Inlägg från: Anonym (Mami) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mami)

Godis på kalas, men ett barn blir utan?

På kalas får mitt barn äta godis, kakor, bullar och tårta. Men det är också de enda tillfällena som sådant äts. Jag har vissa restriktioner; exempelvis så räcker det med en kaka och en bulle, tex. Varför ska man trycka mer än så? Gör jag, som vuxen det? - Nej, varför ska då mitt barn göra det? Och dessutom tårta och godis på det???

• Anonym (Mami)
    suziz skrev 2016-03-15 15:30:25 följande:

Oj, äter du bara en kaka och en bulle på ett kalas? Har aldrig stött på någon som bara tar en kaka och en bulle på ett kalas där man dukat upp många olika sorter (om det inte varit av medicinska skäl). 

Jag tar oftast EN sak från kakfatet, oftast en småkaka, gärna choklad, då har jag chokladbehovet täckt för ett tag.

Både jag och mitt barn äter borta, som vi gör på restaurang och café. Vi tar mat en gång (en portion), eller en bulle, bakelse, eller kaka - såväl borta som på fik.
  • Anonym (Mami)
    Anonym (Haft samma.) skrev 2016-03-15 18:37:18 följande:

Men vet man att det är kalas på söndagen, så kanske man då kan skippa fredagsmys eller lördagsgodiset hemma. Eller hur? 

Elt hysteriskt att ha en speciell socker och fett-dag - en dag VARJE vecka. VARFÖR???
  • Anonym (Mami)
    london skrev 2016-03-15 18:19:39 följande:

Det är barn till såna föräldrar, som kommer att växa upp och tänka "När jag var barn så fick jag aldrig.." och göra tvärtemot med sina barn.

För mamman handlar det om sockret som princip, för barnet kan det handla om att känna sig annorlunda och inte få ha den där småbarnsglädjen som de flesta upplever på kalas.

Låter skitlöjligt, men för ett litet barn kan det vara en stor sak. Vilken dum morsa som inte släpper på sina principer på kalas. Gå inte dit då!

Nähädå! Ta det du bara lugnt! Jag hade exakt samma regler kring godis då jag växte upp. Det lärde mig att uppskatta annat gott, så pass att jag idag inte ens tycker om godis! Det gjorde mig väldigt väl och vid tiden då jag hade egna pengar som jag kunde handla för själv i affären, så visste jag att godis var dåligt och inget man slösar sina pengar på.
  • Anonym (Mami)
    Anonym (Haft samma.) skrev 2016-03-15 18:49:23 följande:

Vad pratar du om? Jag hänger inte med riktigt i vad du vill ha fram.

Jag menar att det är helt hysteriskt att införa en godis dag VARJE vecka, för sina barn. Varför gör man så???

Mitt barn, en femåring, får äta: ett kinderägg på påsk, ett kakfat (brukar vara en bulle eller muffin samt två småkakor - vi tar en kaka var, barnet får även den mjuka kakan) på midsommar, en liten chokladkaka på halloween (som barnet byter mot alla infångade godisar från pinata samt trick or treating, - godisar som barnet ändå inte gillar), en liten chokladtomte på julafton, samt kakor, glass, bullar, tårta på kalas.
  • Anonym (Mami)
    Anonym (Haft samma.) skrev 2016-03-15 19:04:28 följande:

Jaha, varför skriver du det till mig? Jag har inte sagt att man ska ha en dag i veckan som godisdag.

Men mena på du, jag kan också tycka och tänka en massa. T ex tycker jag att människor som har problem med att tolka text kan verka lite lätt okunniga. Men det är jag det. Och det kanske inte har med dig att göra.

Logiskt?

Inte ett dugg!
  • Anonym (Mami)
    Anonym (Peps) skrev 2016-03-15 22:03:47 följande:

Fast,barnet blev väl inte utan? Hen fick väl ta med sig godiset hem?

Här är det kutym att kalaspåsarna delas ut/fiskas upp just innan barnen skall gå hem just för att de då redan ätit tårta/glass och saft under kalaset. Då kan varje familj själva besluta om barnen får äta godiset direkt eller om det sparas till kvällen/lördagen el.dyl. Aldrig varit med om att kalasen avslutas med att barnen sitter och häver i sig kalaspåsarnas innehåll.

• Anonym (Mami)
    Anonym (fjfl) skrev 2016-03-16 08:14:51 följande:
    Japp. Sockret är vårt största gift.
    Anmäl genast till samtliga lämpliga instanser, både polisen och soc.
    "Jämför socker med narkotika"
    www.aftonbladet.se/halsa/article13863243.ab

"Socker är beroendeskapande och vår tids farligaste drog"
    www.kostdoktorn.se/socker-ar-beroendeskapande-var-tids-farligaste-drog

"Socker ett gift värre än heroin"
    www.ultimat.nu/socker-ett-gift-varre-an-heroin.html

"Sött och fett som knark för hjärnan"
    www.svd.se/sott-och-fett-som-knark-for-hjarnan

"Vitt socker lika farligt som heroin och kokain"
    stressaav.nu/mat-for-aterhamtning/vitt-socker-lika-farligt-som-heroin/

Google: "Socker jämfört heroin"

• Anonym (Mami)
    Anonym (fjfl) skrev 2016-03-16 08:29:28 följande:
    Jajamänsann! Raketforskning!
    Klart att socker är lika farligt än heroin och kokain. Det begriper ju vem som helst.
    LVM nästa!
    Fortsätt du att leva i förnekelse.
  • Anonym (Mami)
    Duckan skrev 2016-03-16 08:38:48 följande:

(peps) så har vi också alltid gjort, lämnat godispåsen som det sista vi gör när kalaset är slut.

Jag tycker att det är lite väl hysteriskt att jämföra socker med knark. Faktiskt.
    Ät ni era rawfoodbollar och annat ni kallar för gott. Jag räds inte en kaka till kaffet på kalas.

Forskning pekar ju på det.
  • Anonym (Mami)
    Duckan skrev 2016-03-16 09:04:04 följande:

(mami) låt mig säga så här, jag har haft folk omkring med drogproblem och det går inte att jämföra med när jag blir lite sugen på godis. Det blir bara larvigt och förminskande när du skriver så.

Då har du aldrig träffat på någon med ett sockerberoende. Det är snarare du som förlöjligar allvaret i ett sockerberoende och ett sockermissbruk.
  • Anonym (Mami)
    Duckan skrev 2016-03-16 09:17:51 följande:

(Mami) vi får enas om att vi inte kan enas helt enkelt.

Vi kan vara överens om att du är ignorant mot ledande forskning (har du läst länkarna?), samt att du ser din sanning som den enda sanningen. Vi kan även enas om att du inte är lika upplyst som en annan.
  • Anonym (Mami)
    Anonym (SthlmMamma) skrev 2016-03-16 09:22:01 följande:
    Om en mamma eller pappa skulle säga "Jag ger mitt barn ett glas vin Med alkohol på fredagsmyset" så skulle folk tappa hakan och göra en orosanmälan direkt.

Men när föräldrar låter sin småbarn äta ren skit hela veckan och sen fira med socker på socker hela helgen så ungarna går runt med svarta ringar under ögonen, det är helt ok! Till och med att klaga på föräldrar som inte låter sina barn äta socker, hur sjukt är inte det? Förstör era egna ungar och ge fan i de få duktiga föräldrar som finns som inte låter sina barn äta skit!
    Enough said! Bra inlägg!
  • Anonym (Mami)
    isolande skrev 2016-03-16 09:26:33 följande:
    Det finns forskning och forskning oxå. Jag arbetar med beroendeforskning (alltså av riktiga droger som amfetamin, heroin, alkohol, cannabis och läkemedel). Bland mina kollegor är det många som anser att det påslag i hjärnan som socker (eller sex, eller spel) ger inte går att jämföra med det som en hit av valfri drog ger.

Socker är liksom en fis i universum i jämförelse. Samma sak med abstinenssymptomen. Du "tänder inte av" på socker i den meningen att du blir så dålig att du behöver sjukhusvård, läggas in på psykiatrisk avdelning eller få läkemedelsassisterad abstinensbehandling. Det är däremot ofta nödvändigt när du ska sluta med "riktiga droger".

Så det kanske ändå är du själv Mami som behöver läsa på lite mer om vanligt drogberoende innan du jämför socker med det....
    Läskigt med så ignoranta människor. Detta är inte ens värt att kommentera. Jag lutar mig mot forskning, du lutar dig mot eget tyckande.
  • Anonym (Mami)
    isolande skrev 2016-03-16 09:48:07 följande:
    Du måste ju skämta... kan något annat än tänderna och karaktären dö av socker?

Och hur kan den vara den FARLIGASTE om det ändå finns annat som är värre? Obestämd
    Läs på om hjärnan ffs. Du är obehagligt okunnig!
  • Anonym (Mami)
    isolande skrev 2016-03-16 09:48:07 följande:
    Du måste ju skämta... kan något annat än tänderna och karaktären dö av socker?

Och hur kan den vara den FARLIGASTE om det ändå finns annat som är värre? Obestämd
    Anonym (Mami) skrev 2016-03-16 09:49:32 följande:
    Läs på om hjärnan ffs. Du är obehagligt okunnig!
    Socker påverkar hjärnan på många negativa vis, bl a försämrar det koncentrationen och inlärningen, minnet blir sämre och risken för demens ökar vid ett kontinuerligt intag av vitt socker.
  • Anonym (Mami)
    Anonym (fjfl) skrev 2016-03-16 09:53:53 följande:
    Med andra ord:mycket värre än heroin och kokain.
    Inte mycket värre, men precis lika farligt.
    Socker är dock ett större globalt hälsoproblem, iom att det finns lättillgängligt överallt och det mesta, now days, innehåller socker.
  • Anonym (Mami)
    isolande skrev 2016-03-16 10:00:04 följande:
    ok, ja så kan man se på saken.

Vet du hur heroin, amfetamin, alkohol, cannabis och andra droger påverkar koncentration, minne och risk för hjärnskador?
    Ja, på ett identiskt sätt, fast förloppet går snabbare med exempelvis herion. Men ser man till hjärnans reaktion, under en period, så ser man ett identiskt mönster.
  • Anonym (Mami)
    Anonym (SthlmMamma) skrev 2016-03-16 10:11:05 följande:

Mami dom vill inte höra. Jag förstår dig exakt och håller med allt du skriver, och mina barn är otroligt nog friska och mår jättebra trots att dom inte får socker. Men mammorna här vill inte utvecklas, var nöjd med att vissa av oss förstår iaf.

Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?