• PennyLane

Godis på kalas, men ett barn blir utan?

Nej, av mig får du inga banor för ditt tänk ts, jag tycker som dig. Är det kalas så är det klart att barnen både ska få leka och ha roligt men också få äta gott tycker jag.

Stackars lilla barnet, det blev ju heldumt. Då tycker jag att mamman istället kunde ha låtit bli att köpa godis till lördagen, så barnet fick gotta sig tillsammans med de andra kompisarna.

Hos oss äter vi också godis och snacks på helgen, men om vi är bortbjudna eller det är nåt annat speciellt som händer så tycker jag absolut att man kan frångå sina principer litegrann.

Båda mina barn äter " vanlig " husmanskost med grönsaker och frukt, dricker vatten till måltider och rör sig mycket. De är normalviktiga och mår bra, trots en snaskpåse på kalas ibland mitt i veckan.

• PennyLane
    Anonym (mimmi) skrev 2016-03-16 11:25:18 följande:

Varför jämställer du socker med lycka och att äta gott? Om du slutar överföra den attityden till dina barn så kanske de inte lär sig göra den sjukliga kopplingen socker = lycka/kärlek/fest

Jag jämställer inte socker och lycka. Jag skrev att barn skulle få äta gott på kalas, och många av oss tycker sötsaker är gott.
  • PennyLane
    Anonym (mimmi) skrev 2016-03-16 11:28:33 följande:

Jag är innerligt trött på folk som säger "Vi äter skiiit men våra barn är ändå smaaala". Precis som om det skulle vara en sanning att man kan äta precis vad som helst men ändå förbli smal och hälsosam.

Lyssna, runt 30% av alla barn är överviktiga. Det innebär att nästan HÄLFTEN av alla barn INTE tål skitmat och socker.

Tror knappast de barn som är överviktiga äter hälsosam mat och endast unnar sig godis och dylikt ibland. De barnen har antingen någon sjukdom som gör de tjocka eller så serverar föräldrarna ( högst troligt) skräpmat alltför ofta och " kryddar " det med mycket socker. Äter man normalt och rör på sig så finns det utrymme för sötsaker ibland :)
  • PennyLane
    cupcakemom skrev 2016-03-16 18:03:18 följande:

Största boven är att många barn (och vuxna) rör sig för lite framförallt längre upp i åldrarna när gymnastiken blir mindre och mindre i skolan... Men även för mindre barn då gruppidrotter (framförallt i storstäder) är så dyra att många inte har råd att låta barnen idrotta och är min inre en aktiv familj så är det lätt att lägga på sig även om man inte äter mängder med sötsaker

Verkligen, håller med!
  • PennyLane

Som förälder är det superviktigt att se till att ens barn rör på sig och äter bra mat. Och om man gör det, så tror jag knappast att socker är farligt ibland.

Mitt äldsta barn ( 5 år) går på dansträning en dag i veckan, vi dansar också hemma flera dagar i veckan och hon åker rollerblades, skridskor, cyklar och går långa sträckor ( vi slutade med vagn när hon var tre år). Vi är också mycket ute i skogen och i parker och klättrar / hoppar / springer. Hon ska också börja simskola till hösten.

Min minsta ( 3 år) ska snart börja på gympa och klättrar och springer hon med och är ute i skog och park dagligen.

Vi gör hemlagad mat. Egna köttfärsbiffar, potatismos, köttfärssås, osv med mycket grönsaker och frukt, med vatten som måltidsdryck.

Jag anser att lite chips och godis inte är skadligt för mina barn.

• PennyLane
    Anonym (mimmi) skrev 2016-03-16 21:47:20 följande:

Vad ska ditt barn göra med sina matvanor när hon blir vuxen och förmodligen adopterar ett stillasittande liv (exempelvis tonår med mycket dataspel, högre studier eller kontorsjobb i värsta fall)? Sjukt svårt att röra på sig fyra timmar om dagen som vuxen. Eller att ändra på matvanor. Det är vanligt att föräldrar tänker i nuet men fan ingen verkar tänka på barnens framtid. Så undrar bara hur du tänker.

Jag tänker att vanorna ( att äta allsidigt och nyttigt och att röra sig) skall hålla i sig även till vuxen ålder och att mina barn, precis som jag, skall eftersträva att leva ett aktivt liv.

Får jag då fråga dig; Du säger att du knappt äter kolhydrater...gäller det även dina barn? och om du inte ger dem kolhydrater; känner du dig trygg i dagens bristande forskning angående lågkolhydratkost och hjärnans utveckling ur ett långtidsperspektiv?
Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?