Inlägg från: Anonym (mimmi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mimmi)

Godis på kalas, men ett barn blir utan?

cupcakemom skrev 2016-03-15 13:50:26 följande:

Känns lite som att det är bättre att lära barnen äta måttligt än förbjuda...en familj lät bara barnen äta kakor på kalas aldrig annars.. Fan dom var ju helt galen när det väl bjöds.. Kunde äta hur mkt som helst och blev ju även otroligt sockerspeedade.

Mitt barn verkar vilja ha mer socker ju mer han får. Ett tag hade vi liberalare inställning och då ville hen ha hela tiden och kunde äta hur mycket kakor som helst när det bjöds. Nu när vi plockat bort socker helt frågar hen inte ens längre. Och när vi är bortbjudna äter hen några stycken och blir nöjd. Kanske för hen några gånger upptäckt att hen mår illa när hen äter för mycket.

Tror personligen att man inte bör göda någon sockertand hos sina barn. Ju mer socker de är vana vid desto mer äter dem är min upplevelse.
  • Anonym (mimmi)
    london skrev 2016-03-15 22:11:57 följande:

Vad hjälper det barnet att andra vuxna sitter och nickar och stöttar den andra vuxna i sin sockerrädsla när alla barn utom ett ändå får äta socker?

Eller menar du med att "stötta" så ska de andra tio vuxna förbjuda sina barn att äta som normala människor (dvs fika på kalas) och tvinga ALLA barn äta nötter och bark?

Helt befängt att prata hur "normala" människor äter när "normalmänniskan" är både fet och ohälsosam.

Tänka sig att det finns föräldrar som vill skydda sina barn från en ohälsosam livsstil.. ;)
  • Anonym (mimmi)
    Anonym (fjfl) skrev 2016-03-16 08:29:28 följande:

Jajamänsann! Raketforskning!

Klart att socker är lika farligt än heroin och kokain. Det begriper ju vem som helst.

LVM nästa!

Du raljerar. Men tänk på det lidande livsstilssjukdomar (diabetes, fetma, ledproblem etc) orsakar och hur mycket de förkortar livet på människor så inser du att socker är att jämföra med en drog.
  • Anonym (mimmi)
    Duckan skrev 2016-03-16 10:19:17 följande:

(SthlmMamma) jag har inte sagt att ni har fel eller sagt att man måste få äta socker. Jag tror bara inte att lite socker eller för att ta det svenskaste vi har, lagom med socker, är så farligt som knark.

Sen håller jag med om att hälsosam mat och mindre socker gagnar alla.

Och ps. Jodå jag köper grönsaker, men också den förbannade frukten ds

Kanske inte farligt som "knark" men trots allt farligt.

Varför erbjuder man barn socker när man vet att en jättestor andel av barn (och vuxna) har supersvårt att hantera socker? Herregud, typ 30% av alla barn är överviktiga. Ringer det inga varningsklockor hos folk??

Nästa generation kommer vara den första som har kortare medellivslängd än föregående generation på grund av kroppslig ohälsa.

Jag vågar i alla fall inte chansa och bidra till mitt barns liv riskerar förkortas med 10-20 på grund av fetma, diabetes eller någon annan livsstilssjukdom som grundlagts i barndomen.
  • Anonym (mimmi)
    PennyLane skrev 2016-03-16 11:08:13 följande:

Nej, av mig får du inga banor för ditt tänk ts, jag tycker som dig. Är det kalas så är det klart att barnen både ska få leka och ha roligt men också få äta gott tycker jag.

Stackars lilla barnet, det blev ju heldumt. Då tycker jag att mamman istället kunde ha låtit bli att köpa godis till lördagen, så barnet fick gotta sig tillsammans med de andra kompisarna.

Hos oss äter vi också godis och snacks på helgen, men om vi är bortbjudna eller det är nåt annat speciellt som händer så tycker jag absolut att man kan frångå sina principer litegrann.

Båda mina barn äter " vanlig " husmanskost med grönsaker och frukt, dricker vatten till måltider och rör sig mycket. De är normalviktiga och mår bra, trots en snaskpåse på kalas ibland mitt i veckan.

Varför jämställer du socker med lycka och att äta gott? Om du slutar överföra den attityden till dina barn så kanske de inte lär sig göra den sjukliga kopplingen socker = lycka/kärlek/fest
  • Anonym (mimmi)
    PennyLane skrev 2016-03-16 11:08:13 följande:

Nej, av mig får du inga banor för ditt tänk ts, jag tycker som dig. Är det kalas så är det klart att barnen både ska få leka och ha roligt men också få äta gott tycker jag.

Stackars lilla barnet, det blev ju heldumt. Då tycker jag att mamman istället kunde ha låtit bli att köpa godis till lördagen, så barnet fick gotta sig tillsammans med de andra kompisarna.

Hos oss äter vi också godis och snacks på helgen, men om vi är bortbjudna eller det är nåt annat speciellt som händer så tycker jag absolut att man kan frångå sina principer litegrann.

Båda mina barn äter " vanlig " husmanskost med grönsaker och frukt, dricker vatten till måltider och rör sig mycket. De är normalviktiga och mår bra, trots en snaskpåse på kalas ibland mitt i veckan.

Jag är innerligt trött på folk som säger "Vi äter skiiit men våra barn är ändå smaaala". Precis som om det skulle vara en sanning att man kan äta precis vad som helst men ändå förbli smal och hälsosam.

Lyssna, runt 30% av alla barn är överviktiga. Det innebär att nästan HÄLFTEN av alla barn INTE tål skitmat och socker.
  • Anonym (mimmi)
    Duckan skrev 2016-03-16 11:29:04 följande:

(Mimmi) skulle folk hålla sig till nån gång ibland behövdes inte hetsjakten.

Jag har turen att min dotter (kors i karamellen) inte har blivit inpräntad med "lördagsgodis" och ibland vill hon hellre ha salami än snask när vi erbjuder, men hon är liksom jag en småätare och det är ju allt annat än hälsosamt. Även om vi inte äter just godis då så är det ju skitkorkat.

Vad behövs för att gemene man ska hålla sig hälsosam och normalviktig? Mer information? Knappast, alla vet. Bättre karaktär? Svårt att skaffa sig ett nytt personlighetsdrag. Bättre gener? Går inte att påverka..

Det finns en anledning till att den stora folkmassan är överviktiga trots att de vet bättre och konstant försöker. Det stora grundläggande problemet är att socker och skitmat i allmänhet är beroendeframkallande. Och det för många är svårt att hålla det på en lagom låg nivå. Den stora massan är helt enkelt lika bra på att hantera socker och skitmat som alkoholister är på att hantera alkohol. Därför tror jag på att det absolut bästa är absolut återhållsamhet. Särskilt för små barn vars hjärnor och matvanor är under utveckling.

Själv är jag sockerberoende. Har alltid älskat skitmat och godis men har först nu på senare dagar upptäckt vilka kickar jag får av det och hur jag använt mat för andra syften än att stilla hungern. Som tur och otur har jag alltid varit pinnsmal. Vilket förmodligen är anledningen till att det tagit mig 30+ år att inse mina problem. Men nu när jag slutat med allt sånt mår jag såå mycket bättre. Men märker att jag inte kan äta lagom mycket "skit". Faller dit igen på direkten som en alkoholist.
  • Anonym (mimmi)
    Mrs Moneybags skrev 2016-03-16 12:59:18 följande:

Bara för att man är överviktig betyder det väl inte att man är allergisk mot skräpmat? Det betyder väl bara att man får för mycket av det?

Dessutom har jag svårt att tro att 30% av svenska barn är överviktiga idag. Det ser åtminstone inte jag på barn i mitt område. 

Har du någon länk till statistik?

Orkar inte gräva fram mer exakta siffror. Det var tydligen utländska siffror jag tänkte på. Här kommer svenska. Skrämmande att upp till 20-25% av alla barn, 25% av alla unga vuxna, 45% av 30-40 år och > 60% (!!) av alla 40-60 åringar lider av övervikt eller fetma. Det är ju ett gigantiskt folkhälsoproblem. Och de siffrorna visar med all tydlighet på att vi INTE tål skräpmat!

www.e-boris.se/barnfetma.html

www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2014/februari/fler-har-fetma-och-overvikt/

Jag bryr mig egentligen inte om vad andra gör med sina barn så länge de håller sig inom lagen. Men jag själv vill inte ge mitt barn skräp och utsätta hans hälsa på spel så att han riskerar att dö av fetma och diabetes som 45-åring.
  • Anonym (mimmi)
    cupcakemom skrev 2016-03-16 18:03:18 följande:

Största boven är att många barn (och vuxna) rör sig för lite framförallt längre upp i åldrarna när gymnastiken blir mindre och mindre i skolan... Men även för mindre barn då gruppidrotter (framförallt i storstäder) är så dyra att många inte har råd att låta barnen idrotta och är min inre en aktiv familj så är det lätt att lägga på sig även om man inte äter mängder med sötsaker

Problemet är inte avsaknaden av två timmars gruppgympa i veckan utan att våra liv fullständigt stillasittande. Din gammelfarfar rörde förmodligen på sig femton timmar om dagen. DÅ finns det utrymme att äta precis vad man vill. Dagens samhälle ser helt annorlunda ut. Inte ens om man motionerar en timme dagligen kan man äta precis vad man vill i dagens moderna samhälle (vill förtydliga att jag generaliserar här eftersom många på fl verkar ha svårt att förstå sånt).

All forskning visar på att kosten är viktigare än motion för att behålla en hälsosam vikt. Och det beror på att ingen längre har tid/har lust att röra på sig flera timmar om dagen.

Då vill vissa säkert påpeka att "jamen mitt barn rör på sig konstant". Ja det gör hen kanske NU men hen kommer förmodligen anamma en stillasittande modern livsstil så småningom precis som alla andra. Och riskerar då övervikt istället om hen fått med sig onyttiga matvanor hemifrån under uppväxten.

Ni kan snacka er gula och blå om att socker och skitmat inte är farligt. Men statistiken säger emot er. Ni vågar riskera era barns liv. Det gör inte jag.
  • Anonym (mimmi)
    cupcakemom skrev 2016-03-16 19:29:36 följande:

Ja naturligtvis är det så men det är ändå att gå åt fel håll och dra ner på gymnastik och skylla allt på dåliga matvanor... Rent krasst så rör man sig ordentligt behöver man inte passa sig på samma sätt vad gäller kostvanor.. Men man ska såklart inte äta skit för det... Och ja socker är inte bra men min personliga åsikt är att med måtta kan man äta det mesta.. Så länge barnen inte hade koll hade vi inte lördagsgodis men när dom började bli medveten fick dom men inga stora mängder. Men ja jag tycker barn kan få godis och fikabröd i måttlig mängd..Men mina tjejer äter lika gärna om inte hellre frukt

Ja det är inte så farligt att äta lite socker då och då. Men varför göra det över huvud taget?

Själv äter jag idag knappt några kolhydrater (ingen sorts socker) alla sedan några år. Mina smaklökar har helt ändrats. Jag upplever nuförtiden mjölk som extremt sött och kan njuta av den sötman. Tycker nästan frukt är för sött. Samma sak med mitt barn. Hen tycker typ sötsaker är för sliskigt precis som jag. Varför vänja sitt barn vid sött i onödan? Personligen tror jag att det beror på föräldrarnas egna dåliga matvanor. Man gillar själv att fika bullar. Barn som inte sockerbombats klarar sig bra utan. Medans barn med sötätande föräldrar såklart vill ha samma sak som föräldrarna och äldre syskon. Ren bekvämlighet från föräldrarnas sida. Enklare att ge barnet en bulle än att själv låta bli. I så fall tycker jag det är bättre om föräldrarna äter sötsaker i smyg när barnen lagt sig för att skona barnen. Barn behöver inte socker. De kan vara fullkomligt lyckliga ändå.

Nu menar jag inte dig specifikt för du verkar ändå ha en vettig inställning till socker utan folk i allmänhet.
  • Anonym (mimmi)

Kan tillägga att vi aldrig äter sötsaker eller socker hemma. Dock får mitt barn äta fritt när vi är bortbjudna. En kompromiss. Men tycker att det är synd att lycka/kalas/födelsedagar/fika/firande är så förknippat med socker eftersom så många blir överviktiga och sjuka av det.

• Anonym (mimmi)
    Tow2Mater skrev 2016-03-16 20:21:05 följande:

Men man kan bli lika överviktig av nyttig mat som t ex nötter, avocado, kokosolja mm också. Det handlar ju inte alls enbart om socker och "skräpmat", men de senare får ofta hela skulden för ev övervikt.

Problemet med socker är att det ökar aptiten (grovt förenklat) och i stimulerar dopamin i hjärnan (som missbruk). 'Nyttig' mat därför är inte alls lika 'farligt' som socker även om energimängden är den samma.
  • Anonym (mimmi)
    PennyLane skrev 2016-03-16 20:51:16 följande:

Som förälder är det superviktigt att se till att ens barn rör på sig och äter bra mat. Och om man gör det, så tror jag knappast att socker är farligt ibland.

Mitt äldsta barn ( 5 år) går på dansträning en dag i veckan, vi dansar också hemma flera dagar i veckan och hon åker rollerblades, skridskor, cyklar och går långa sträckor ( vi slutade med vagn när hon var tre år). Vi är också mycket ute i skogen och i parker och klättrar / hoppar / springer. Hon ska också börja simskola till hösten.

Min minsta ( 3 år) ska snart börja på gympa och klättrar och springer hon med och är ute i skog och park dagligen.

Vi gör hemlagad mat. Egna köttfärsbiffar, potatismos, köttfärssås, osv med mycket grönsaker och frukt, med vatten som måltidsdryck.

Jag anser att lite chips och godis inte är skadligt för mina barn.

Vad ska ditt barn göra med sina matvanor när hon blir vuxen och förmodligen adopterar ett stillasittande liv (exempelvis tonår med mycket dataspel, högre studier eller kontorsjobb i värsta fall)? Sjukt svårt att röra på sig fyra timmar om dagen som vuxen. Eller att ändra på matvanor. Det är vanligt att föräldrar tänker i nuet men fan ingen verkar tänka på barnens framtid. Så undrar bara hur du tänker.
  • Anonym (mimmi)
    PennyLane skrev 2016-03-16 23:31:26 följande:

Jag tänker att vanorna ( att äta allsidigt och nyttigt och att röra sig) skall hålla i sig även till vuxen ålder och att mina barn, precis som jag, skall eftersträva att leva ett aktivt liv.

Får jag då fråga dig; Du säger att du knappt äter kolhydrater...gäller det även dina barn? och om du inte ger dem kolhydrater; känner du dig trygg i dagens bristande forskning angående lågkolhydratkost och hjärnans utveckling ur ett långtidsperspektiv?

Mitt barn får äta kolhydrater men vi äter inget socker hemma.
  • Anonym (mimmi)
    Tow2Mater skrev 2016-03-17 03:14:14 följande:

De flesta av oss med stillasittande jobb och fritid blir inte feta av lite chips och godis heller.

"De flesta av oss" är faktiskt överviktiga eller feta. Jag är normalviktig. Kanske du med. Men 45% av befolkningen i min åldersgrupp lider av antingen övervikt eller fetma. Det innebär att ditt inlägg är hittepå.
Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?