Inlägg från: Anonym (suck) |Visa alla inlägg
  • Anonym (suck)

Godis på kalas, men ett barn blir utan?

Förnuftig mamma som förstår att man behöver inte trycka i barnen mängder med socker bara för att det är kalas. Man kan ha bättre alternativ som går hem hos barn. Allt behöver inte vara proppat med socker. Inte konstigt att det finns så många sockerberoende. Det är ganska ofta kalas för barn. Många kalas, många tillfällen med socker. På det lördagsgodis, fredagsmys och storhelger. Snart kommer påsk. Att det är kalas ursäktar inte sockerknarkandet.

• Anonym (suck)
    Anonym (Haft samma.) skrev 2016-03-15 18:37:18 följande:
    Men vet man att det är kalas på söndagen, så kanske man då kan skippa fredagsmys eller lördagsgodiset hemma. Eller hur? 
    Barn äter för mycket godis och sötsaker över lag. En gång per vecka är oansvarigt mycket det med. Jag blir bestört över de sjuka kostvanor många föräldrar har. Det går att få in andra vanor. Allt måste inte smaka sött. Många kalas, många tillfällen. Vi tror lätt att kalas MÅSTE innehålla massa sötsaker. Vi vuxna är inkörda på det och för över de tankarna på våra barn.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Haft samma.) skrev 2016-03-15 18:52:14 följande:

Men du skriver att mamman är klok som sa åt sitt barn på kalaset. Samtidigt skriver du att barnen äter fredagsmys och lördagsgodis. Då skrev jag, att man kanske, om man är så att man anser att det får räcka med sötsaker efter fredagsmys och lördagsgodis kan låta bli att ge fredagsmys och/eller lördagsgodis om man vet att barnet ska på kalas.

Håller med om att barn äter mer än vad dom ska, eller kanske främst att dom rör sig alldeles för lite. Men det är en annan diskussion. 

Jag skrev att det är allmänt vad folk brukar trycka i sina barn. Fredagsmys, lördagsgodis, kalas mm. Mamman är klok som inte låter sitt barn hålla på att vräka i sig. Starkt att stå på sig i en värld där sockret är vårt största gift. Ts är den som borde ta sig en funderare. Istället för att racka ner på mamman som faktiskt tänker till om vanor och volymer så kanske ts faktiskt ska tänka lite själv på vad man sänder ut för budskap.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Haft samma.) skrev 2016-03-15 19:27:10 följande:

Okej. Missade helt i att du hade full insyn i varje barnfamiljs kosthållning. My bet! 

Jag pratar fortfarande om allmän inställning. Ts rackar ner på någon som har en sund inställning. istället för att stötta mamman. Det krävs mod att sätta ner foten och säga ifrån. Det krävs mod att faktiskt ha gränser för sina barn som går emot den stora massan. Det modet hade den mamman.
  • Anonym (suck)
    Furienna skrev 2016-03-15 20:53:53 följande:

Men när man går man på kalas, så blir det socker i fikat och godiset. Så är det bara! Jag som har diabetes brukar bara ta halva portioner av fikat och undvika godiset. Men det är svårt nog för mig, som är vuxen. Hur ska det då inte vara för ett barn? Dessutom blir det ett onödigt utanförskap, när alla de andra barnen äter av det goda.

Det är så för att det sitter så djupt rotat. Och när någon ifrågasätter så blir det ramaskri. Rör inte vårt socker, det är heligt!
  • Anonym (suck)

Utanförskap blir det när en vuxen inte kan stötta en annan vuxen. Om en vuxen propagerar för hur dumt det är att avstå socker så skapas utanförskap.

• Anonym (suck)
    london skrev 2016-03-15 22:11:57 följande:

Vad hjälper det barnet att andra vuxna sitter och nickar och stöttar den andra vuxna i sin sockerrädsla när alla barn utom ett ändå får äta socker?

Eller menar du med att "stötta" så ska de andra tio vuxna förbjuda sina barn att äta som normala människor (dvs fika på kalas) och tvinga ALLA barn äta nötter och bark?

Sockerrädsla? Ja, det är ju inte konstigt att barnfetma ökar när föräldrar har den inställningen.
  • Anonym (suck)

Det känns bra att det är några i den här tråden som fattat grejen med socker och dess biverkningar.

• Anonym (suck)
    Anonym (V) skrev 2016-03-16 16:46:39 följande:

Tycker det snarare är ni som är taskiga som ger sån skit!!

Tummen upp för det!
Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?