• Tihi

Jag är en idiot! Virus!!!

Som en idiot så öppnade jag en länk som jag fick på mejlen idag som personen inte hade skickat med vilje. Jag kör Windows 8 tror jag, möjligtvis 9 men troligtvis 8. Länken var en lång annonssida för något "gå ner i vikt skräp" och när jag skulle ta bort den så kom det upp någon ruta om varning typ men jag stängde ner webläsaren direkt och stängde av datorn helt någon minut senare. Jag märkte inte av att något var fel och har sen kört senaste Norton två gånger och den hittar inget virus.

Frågan är vad jag då ska leta efter? Kan datorn vara infekterad? Tracking cookies? Vad kan ha hänt? Jag böt lösenord på mejlkontot för säkerhets skull också från en annan enhet.

Vad bör jag göra nu eller är allt lugnt?

• Svar på tråden Jag är en idiot! Virus!!!
  • Binary

Behöver inte vara något som klassificeras som ett virus dock, utan snarare adware eller liknande, och då kommer Norton inte att hitta det.

Kör Malwarebytes AntiMalware och HijackThis och rensa ur och se vad som händer.

HijackThis är ett lite mer "tekniskt" program i det att det kanske inte har det snyggaste UI:t som finns, men det kan ganska snabbt lösa problem med toolbars och liknande som sätter klorna i webbläsaren.

sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Tihi

Så jag googlar dom du sa och laddar ner dom och kör dom?

Vad gör adware och sånt egentligen? Och framför allt bör jag vara orolig för alla mina bilder, dokument och iTunes-biblioteket att någon kommer in i dom så att säga?

Jag har inga automatiska inloggningar men måste jag byta alla lösenord överallt iaf? Jag var inte inloggad mer än på mejlen efter den här skiten och har som sagt bytt lösenord på det kontot efteråt.

• sportpappa
    Tihi skrev 2016-03-15 20:55:20 följande:

Så jag googlar dom du sa och laddar ner dom och kör dom?

Vad gör adware och sånt egentligen? Och framför allt bör jag vara orolig för alla mina bilder, dokument och iTunes-biblioteket att någon kommer in i dom så att säga?

Jag har inga automatiska inloggningar men måste jag byta alla lösenord överallt iaf? Jag var inte inloggad mer än på mejlen efter den här skiten och har som sagt bytt lösenord på det kontot efteråt.

Det är ju faktiskt möjligt att du inte råkat ut för någonting alls, dvs. inget virus, adware, malware eller dylikt. Bara en annonssida.

Tracking cookies är inte farliga. De används hela tiden av mängder med seriösa aktörer.
    Adware är program som trycker upp reklam på datorn och är svåra att bli av med.

Jag tror att allt är lugnt, men man bör alltid vara vaksam.
    Om du inte redan gör det så använd en webbmail ex. Gmail. Betydligt säkrare än om du kör programmet Outlook installerat på din dator.

Om du är orolig för dina bilder, dokument etc. så verkar du inte ha någon vettig backupplan. Det bör du se över.
    Utgå från scenariot att bostaden brinner och alla dokument och bilder som finns på någon enhet i bostaden blir förstörda. Finns det något dokument eller bild som du kommer sakna? Om ja, så får du åtgärda det NU.
  • Tihi
    Aikido skrev 2016-03-15 21:00:09 följande:

Lätt att halka fel om du googlar dem. Populära mål för andra skitprogram.

downloads.malwarebytes.org/file/mbam_current/

www.bleepingcomputer.com/download/hijackthis/dl/89/

[/ Men kan jag lita på dig? Haha.

[quote=76443674][quote-nick]Aikido skrev 2016-03-15 21:00:09 följande:[/quote-nick]

Lätt att halka fel om du googlar dem. Populära mål för andra skitprogram.

downloads.malwarebytes.org/file/mbam_current/

www.bleepingcomputer.com/download/hijackthis/dl/89/

• Aikido
    Tihi skrev 2016-03-15 21:19:29 följande:
    I detta fall, ja.
  • Tihi

Jag harback up av allt men är orolig att någon kommer åt dom och sprider dom eller något Men när jag kört det där malware och förhoppningsvis inte hittar något så är allt lugnt eller? Jag har bara webmejl så det är bra alltså?

sportpappa skrev 2016-03-15 21:11:53 följande:

Det är ju faktiskt möjligt att du inte råkat ut för någonting alls, dvs. inget virus, adware, malware eller dylikt. Bara en annonssida.

Tracking cookies är inte farliga. De används hela tiden av mängder med seriösa aktörer.

Adware är program som trycker upp reklam på datorn och är svåra att bli av med.

Jag tror att allt är lugnt, men man bör alltid vara vaksam.

Om du inte redan gör det så använd en webbmail ex. Gmail. Betydligt säkrare än om du kör programmet Outlook installerat på din dator.

Om du är orolig för dina bilder, dokument etc. så verkar du inte ha någon vettig backupplan. Det bör du se över.

Utgå från scenariot att bostaden brinner och alla dokument och bilder som finns på någon enhet i bostaden blir förstörda. Finns det något dokument eller bild som du kommer sakna? Om ja, så får du åtgärda det NU.

• sportpappa
    Tihi skrev 2016-03-15 21:25:19 följande:

Jag harback up av allt men är orolig att någon kommer åt dom och sprider dom eller något Men när jag kört det där malware och förhoppningsvis inte hittar något så är allt lugnt eller? Jag har bara webmejl så det är bra alltså?

Det finns virus och andra elaka program som man aldrig upptäcker och kan ligga och lura i det dolda. Inget antivirus eller scan-program kan upptäcka allt. Det finns mycket okänt och det kommer nytt precis hela tiden.
    ...men med det sagt så är det nog ändå lugnt. Oftast märker man av om man blivit infekterad av ett virus eller fått någon annan skit på datorn.

Webbmail är bra för det finns inget att infektera.
  • Tihi

Körde Malwarebytes och den hittade 6 stycken pup.optional.homepage helper som sattes i quarantine.

Hur skraj behöver jag vara? Vad ska jag göra nu?

Det jag är mest rädd för är förstås om någon kommer åt mina bilder, dokument och iTunes innehåll som förstås har säkerhetskopior av alla våra Äpplen. Är det någon slags keylogger eller vad är det? Kan den se/ha sett lösenord jag har knappat in om hotet inte kom idag eftersom att jag ju inte vet när den kom med säkerhet? Vad vill skiten?

Jag stängde av datorn ganska direkt men det lilla jag testade den på olika hemsidor så märkte jag inte att något var fel på datorn. Men vad gör jag nu? Vågar jag spara ner mina filer på en extern hårddisk t ex eller följer skiten med då?

Idag är det jag som köper en Macbook...

Tack för all hjälp förresten.

• Aikido
    Tihi skrev 2016-03-16 02:41:39 följande:
    Körde Malwarebytes och den hittade 6 stycken pup.optional.homepage helper som sattes i quarantine.

Hur skraj behöver jag vara? Vad ska jag göra nu?

Det jag är mest rädd för är förstås om någon kommer åt mina bilder, dokument och iTunes innehåll som förstås har säkerhetskopior av alla våra Äpplen. Är det någon slags keylogger eller vad är det? Kan den se/ha sett lösenord jag har knappat in om hotet inte kom idag eftersom att jag ju inte vet när den kom med säkerhet? Vad vill skiten?

Jag stängde av datorn ganska direkt men det lilla jag testade den på olika hemsidor så märkte jag inte att något var fel på datorn. Men vad gör jag nu? Vågar jag spara ner mina filer på en extern hårddisk t ex eller följer skiten med då?

Idag är det jag som köper en Macbook...

Tack för all hjälp förresten. smile1.gif
    Starta om och scanna igen. Hittas samma igen, ta en titt på denna:
    blog.mitechmate.com/pup-optional-homepage-helper-a-Removal/

Svar på tråden Jag är en idiot! Virus!!!