Inlägg från: Mobility |Visa alla inlägg
  • Mobility

Hur länge ammade ni?

Den här eviga frågan som jag inte för mitt liv kan vara så kontroversiell. Alla gör väl vad de själv känner funkar, jag har ingen åsikt om vad andra gör. Att tycka att amning är äckligt är helt absurt i mina ögon, det är barn som får mat och inget annat. Bröst är alltså när man ammar bara till för mat och inget sexuellt. Jag hade själv en sjal över när jag ammade för jag tyckte det kändes skönare att skyla mig själv lite och jag märkte att barnet fick mer ro på så sätt.

Personligen helammade jag första i 4,5 månader och sen lite då och då upp till 6 månader då han tydligt markerade att han inte ville längre. Han ville inte ligga still vid bröstet, hade allmänt ointresse av det och tyckte om mat. Och eftersom barnet ska övergå till mat så småningom så valde jag att följa här och slutade.

Andra sonen helammade jag i nästan ett halvår och sedan lite då och då upp till åtta månader. Jag gjorde samma här, slutade när han inte längre ville.

Antar att olika barn har olika behov och vissa vill sluta tidigare än andra, man får väl göra en avvägning där vad som känns bäst för alla parter. Men att ha dåligt samvete för att man inte kan amma tycker jag är tragiskt. Idag finns oerhört bra ersättningar som man kan ge och få en mysig stund ihop ändå. Det positiva med det är ju också att pappan kan ge mat då.

Jag kan verkligen sakna att amma. Jag tyckte det var underbart på så många sätt, en enorm närhet till sina barn och smidigt också för den delen. Jag hade gärna fortsatt men barnen fick styra.

Svar på tråden Hur länge ammade ni?