cupcakemom skrev 2016-03-16 18:03:18 följande:
Största boven är att många barn (och vuxna) rör sig för lite framförallt längre upp i åldrarna när gymnastiken blir mindre och mindre i skolan... Men även för mindre barn då gruppidrotter (framförallt i storstäder) är så dyra att många inte har råd att låta barnen idrotta och är min inre en aktiv familj så är det lätt att lägga på sig även om man inte äter mängder med sötsaker
Problemet är inte avsaknaden av två timmars gruppgympa i veckan utan att våra liv fullständigt stillasittande. Din gammelfarfar rörde förmodligen på sig femton timmar om dagen. DÅ finns det utrymme att äta precis vad man vill. Dagens samhälle ser helt annorlunda ut. Inte ens om man motionerar en timme dagligen kan man äta precis vad man vill i dagens moderna samhälle (vill förtydliga att jag generaliserar här eftersom många på fl verkar ha svårt att förstå sånt).
All forskning visar på att kosten är viktigare än motion för att behålla en hälsosam vikt. Och det beror på att ingen längre har tid/har lust att röra på sig flera timmar om dagen.
Då vill vissa säkert påpeka att "jamen mitt barn rör på sig konstant". Ja det gör hen kanske NU men hen kommer förmodligen anamma en stillasittande modern livsstil så småningom precis som alla andra. Och riskerar då övervikt istället om hen fått med sig onyttiga matvanor hemifrån under uppväxten.
Ni kan snacka er gula och blå om att socker och skitmat inte är farligt. Men statistiken säger emot er. Ni vågar riskera era barns liv. Det gör inte jag.