så många andra sätt till tröst, mys och kontakt. Men i slutändan är det ju såklart en privatsak mellan mamma och barn.
Mjölken har ju hälsofördelar hela tiden så länge man ammar
Biologiskt så är barn skapta för att amma fram tills dom tappar sina mjölktänder
Forskare har hittat massor av fördelar med att amma länge, och nej inte bara för att skydda mot smutsigt vatten eller matbrist
Bara för att det finns andra sätt att ge tröst, mat och närhet så betyder ju inte det att amning blir oviktigt eller inte ska vara en av dom sätten
Man kan trösta ett barn med en vibrerande gunga, men det betyder ju inte att kramen blir oviktig eller ska tas bort
Jag tyckte amning av ett 4-5 års barn var konstigt och onödigt förut, sen tog jag reda på fakta och vidgade mina vyer och fann något helt nytt och nu känns det väldigt konstigt med västvärldens typ 6-10 månaders gräns istället..