• Anonym (Godismamma?)

Godis på kalas, men ett barn blir utan?

I helgen hade vi 5-årskalas för vår dotter. Bjöd fem barn från dagis och föräldrar fick komma. Jag lade märke till att ett av barnen hela tiden hade sin mamma som påpekade vad hon åt av. "Nej, mej, bara ett glas saft, inte mer, har ni vatten?", "Bara två kakor, det räcker, det är inte lördag, jag har frukt i väskan". Vi hade som final på kalaset fiskdamm och med detsamma tog mamman påsen från sitt barn och sa att det inte var lördag, och då äter man inte godis. Flickan blev ju jätteledsen, alla andra barn satt ju med sina påsar och åt. 

Vi är inte sockergalningar, utan vi har en dag i veckan. Fre, lör eller sön. Är det kalas på en annan dag, så får naturligtvis barnen fika av det som bjuds. Vi hade tårta, kakor, saft och fiskdamm. Lekar och aktivitet. Jag förstår inte denna hysteri och begränsning när det är ett barnkalas! Är jag ensam om det? 

• Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?
  • ventilera mera

Nej, jag tänker precis som du. Skulle det råka hamna två kalas på en helg så är det inget vi dör av heller för den delen. 

• Anonym (M)

Kommer med all säkerhet få skit för det här men ja det låter som en sockerhysterisk mamma.. Ung lika hysterisk som dom som inte tillåter sylt till pannkakan eller ketchup... Äter man så mkt att sylt då få gånger man äter pannkaka eller ketchup är ett problem så är det annat än sockret som är boven anser jag..

Ja godis och kakor är i många och mycket onödigt och socker är inte bra i för stor utsträckning men det måste finnas nån rim och reson i det hela... Hört om föräldrar som inte ens vill att ungarna äter frukt för det finns socker i frukt...

• Rani

Taskig mamma tycker jag. Bättre då att låta barnet äta och sedan inte ge mer godis på en vecka. Så gör vi ibland. Om min dotter äter mycket godis borta på fredagen så kan vi säga att det blir istället för lördagsgodis den veckan. Men sedan går man ju inte på kalas varje vecka så skulle det bli två gånger den veckan så är det ju ingen katastrof.

• Anonym (M)

Och vill man absolut inte att barnen ska äta annat än en gång i veckan hade det ju varit bättre att skippa lördagsgodis hemma den helgen.. Finns det syskon hade dom kunnat få sin ranson när 5 åringen var på kalas för man torde begripa att det blir kakor och oftast fiskdamm på kalas liksom

• Mrs Moneybags

Sådana föräldrar borde inte tacka ja till alla kalas om de tycker att det blir för mycket sötsaker. Min man har drag av det där, det retar mig. Jag tycker att barnet ska få äta normala mängder av allting när det är kalas, inklusive godispåsen. Annars är ju halva nöjet med kalaset borta. 

• Anonym (onödigt)

Låter rätt hysteriskt. Visst, jag kan oxå tycka det är onödigt med för mycket sötsaker och bara gelégodis i fiskdammspåsen på kalasen. Men väl där är det ju bara att gilla läget. Stackars lilla tjej....

Vi har däremot annan stil på barnkalasen hos oss. Vi gör hembakad tårta med mosade bär istället för sylt och kanske en sorts kakor. Därutöver finns smörgåsar och frukt oxå. I fiskdammspåsen lägger  vi kanske en Plopp och några Skittles, resten är småkrafspresenter som ballonger och såpbubblor.

Förstår faktiskt inte varför småbarn ska käka en massa vingummin och annat fruktgodis som verkligen BARA är socker. Hellre choklad och bakverk.

• cupcakemom
    Anonym (onödigt) skrev 2016-03-15 13:34:09 följande:

Låter rätt hysteriskt. Visst, jag kan oxå tycka det är onödigt med för mycket sötsaker och bara gelégodis i fiskdammspåsen på kalasen. Men väl där är det ju bara att gilla läget. Stackars lilla tjej....

Vi har däremot annan stil på barnkalasen hos oss. Vi gör hembakad tårta med mosade bär istället för sylt och kanske en sorts kakor. Därutöver finns smörgåsar och frukt oxå. I fiskdammspåsen lägger  vi kanske en Plopp och några Skittles, resten är småkrafspresenter som ballonger och såpbubblor.

Förstår faktiskt inte varför småbarn ska käka en massa vingummin och annat fruktgodis som verkligen BARA är socker. Hellre choklad och bakverk.

Ja alltså jag är ingen sockerjagare men när barnen var mindre innehöll fiskdammspåsen ganska lite godis faktiskt det var en liten leksak /block/såpbubblor etc och den klassiska mandarinen sedan kanske en tablett ask, klubba och nån chokladbit... inte så mkt för sockret eg utan för att kompisarna också tyckte det var kul att få en liten grej..

Jag brukar göra marängtårta (sockerkaksbotten i långpanna med marängtårta som sedan har grädde mandarinklyftor på... Mkt god och inte ens sockerhysteriska morsor (jo har funnits bland barnens kompisar nu har dom gett upp haha) kunde säga nåt om den..
  • Mika86

Ja jisses, varför ens tacka ja till ett sånt kalas kan man ju undra.
    Så ofta är det ju inte kalas o de få gångerna så kan man ju släppa lite på sina gränser eller tacka nej.
    En sak om det är ett barn som vräcker i sig kakor, tårta o godis att man då säger nej till fler kakor eller mer tårta men tyckte det kändes elakt att ta godispåsen

• cupcakemom
    Mrs Moneybags skrev 2016-03-15 13:33:01 följande:

Sådana föräldrar borde inte tacka ja till alla kalas om de tycker att det blir för mycket sötsaker. Min man har drag av det där, det retar mig. Jag tycker att barnet ska få äta normala mängder av allting när det är kalas, inklusive godispåsen. Annars är ju halva nöjet med kalaset borta. 

Känns lite som att det är bättre att lära barnen äta måttligt än förbjuda...en familj lät bara barnen äta kakor på kalas aldrig annars.. Fan dom var ju helt galen när det väl bjöds.. Kunde äta hur mkt som helst och blev ju även otroligt sockerspeedade.
  • Duckan

Herregud säger jag bara. Orka hålla på sådär hela tiden.

Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?