• Tom Araya

Godis på kalas, men ett barn blir utan?

Anonym (Godismamma?) skrev 2016-03-15 13:05:13 följande:

I helgen hade vi 5-årskalas för vår dotter. Bjöd fem barn från dagis och föräldrar fick komma. Jag lade märke till att ett av barnen hela tiden hade sin mamma som påpekade vad hon åt av. "Nej, mej, bara ett glas saft, inte mer, har ni vatten?", "Bara två kakor, det räcker, det är inte lördag, jag har frukt i väskan". Vi hade som final på kalaset fiskdamm och med detsamma tog mamman påsen från sitt barn och sa att det inte var lördag, och då äter man inte godis. Flickan blev ju jätteledsen, alla andra barn satt ju med sina påsar och åt. 

Vi är inte sockergalningar, utan vi har en dag i veckan. Fre, lör eller sön. Är det kalas på en annan dag, så får naturligtvis barnen fika av det som bjuds. Vi hade tårta, kakor, saft och fiskdamm. Lekar och aktivitet. Jag förstår inte denna hysteri och begränsning när det är ett barnkalas! Är jag ensam om det? 

Man må tycka detta är lite överdrivet, men jag väljer ändå att komma med tips för att lite komma ifrån problemet.
    -Ha kalas på lördagar eller söndagar.
    -Informera föräldrar om vad som avses serveras (bra även för att checka av för ev allergier, diabetes mm).
    -Servera lunch och mindre sötsaker i samband med kalas, behöver inte vara så avancerat, varmkorv, hamburgare, spagetti med köttfärssås, lasagne e.t.c.

• Tom Araya
    Anonym (Godismamma?) skrev 2016-03-19 15:38:58 följande:
    Vi hade det en söndag, och för den här mamman gällde enbart lördagar som godisdag. Jag kan nog lova att det är svårt att hitta en lunch som passar alla barn, än lite godis/tårta.
    Det behöver inte passa alla. Talar man om att man avser servera en maträtt med gluten och får reda på att ett barn är glutenintolerant så kan man ju ordna alternativ så att alla får något att äta och undvika läget där ett barn inte får/kan äta. Anpassningen behöver inte vara låst till att alltid ge ett alternativ heller utan skulle t.o.m. kunna vara att ett barn inte bjuds alls då denne är förhindrad att delta på olika sätt och av olika skäl.
  • Tom Araya
    Anonym (varför) skrev 2016-04-19 08:08:03 följande:

Alla skriver:

"Mitt barn är inte överviktigt"

"Mitr barn har inte hål i tänderna"

"Jag fick godis som liten jag mår bra"

"Dom måste ha kolhydrater"

Ni har ingen aning om hur er kropp mår invärtes. Bara för att man är smal betyder det inte att kroppen mår bra. Det finns ingen som helst anledning att ge barn godis, chips, läsk, saft, tårta, kakor. Det dom inte vet om är dom inte intresserade utav. Att dom kommer överäta det när dom blir vuxna, nej inte om ni lär dom rätt från början. Det finns INGET alls bra eller behov av sånt i ens kost. Det bidrar inte till något bra alls vare sig man är vuxen eller barn. Det är bara ren lathet och att vilja njuta.

...och vad är felet i att njuta då?
  • Tom Araya
    Anonym (varför) skrev 2016-04-19 12:31:29 följande:
    NJUTA???? Stackars barn som har föräldrar som inte fattar bättre. NJUTA av vadå? Av skräp fullt med skit??? Jo man kan njuta men av BRA och EKOLOGISKA produkter.

Lata föräldrar som inte kan avstå från sånt skit själva så därför lär man sina barn samma sak. Läs på vad skiten innehåller så kanske varningsklockorna börjar ringa.
    Ge dig! Påverkan av sötade bakverk några gånger om året och lite godis en lördag om man i övrigt lever hälsosamt och äter bra mat är försumbar.
Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?