• Aikido
    Tihi skrev 2016-03-15 21:19:29 följande:
    I detta fall, ja.
  • Aikido
    Tihi skrev 2016-03-16 02:41:39 följande:
    Körde Malwarebytes och den hittade 6 stycken pup.optional.homepage helper som sattes i quarantine.

Hur skraj behöver jag vara? Vad ska jag göra nu?

Det jag är mest rädd för är förstås om någon kommer åt mina bilder, dokument och iTunes innehåll som förstås har säkerhetskopior av alla våra Äpplen. Är det någon slags keylogger eller vad är det? Kan den se/ha sett lösenord jag har knappat in om hotet inte kom idag eftersom att jag ju inte vet när den kom med säkerhet? Vad vill skiten?

Jag stängde av datorn ganska direkt men det lilla jag testade den på olika hemsidor så märkte jag inte att något var fel på datorn. Men vad gör jag nu? Vågar jag spara ner mina filer på en extern hårddisk t ex eller följer skiten med då?

Idag är det jag som köper en Macbook...

Tack för all hjälp förresten. smile1.gif
    Starta om och scanna igen. Hittas samma igen, ta en titt på denna:
    blog.mitechmate.com/pup-optional-homepage-helper-a-Removal/

• Aikido
    Tihi skrev 2016-03-16 13:47:52 följande:
    Jag läste den där sidan igår och det verkar ju inte lovande. smile4.gif
    Ska scanna om och se vad som händer.

Har en praktisk fråga angående mina filer. Om jag tar en backup nu på allt jag har, bilder, dokument och iTunes kommer viruset att följa med då? Och tänker jag helt fel om jag kopplar bort datorns wi-fi så kan väl inte datorn kommunicera med dom där äckliga hackarna och alltså inte få någon info från min dator eller veta vad jag gör på datorn? Som tur är så har jag aldrig loggat in på banken eller något sånt men borde jag byta lösenord på mejl, fb, FL, etc för säkerhets skull? Vad kan virus "se" egentligen? Allt innehåll jag har på min dator eller det jag surfar på internet bara?

Jag struntar nästan i själva datorn (halvgammal) om jag kan kopiera mina filer och flytta dom säkert. Fattar inte hur jag kunde vara så idiotisk, jag som brukar vara så nojjig när jag surfar och vad jag öppnar.
    Tar du bara bilder/dokument/musik lär du vara rätt säker. Inget nätverk - ingen kommunikation med omvärlden, stämmer bra. Banken hade nog varit ofarligt ändå. Det lär behövas ett väldigt specifikt virus gjort för en viss banks lösning för att vara farligt. Lösenord är alltid bra att byta. Ha aldrig samma lösenord på flera sajter. Vad som kan ses beror på vad det har för komponenter. Har det en keylogger kan det ju bli lite dumt. Jag läste inte så noga om vad pup.... vad det nu hette gör men det jobbigaste brukar vara andra skitprogram det laddar ner som man inte vet vad de gör.
  • Aikido
    Tihi skrev 2016-03-16 15:08:07 följande:
    Jag hoppas att jag har gjort rätt nu.

Jag körde Malware och körde senaste uppdateringen först för att försäkra mig om att jag hade den. Sen stängde jag av internet så att inget skit skulle kunna komma utifrån och körde scannen igen. Efter 20 minuter nånting stod det att jag hade 0 threats och jag gjorde Finish då.

Betyder det att skiten inte finns på datorn nu? Tänker jag rätt om jag INTE kopplar upp internet igen innan jag har gjort backup på en extern hårddisk? Kan något skit följa med till en ny dator/ extern hårddisk iaf?

Vi vågade inte riktigt göra Hijack då det varnades för det på deras egen sida om man inte var jätteduktig på datorer. Borde vi köra den iaf?
    Backup utan internetanslutning är inte dumt. En del typer av datafiler kan innehålla skadlig kod också men eventuell sådan bör antivirusprogram på ny dator hitta.

Hijackthis - strunta i den så länge. Den är bra om man ska handplocka saker man inte vill ha i uppstart m.m.

Koppla upp datorn igen och kör ett par dagar. Sedan kör du några olika onlinescanners också. Panda Activescan t.ex. eller googla "online virus scan" och kör de 5 första
  • Aikido
    Tihi skrev 2016-03-16 17:09:04 följande:
    inlägg 13, jag får byta alla lösenord på en annan enhet för säkerhets skull. Går det att veta om det har keylogger? Kommer viruset att veta om jag flyttar filer (utan att jag kopplar upp internet igen)? Hur stor är risken att virus ligger i itunes/foton/dokument typ word tror ni? Tror jag klarar mig utan att ta dokumenten dock i värsta fall.

14, tycker du verkligen att jag ska koppla upp och köra datorn i några dagar igen? Jag är livrädd för det. Ska jag köra fler scanner av andra företag för att vara på säkra sidan alltså? Hur vet jag vilka som är säkra?

Det viktigaste för mig just nu är att få bort mina filer på ett säkert sätt så hur går jag tillväga? Jag tänkte lämna datorn bortkopplad från internet och köra Norton och Malware flera gånger under några dagar innan jag plockar filerna. Möjligtvis kanske koppla upp mig korta stunder för att få andra malware/virusprogram om ni tycker jag ska göra så. Vad tycker ni om upplägget? Jag är ju långt ifrån proffs och uppskattar allas hjälp. smile1.gif
    Keylogger - knappast. Då behöver du identifiera exakt vad du hade och hitta en tillförlitlig analys av det.
    Virus i dokument - inte så stor risk. Som sagt scanna av det du backar i en frisk dator.
    Köra datorn? Ja vad skulle kunna hända? Om det nu finns någon slags fjärrstyrningskomponent, tror du någon skulle lägga tid på att göra någonting för hand?
    www.f-secure.com/sv_SE/web/home_se/online-scanner
    www.kaspersky.com/se/free-virus-scan
    www.eset.com/us/online-scanner/
    housecall.trendmicro.com/
    www.bitdefender.com/scanner/online/free.html
    Knock yourself out
    Sedan kan du ju roa dig med fler program i datorn. Men kör inte dubbla antivirusprogram.
    www.safer-networking.org/mirrors24/
    www.lavasoft.com/download/adaware_download.php&src=free_install

Få bort filerna hade du väl redan en lösning på? Backup med datorn offline. Sedan lär det nog inte hjälpa att köra Norton och det andra flera gånger. Koppla upp dig igen och se om datorn uppför sig skumt.

• Aikido
    Tihi skrev 2016-03-16 20:06:54 följande:
    You lost me Aikido. smile2.gif
    Menar du att keylogger inte är troligt?
    Alltid en risk när man fått in sådana program.
    Att jag förmodligen inte fick virus i dokumenten?
    Troligtvis inte.
    Det om fjärrstyrning och för hand fattar jag inte alls vad du menar.
    Då skiter vi i det
    Enligt länken skrev någon att viruset kommer tillbaka hela tiden så hur funkar det i praktiken? Det verkar ju vara borta nu på min dator, right?
    En del virus är lite "kluriga" och "gömmer" sig. Man kan radera det mesta som har med det att göra men en liten kärnkomponent finns kvar som inte hittas så lätt och som smittar datorn igen vid nästa omstart.
    Kan hackarna komma åt min dator genom viruset som är i karantän?
    Inte om det är satt ur funktion helt och hållet.

Och vad är virus normalt ute efter att härja med på ens dator?

Byta startsida, omdirigera sökningar, ladda ner nya komponenter, skicka skräppost, användas för överbelastningsattacker, kidnappa dina dokument, m.m.
    Var brukar virusen sätta sig så att säga? Många frågor men jag gillar att förstå hur saker funkar.

Ganska vanligt att delar lägger sig i systemkatalogen, tempkatalogen, soptunnan eller användarens hemkatalog. Sedan startas de upp på allehanda sätt som en glad användare kanske inte har koll på. En del håller koll på vilka program som startas och hindrar en del systemverktyg och antivirusprogram.

• Aikido
    Tihi skrev 2016-03-16 22:22:34 följande:
    Tack för svar men suck säger jag bara bara. smile4.gif

Så när kan jag vara iaf 95% säker på att jag inte har något virus?
    Vad är det bästa att göra nu? Har inte gjort något sen jag fick 0 threats idag utan stängde av den bara då.

Tänkte på en annan sak eftersom att det knappt finns några virus för Mac betyder det att om jag fick med något skit genom externa hårddisken så skulle det "dö" på Macen eller hur funkar det?
    Det kan ju vara så att det du hittade första gången inte var ett aktivt virus. Det kan ha laddats ner delvis eller så var det rester av en gammal smitta.

Nej du kan inte filtrera bort virus från PC på en Mac.
  • Aikido
    Tihi skrev 2016-03-17 15:46:36 följande:
    Zombie- det låter bra. Det där noscript låter som en dröm.

Aikido, du som har varit med från början låter det mest troligt nu att jag inte har något skit? Tänkte när du sa delvis nedladdat.

Overthinker, hahahaha, tänkte att 9 lät konstigt själv när jag skrev det men eftersom att vi är på 10 nu tänkte jag att 9 ju måste finnas iaf. smile2.gif

Prospicientia, du har så rätt om nedladdningar när man inte vet hur dom ska se ut.

Kan någon tipsa mig om två till bra och gratis program att köra och sen ger jag upp letandet? Ska jag ta Panda och en till av Aikidos förslag?

Om jag nu inte fick något virus (hoppas hoppas) så vad ville den där länken mest troligt då? Misslyckades det för att jag stängde ner inom någon minut kanske? Och just ja, går min mejl säker eftersom att jag böt lösenord från en annan enhet inom en timme? Har iaf inte märkt något konstigt och ingen har fått konstiga mejl än av mig.
    Skulle du kunna posta en skärmdump på vad Malwarebytes hittade?
  • Aikido
    Tihi skrev 2016-03-17 21:52:56 följande:
    Har tyvärr ingen skärmdump Aikido men det hette som jag skrev i början.
    Jag menade att du skulle skapa en skärmdump och posta
    Men om du inte vet hur man gör, starta Malwarebytes, klicka på historik och skriv av vad det står.
    Tihi skrev 2016-03-17 21:52:56 följande:
    Vill ni höra något helt sjukt? Övertog en PC på jobbet och körde Malware idag: 2735 threats!!!!! WTF?! Tror dom flesta hette Bleekonånting. Så fort jag var klar körde jag om det och då kom två till threats som var samma. Vad trött jag blir. Vad ska man göra för att vara trygg på nätet? Vilka program och inställningar är bäst att alltid ha på? Gärna gratis om det finns bra program.

Båda min egen dator och den på jobbet har haft Norton men tydligen missas en hel del.

Antivirusprogram hjälper oftast inte om man själv installerar skräpprogrammen. Blekko har jag för mig är någon skräp-toolbar + ändra sökmotor och sådant. Man får helt enkelt lära sig den hårda vägen att vara försiktig med vad man klickar på när man surfar och läsa noga när man installerar program. Är det gratis hänger det ofta med något skitprogram som man aktivt måste välja bort för att det inte ska installeras.
  • Aikido
    Tihi skrev 2016-03-21 15:12:06 följande:
    Zombie, det blir spännande att se vad Apple kommer ut med idag. smile1.gif
    Fick för mig att du körde Apple rakt igenom så därför frågade jag om telefon också. Jag håller med om att Apple är det minst dåliga när det gäller att sälja ut kunden så det blir en Mac här snarast. Hoppas jag snabbt vänjer mig vid den bara. Drömmer

Aikido, nu har jag kollat history på Malware och det står:

Vendor: PUP.Optional.HomePageHelper på  4 av dom och under Type står det  Registry Value och under Location står det:

Konstiga tecken jag inte får till och sen FaviconURL,
    nURLFallback
    B3B2Akonstigt tecken URL
    opResultURL
    (Det var dom som är under Registry Value.)

Sen finns det en till som heter PUP.Optional.HomePageHelper men det står Registry Key under Type och på Location står det BFD7B3B2A och konstigt tecken

Sen finns det även en PUP.Optional.WebSearch som är en "File" under Type och Location är: b Search xml.

Vet inte om det hjälper något? Ser nu att jag kan radera dom från karäntan och att dom då försvinner från datorn och det måste ju vara det bästa att göra eller?

Jag körde Malware och Norton igen igår och har använt datorn sen dess. Jag märker inget konstigt men det betyder ju inte att det inte finns något förstås... Obestämd Men ska jag bara tuta och köra och anta att datorn är ren eller borde jag göra någon till scanning med ett annat program?
    Kolla ifall det står lite vettigare i Programloggar under Historik. Där kan du exportera från en viss dag och även kopiera texten till urklipp.
Svar på tråden Jag är en idiot! Virus!!!