• Tow2Mater

Godis på kalas, men ett barn blir utan?

Anonym (mimmi) skrev 2016-03-16 18:36:35 följande:
     Ni kan snacka er gula och blå om att socker och skitmat inte är farligt. Men statistiken säger emot er. Ni vågar riskera era barns liv. Det gör inte jag.
    Men man kan bli lika överviktig av nyttig mat som t ex nötter, avocado, kokosolja mm också. Det handlar ju inte alls enbart om socker och "skräpmat", men de senare får ofta hela skulden för ev övervikt.
  • Tow2Mater
    Anonym (mimmi) skrev 2016-03-16 21:47:20 följande:
    Vad ska ditt barn göra med sina matvanor när hon blir vuxen och förmodligen adopterar ett stillasittande liv (exempelvis tonår med mycket dataspel, högre studier eller kontorsjobb i värsta fall)? Sjukt svårt att röra på sig fyra timmar om dagen som vuxen. Eller att ändra på matvanor. Det är vanligt att föräldrar tänker i nuet men fan ingen verkar tänka på barnens framtid. Så undrar bara hur du tänker.
    De flesta av oss med stillasittande jobb och fritid blir inte feta av lite chips och godis heller.
  • Tow2Mater
    Anonym (mimmi) skrev 2016-03-16 21:43:13 följande:
    Problemet med socker är att det ökar aptiten (grovt förenklat) och i stimulerar dopamin i hjärnan (som missbruk). 'Nyttig' mat därför är inte alls lika 'farligt' som socker även om energimängden är den samma.
    Dopamin är bra. Motion och fysisk träning frisätter t ex dopamin.

"Dopaminbrist kan leda till trötthet, koncentrationsproblem, depression, sömnbrist, mental slöhet, dysterhet, tungsinne, ointresse och att man blir allmänt ouppmärksam. Stor dopaminbrist kan leda till psykiska sjukdomar, depressioner, Parkinsons sjukdom, RLS (rastlösa ben)"
  • Tow2Mater
    Anonym (mimmi) skrev 2016-03-17 03:39:40 följande:
    "De flesta av oss" är faktiskt överviktiga eller feta. Jag är normalviktig. Kanske du med. Men 45% av befolkningen i min åldersgrupp lider av antingen övervikt eller fetma. Det innebär att ditt inlägg är hittepå.
    De kanske bara äter hela chipspåsen?

Menar du på allvar att du skulle bli fet av lite chips??
Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?