Zombie von Rymmen skrev 2016-03-18 21:54:02 följande:
Noscript är absolut inte olagligt. Den hindrar bara vis kod från att köras i webbläsaren, fram till att du tillåter det.
en.wikipedia.org/wiki/NoScript
Windows Defender är endast ett basskydd. Ett extra antivirusprogram bör man definitivt ha. Jag vet inte hur Norton är nu, men i över 10 års tid har det varit bland det värsta skitet jag haft med att göra ö.h.t., så jag har inget till övers där. McAfee är också skräp. Jag rekommenderar Avira, Avast, Eset eller AVG.
Plugins/tillägg som finns på Mozillas webbplats är i regel rent, de har en viss kontroll över det som finns där.
Antitivrusprogram idag är rätt så bra, och folk har fått in att det är viktigt med AV-program. Så kanske det vanligaste sättet idag att få skadlig kod på sin dator är att användaren blir lurad att installera ett program som utger sig för att vara något helt annat än det i själva verket är. Detta gäller även för Mac. Inga antivirusprogram kan stoppa sånt :P
Microsoft har bytt affärsstrategi och ska göra rätt så mycket som både Apple och Google. De ska ha en app store (Windows store), operativsystemet ska vara gratis, heta Windows 10 i all oändlighet och göra uppdateringarna mindre var för sig men komma oftare, ungefär som Mac OS X, men det ska delvis finansieras genom reklam, så de kommer samla in användaruppgifter och sälja vidare och ha litet reklam i själva Windows, vilket än så länge är begränsat till webbläsaren ibland. Operativsystemet blir i princip en enda stor keylogger. Personligen känner jag att NSA 10... förlåt, Windows 10 inte är något för mig enbart av den anledningen.
Det spekuleras i att i framtiden ska man kunna prenumerera på Windows 10 för att slippa reklamen, och att tredjepartaffärer som Steam, Uplay Origin m.fl. kommer förbjudas så att MS får full kontroll.
Gud vad jag skrattade när du skrev NSA 10.

Så känner jag också inför 10 och har därför låtit bli att uppdatera och kommer att köpa en Mac mest troligt nästa gång. Kanske redan nästa vecka när dom nya kommer ut. Använder du Mac idag och kan råda mig lite i ämnet? Jag har allt utom min laptop i Apple så det mest logiska vore väl att köpa Mac i framtiden? Dessutom känns det som om Apple spionerar och säljer ut en minst av dom alternativ som finns. Att det sen finns minst malware och virus till Mac är ju en stor fördel också förstås. Stämmer det med din uppfattning också?
AV som du rekommenderade är dom gratis eller kostar dom något? Nog för att ett bra AV är värt att betala för men finns det något som är jättebra gratis så kan man ju lika gärna ta det.
Det här med att ladda ner program som är virus vad tror du att skiten jag tryckte på i mejlet mest troligt var? Det var till synes en väldigt lång artikel om något bantningspulver med Blake Shelton och Gwen Stefani. Jag stängde ju av datorn på några minuter men skadan var ju säkert redan skedd om det är så. Jag ska starta den imorgon igen och se vad som har hänt egentligen, jag har inte rört den på några dagar.
Bör man köra virusskydd på iPhone/iPad förresten och vilket isf? Jag har bara Mozilla Focus som jag kör i Safari nu men det är ju inget AV utan blockerar ju bara tracking-skräp och ads.
Laddade ner Adblock U på Firefox och jäklar vad mycket den stoppar på varje sida man går in på som är helt normala hemsidor som nyheter, någon blogg och här etc.
Det är kul och lärorikt att prata med er och jag är så glad att ni tar er tid.

Jag snöar lätt in och vill lära mig mer och mer när jag får något för mig och den här veckan är det om virus, keylogger, malwares och hur man bäst skyddar sig pga det som hände tidigare.