Inlägg från: Anonym (SthlmMamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (SthlmMamma)

Godis på kalas, men ett barn blir utan?

Fy fan för vuxna som ger sina barn socker. Ett glas vin skulle ni aaaaaaaldrig ge dem men ändå är det 100 gånger hälsosammare! Barn bör få lite frukt en dag i veckan, det är nog med socker för en normal person.

• Anonym (SthlmMamma)
    Duckan skrev 2016-03-16 09:12:42 följande:

Kan det ha att göra med att det är alkohol i vinet (SthlmMamma)? Eller är det okej bara vinet är sockerfritt menar du? 

Om en mamma eller pappa skulle säga "Jag ger mitt barn ett glas vin Med alkohol på fredagsmyset" så skulle folk tappa hakan och göra en orosanmälan direkt.

Men när föräldrar låter sin småbarn äta ren skit hela veckan och sen fira med socker på socker hela helgen så ungarna går runt med svarta ringar under ögonen, det är helt ok! Till och med att klaga på föräldrar som inte låter sina barn äta socker, hur sjukt är inte det? Förstör era egna ungar och ge fan i de få duktiga föräldrar som finns som inte låter sina barn äta skit!
  • Anonym (SthlmMamma)
    isolande skrev 2016-03-16 09:29:19 följande:

Du behöver oxå läsa på lite mer. Ett glas vin går liksom inte att jämföra med några vingummin. Däremot kan jag hålla med om att man inte måste proppa i sina barn socker i tid och otid. Jag fattar inte alls grejen med lördagsgodis t.ex. Helt onödigt.

Men fika på kalas tycker jag är helt ok.

Jag har läst mer än nödvändigt tack.

Om du läst och förstått hade du insett att jag jämförde beteenden, inte livsmedel. Ts i det här fallet har tagit illa upp över att en annan förälder avvikit från, enligt henne "sociala normer" och även valt att kalla sig själv för godismamma?

Jag ger inte mina barn socker punkt.
  • Anonym (SthlmMamma)

Mami dom vill inte höra. Jag förstår dig exakt och håller med allt du skriver, och mina barn är otroligt nog friska och mår jättebra trots att dom inte får socker. Men mammorna här vill inte utvecklas, var nöjd med att vissa av oss förstår iaf.

• Anonym (SthlmMamma)
    Duckan skrev 2016-03-16 10:19:17 följande:

(SthlmMamma) jag har inte sagt att ni har fel eller sagt att man måste få äta socker. Jag tror bara inte att lite socker eller för att ta det svenskaste vi har, lagom med socker, är så farligt som knark.

Sen håller jag med om att hälsosam mat och mindre socker gagnar alla.

Och ps. Jodå jag köper grönsaker, men också den förbannade frukten ds

Läs rubriken "..... men ett barn blir utan".

Hur är det hennes ensak vad en annan mamma gör för sitt barns hälsa? Det är DET som stör mig med hela den här tråden mer än sockret i sig. Hon skriver som att barnet inte fått äta mat typ.
  • Anonym (SthlmMamma)
    Duckan skrev 2016-03-16 10:39:16 följande:

Okej, jag tolkade det inte alls så utan att om de hade vetat att barnet inte åt godis hade de gjort en påse med annat innehåll till det barnet.

Då har vi pratat om olika saker hela tiden

Kolla detta som hon skrev efter:

"Kul med lite förståelse iaf! Min man förstod inte alls varför jag störde mig så på den mamman. han tyckte det var bra att hon stod på sig och sina livsval, mer än att följa strömmen. Jag tyckte däremot att man borde ha lite guldkant. Hellre att hon ringt innan, så hade vi kunna lagt nåt annat i det barnets påse (även om det också vore knäppt), men då hade hon ju inte blivit ifråntagen sig den!"

Hon stör sig på hur någon annan gör som förälder, och kallar hennes beteende knäppt. För att någon annan inte gör som hon själv gör.
  • Anonym (SthlmMamma)
    Duckan skrev 2016-03-16 11:02:04 följande:

Okej, jag ser vad det står och uppenbarligen missade jag väl lite där då jag fastnade här:

Hellre att hon ringt innan, så hade vi kunna lagt nåt annat i det barnets påse (även om det också vore knäppt), men då hade hon ju inte blivit ifråntagen sig den

Man läser det man vill läsa tydligen.

Jaja, det blev en rivig diskussion iaf där jag slutade som ett fetto i någons ögon, men det går ju bra det också.

Jag ber om ursäkt för min kommentar det var barnsligt skrivet.
  • Anonym (SthlmMamma)
    Duckan skrev 2016-03-16 12:21:51 följande:

När vi ändå har gått helt ot redan, kan jag ställa en fråga? Hur ser ni på det här med sötningsmedel som stevia, aspartam och agavesirap ex?

Jag såg en dokumentär om hur det påverkar/inte påverkar kroppen och där läkare gjorde flera tester och hjärnscanningar osv och efter det accepterar jag sötningsmedel. Om jag måste välja mellan vanlig Cola eller Cola zero till mina barn, eller vanlig sylt mot lågkalorisylt osv dom gånger dom faktiskt vill ha något sött så blir det sötningsmedel. Själv då?
  • Anonym (SthlmMamma)
    Duckan skrev 2016-03-16 12:36:00 följande:

Min kusin har präntat in i mig att aspartam är så illa och blir lite tossig om jag tar en cola light (hon bor utomlands i värmen och där vill ja ha en läsk ibland). Jag gillar agavesirap, en skvätt i min annars torra gröt.

Hittat lakrits som är sötat med stevia och vill inbilla mig att det är bättre än annat godis?

Allt som inte ger insulinpåslag är bättre för kroppen :) kolla kolhydratsinnehållet på det du vill äta så det inte är för högt så är du ok :)
Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?