Inlägg från: Anonym (Godismamma?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Godismamma?)

Godis på kalas, men ett barn blir utan?

I helgen hade vi 5-årskalas för vår dotter. Bjöd fem barn från dagis och föräldrar fick komma. Jag lade märke till att ett av barnen hela tiden hade sin mamma som påpekade vad hon åt av. "Nej, mej, bara ett glas saft, inte mer, har ni vatten?", "Bara två kakor, det räcker, det är inte lördag, jag har frukt i väskan". Vi hade som final på kalaset fiskdamm och med detsamma tog mamman påsen från sitt barn och sa att det inte var lördag, och då äter man inte godis. Flickan blev ju jätteledsen, alla andra barn satt ju med sina påsar och åt. 

Vi är inte sockergalningar, utan vi har en dag i veckan. Fre, lör eller sön. Är det kalas på en annan dag, så får naturligtvis barnen fika av det som bjuds. Vi hade tårta, kakor, saft och fiskdamm. Lekar och aktivitet. Jag förstår inte denna hysteri och begränsning när det är ett barnkalas! Är jag ensam om det? 

• Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?
  • Anonym (Godismamma?)

Kul med lite förståelse iaf! Min man förstod inte alls varför jag störde mig så på den mamman. han tyckte det var bra att hon stod på sig och sina livsval, mer än att följa strömmen. Jag tyckte däremot att man borde ha lite guldkant. Hellre att hon ringt innan, så hade vi kunna lagt nåt annat i det barnets påse (även om det också vore knäppt), men då hade hon ju inte blivit ifråntagen sig den!

• Anonym (Godismamma?)
    Anonym (onödigt) skrev 2016-03-15 15:14:08 följande:
    Ja, det hade ju kunnat vara en variant, att hon hade ringt innan och sagt att de velat minimera sockret i fiskdammspåsen. Det hade jag som kalasarrangör lätt köpt även om jag tyckt det varit liiiite löjligt ändå.... Men hellre att barnet får vara delaktigt i kalasrutinerna än att stå utanför. Samma sak om någon är vego/vegan eller allergisk, då skulle man ju ställa upp och anpassa fikat lite för just det barnet.
    Precis. Men vem vet hon kanske bara umgås med andra föräldrar som typ har frukt i påsen? 
  • Anonym (Godismamma?)
    Tom Araya skrev 2016-03-17 15:04:43 följande:

Man må tycka detta är lite överdrivet, men jag väljer ändå att komma med tips för att lite komma ifrån problemet.
    -Ha kalas på lördagar eller söndagar.
    -Informera föräldrar om vad som avses serveras (bra även för att checka av för ev allergier, diabetes mm).
    -Servera lunch och mindre sötsaker i samband med kalas, behöver inte vara så avancerat, varmkorv, hamburgare, spagetti med köttfärssås, lasagne e.t.c.

Vi hade det en söndag, och för den här mamman gällde enbart lördagar som godisdag. Jag kan nog lova att det är svårt att hitta en lunch som passar alla barn, än lite godis/tårta.
  • Anonym (Godismamma?)

Frukt och bär är inte godis, inte alls att ersätta. Så därför godis och sötsaker på kalas!

• Anonym (Godismamma?)
    Anonym (Diabetes?) skrev 2016-04-19 19:22:41 följande:

Det som slår mig är frågan, har barnet diabetes?

Det kan ställa till stora problem för ett barn med svårtkontrollerad diabetes med ett barnkalas.

Nej. Och hade barnet det så hoppas jag att diabetesföräldern är klok och berättar det, eftersom det är en viktig info för alla. Och även diabetiker kan äta sötsaker under förutsättning att de kollar sig noggrant.
  • Anonym (Godismamma?)
    Anonym (Diabetes?) skrev 2016-04-19 22:49:28 följande:

Jo, jag är diabetiker så vet hur det funkar. Klart att man kan äta sötsaker som diabetiker, men som sagt med MÅTTA och det kräver en ganska strikt kontroll på vad man äter för att kunna matcha mängden insulin. Det hade ju varit en fullt naturlig förklaring på beteendet menar jag.

Är föräldern med så är det nog inte troligt att de berättar att barnet har diabetes för alla, det är sällan vuxna har någon vidare koll på hur det ska bemötas ändå.

På vår förskola är det en diabetiker, och det vet alla om. Varför ska man hemlighålla något sådant?
Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?