• Tihi

Jag är en idiot! Virus!!!

Som en idiot så öppnade jag en länk som jag fick på mejlen idag som personen inte hade skickat med vilje. Jag kör Windows 8 tror jag, möjligtvis 9 men troligtvis 8. Länken var en lång annonssida för något "gå ner i vikt skräp" och när jag skulle ta bort den så kom det upp någon ruta om varning typ men jag stängde ner webläsaren direkt och stängde av datorn helt någon minut senare. Jag märkte inte av att något var fel och har sen kört senaste Norton två gånger och den hittar inget virus.

Frågan är vad jag då ska leta efter? Kan datorn vara infekterad? Tracking cookies? Vad kan ha hänt? Jag böt lösenord på mejlkontot för säkerhets skull också från en annan enhet.

Vad bör jag göra nu eller är allt lugnt?

• Svar på tråden Jag är en idiot! Virus!!!
  • Tihi

Så jag googlar dom du sa och laddar ner dom och kör dom?

Vad gör adware och sånt egentligen? Och framför allt bör jag vara orolig för alla mina bilder, dokument och iTunes-biblioteket att någon kommer in i dom så att säga?

Jag har inga automatiska inloggningar men måste jag byta alla lösenord överallt iaf? Jag var inte inloggad mer än på mejlen efter den här skiten och har som sagt bytt lösenord på det kontot efteråt.

• Tihi
    Aikido skrev 2016-03-15 21:00:09 följande:

Lätt att halka fel om du googlar dem. Populära mål för andra skitprogram.

downloads.malwarebytes.org/file/mbam_current/

www.bleepingcomputer.com/download/hijackthis/dl/89/

[/ Men kan jag lita på dig? Haha.

[quote=76443674][quote-nick]Aikido skrev 2016-03-15 21:00:09 följande:[/quote-nick]

Lätt att halka fel om du googlar dem. Populära mål för andra skitprogram.

downloads.malwarebytes.org/file/mbam_current/

www.bleepingcomputer.com/download/hijackthis/dl/89/

• Tihi

Jag harback up av allt men är orolig att någon kommer åt dom och sprider dom eller något Men när jag kört det där malware och förhoppningsvis inte hittar något så är allt lugnt eller? Jag har bara webmejl så det är bra alltså?

sportpappa skrev 2016-03-15 21:11:53 följande:

Det är ju faktiskt möjligt att du inte råkat ut för någonting alls, dvs. inget virus, adware, malware eller dylikt. Bara en annonssida.

Tracking cookies är inte farliga. De används hela tiden av mängder med seriösa aktörer.

Adware är program som trycker upp reklam på datorn och är svåra att bli av med.

Jag tror att allt är lugnt, men man bör alltid vara vaksam.

Om du inte redan gör det så använd en webbmail ex. Gmail. Betydligt säkrare än om du kör programmet Outlook installerat på din dator.

Om du är orolig för dina bilder, dokument etc. så verkar du inte ha någon vettig backupplan. Det bör du se över.

Utgå från scenariot att bostaden brinner och alla dokument och bilder som finns på någon enhet i bostaden blir förstörda. Finns det något dokument eller bild som du kommer sakna? Om ja, så får du åtgärda det NU.

• Tihi

Körde Malwarebytes och den hittade 6 stycken pup.optional.homepage helper som sattes i quarantine.

Hur skraj behöver jag vara? Vad ska jag göra nu?

Det jag är mest rädd för är förstås om någon kommer åt mina bilder, dokument och iTunes innehåll som förstås har säkerhetskopior av alla våra Äpplen. Är det någon slags keylogger eller vad är det? Kan den se/ha sett lösenord jag har knappat in om hotet inte kom idag eftersom att jag ju inte vet när den kom med säkerhet? Vad vill skiten?

Jag stängde av datorn ganska direkt men det lilla jag testade den på olika hemsidor så märkte jag inte att något var fel på datorn. Men vad gör jag nu? Vågar jag spara ner mina filer på en extern hårddisk t ex eller följer skiten med då?

Idag är det jag som köper en Macbook...

Tack för all hjälp förresten.

• Tihi

Jag läste den där sidan igår och det verkar ju inte lovande.

Ska scanna om och se vad som händer.

Har en praktisk fråga angående mina filer. Om jag tar en backup nu på allt jag har, bilder, dokument och iTunes kommer viruset att följa med då? Och tänker jag helt fel om jag kopplar bort datorns wi-fi så kan väl inte datorn kommunicera med dom där äckliga hackarna och alltså inte få någon info från min dator eller veta vad jag gör på datorn? Som tur är så har jag aldrig loggat in på banken eller något sånt men borde jag byta lösenord på mejl, fb, FL, etc för säkerhets skull? Vad kan virus "se" egentligen? Allt innehåll jag har på min dator eller det jag surfar på internet bara?

Jag struntar nästan i själva datorn (halvgammal) om jag kan kopiera mina filer och flytta dom säkert. Fattar inte hur jag kunde vara så idiotisk, jag som brukar vara så nojjig när jag surfar och vad jag öppnar.

• Tihi

Jag hoppas att jag har gjort rätt nu.

Jag körde Malware och körde senaste uppdateringen först för att försäkra mig om att jag hade den. Sen stängde jag av internet så att inget skit skulle kunna komma utifrån och körde scannen igen. Efter 20 minuter nånting stod det att jag hade 0 threats och jag gjorde Finish då.

Betyder det att skiten inte finns på datorn nu? Tänker jag rätt om jag INTE kopplar upp internet igen innan jag har gjort backup på en extern hårddisk? Kan något skit följa med till en ny dator/ extern hårddisk iaf?

Vi vågade inte riktigt göra Hijack då det varnades för det på deras egen sida om man inte var jätteduktig på datorer. Borde vi köra den iaf?

• Tihi

inlägg 13, jag får byta alla lösenord på en annan enhet för säkerhets skull. Går det att veta om det har keylogger? Kommer viruset att veta om jag flyttar filer (utan att jag kopplar upp internet igen)? Hur stor är risken att virus ligger i itunes/foton/dokument typ word tror ni? Tror jag klarar mig utan att ta dokumenten dock i värsta fall.

14, tycker du verkligen att jag ska koppla upp och köra datorn i några dagar igen? Jag är livrädd för det. Ska jag köra fler scanner av andra företag för att vara på säkra sidan alltså? Hur vet jag vilka som är säkra?

Det viktigaste för mig just nu är att få bort mina filer på ett säkert sätt så hur går jag tillväga? Jag tänkte lämna datorn bortkopplad från internet och köra Norton och Malware flera gånger under några dagar innan jag plockar filerna. Möjligtvis kanske koppla upp mig korta stunder för att få andra malware/virusprogram om ni tycker jag ska göra så. Vad tycker ni om upplägget? Jag är ju långt ifrån proffs och uppskattar allas hjälp.

• Tihi

Entill fråga angående en ny dator förresten. Jag har cirka 25 000 foton och 6000 sånger i itunes som jag vill ha med for sure hur ska jag veta hur mycket minne den nya datorn behöver? Tittade på en Mac med 1TB och 8gb tror jag, är det tillräckligt? Jag kan inte sånt där. Min tanke är att ha en dator för allt viktigt, foton och itunes, itunes-backuper etc (som inte surfas på) och så tänkte jag surfa med en annan. Surfdatorn ska vara tom så att jag inte behöver oroa mig för virus i framtiden. Men den andra datorn behöver ju ha lite power så vad ska jag satsa på? Har aldrig haft en Mac dator men detverkar väl vettigast både med tanke på säkerheten för virus och att vi kör Ipads, ipods och iphones i familjen. Kommer det att bli problem att ladda ner foton och itunes från en pc till en Mac? Ursäkta stavningar osv skriver inte på en dator just nu så det blir lite fult.

• Tihi

You lost me Aikido.

Menar du att keylogger inte är troligt?

Att jag förmodligen inte fick virus i dokumenten?

Det om fjärrstyrning och för hand fattar jag inte alls vad du menar.

Enligt länken skrev någon att viruset kommer tillbaka hela tiden så hur funkar det i praktiken? Det verkar ju vara borta nu på min dator, right? (Passar på att köra backup på allt offline och borde få det virusfritt då till nästa dator vad jag fattar.) Sen när jag kopplar upp den här datorn igen kommer samma virus att återuppstå igen på något vis då? Kan hackarna komma åt min dator genom viruset som är i karantän? Någon som har lust att förklara hur det funkar? Och vad är virus normalt ute efter att härja med på ens dator? Var brukar virusen sätta sig så att säga? Många frågor men jag gillar att förstå hur saker funkar.

• Tihi

Tack för svar men suck säger jag bara bara.

Så när kan jag vara iaf 95% säker på att jag inte har något virus?

Vad är det bästa att göra nu? Har inte gjort något sen jag fick 0 threats idag utan stängde av den bara då.

Tänkte på en annan sak eftersom att det knappt finns några virus för Mac betyder det att om jag fick med något skit genom externa hårddisken så skulle det "dö" på Macen eller hur funkar det?

• Tihi

Det är ett jäkla tjat på mig vänner, hoppas ni har tålamod.

Körde Norton och Malware igen igår kväll, kopplade upp internet båda gångerna några minuter för att få senaste versionen och körde sedan scannen utan internet. Båda kom tillbaka med 0 threats. Kan jag andas ut?

Vet ej om det spelar någon roll men jag kör alltid Firefox med Adblock och den raderar historian varje gång jag stänger ner Firefox, kommer inte på ordet just nu private whatever. Hjälper sånt att blockera virus och skadlig kod som det där mejlet?

Hur som helst, vi blev osäkra på om jag ska föra över filerna nu till en EH eller köra datorn på internet några dagar (utan att logga in nånstans) och se om något konstigt händer? Vi tänkte att OM det finns något skit så följer det väl med isf om vi tar dom nu men om det är rent om en vecka så borde det vara ok, kanske? Men vi är ju bara lekmän med lite googlingsförmåga och hjälp av snälla människor som er.

Bör jag köra Panda etc också som Aikido rekommenderade eller är det överkurs?m

• Tihi

Zombie- det låter bra. Det där noscript låter som en dröm.

Aikido, du som har varit med från början låter det mest troligt nu att jag inte har något skit? Tänkte när du sa delvis nedladdat.

Overthinker, hahahaha, tänkte att 9 lät konstigt själv när jag skrev det men eftersom att vi är på 10 nu tänkte jag att 9 ju måste finnas iaf.

Prospicientia, du har så rätt om nedladdningar när man inte vet hur dom ska se ut.

Kan någon tipsa mig om två till bra och gratis program att köra och sen ger jag upp letandet? Ska jag ta Panda och en till av Aikidos förslag?

Om jag nu inte fick något virus (hoppas hoppas) så vad ville den där länken mest troligt då? Misslyckades det för att jag stängde ner inom någon minut kanske? Och just ja, går min mejl säker eftersom att jag böt lösenord från en annan enhet inom en timme? Har iaf inte märkt något konstigt och ingen har fått konstiga mejl än av mig.

• Tihi

Har tyvärr ingen skärmdump Aikido men det hette som jag skrev i början.

Zombie, är noscript olagligt? Tack för förklaringen med Windows. Apples uppdateringar har jag bättre koll på.

Vill ni höra något helt sjukt? Övertog en PC på jobbet och körde Malware idag: 2735 threats!!!!! WTF?! Tror dom flesta hette Bleekonånting. Så fort jag var klar körde jag om det och då kom två till threats som var samma. Vad trött jag blir. Vad ska man göra för att vara trygg på nätet? Vilka program och inställningar är bäst att alltid ha på? Gärna gratis om det finns bra program.

Båda min egen dator och den på jobbet har haft Norton men tydligen missas en hel del.

• Tihi

Aikido, visste inte att man kan kolla historien på Malware. ???? Ska kolla och posta när jag har tillgång till datorn.

Tack för att du delar med dig av all din kunskap och hjälper mig.

På tal om att ladda ner skräp; är AdBlock Ultimate 2.18 som finns som Add-on på Firefox säkert eller tillåter Mozilla skräp och malware om man laddar ner från deras App-sida? Vilket Adblock är säkrast annars? Mozilla "annonserar" AdBlock Ultimate sen ett par dagar har jag sett.

Vad tycker ni om Windows Defender vs Norton förresten? Vilket är bättre?

• Tihi
    Zombie von Rymmen skrev 2016-03-18 21:54:02 följande:
    Noscript är absolut inte olagligt. Den hindrar bara vis kod från att köras i webbläsaren, fram till att du tillåter det. 
    en.wikipedia.org/wiki/NoScript

Windows Defender är endast ett basskydd. Ett extra antivirusprogram bör man definitivt ha. Jag vet inte hur Norton är nu, men i över 10 års tid har det varit bland det värsta skitet jag haft med att göra ö.h.t., så jag har inget till övers där. McAfee är också skräp. Jag rekommenderar Avira, Avast, Eset eller AVG.

Plugins/tillägg som finns på Mozillas webbplats är i regel rent, de har en viss kontroll över det som finns där.

Antitivrusprogram idag är rätt så bra, och folk har fått in att det är viktigt med AV-program. Så kanske det vanligaste sättet idag att få skadlig kod på sin dator är att användaren blir lurad att installera ett program som utger sig för att vara något helt annat än det i själva verket är. Detta gäller även för Mac. Inga antivirusprogram kan stoppa sånt :P

Microsoft har bytt affärsstrategi och ska göra rätt så mycket som både Apple och Google. De ska ha en app store (Windows store), operativsystemet ska vara gratis, heta Windows 10 i all oändlighet och göra uppdateringarna mindre var för sig men komma oftare, ungefär som Mac OS X, men det ska delvis finansieras genom reklam, så de kommer samla in användaruppgifter och sälja vidare och ha litet reklam i själva Windows, vilket än så länge är begränsat till webbläsaren ibland. Operativsystemet blir i princip en enda stor keylogger. Personligen känner jag att NSA 10... förlåt, Windows 10 inte är något för mig enbart av den anledningen.

Det spekuleras i att i framtiden ska man kunna prenumerera på Windows 10 för att slippa reklamen, och att tredjepartaffärer som Steam, Uplay Origin m.fl. kommer förbjudas så att MS får full kontroll.
    Gud vad jag skrattade när du skrev NSA 10. Så känner jag också inför 10 och har därför låtit bli att uppdatera och kommer att köpa en Mac mest troligt nästa gång. Kanske redan nästa vecka när dom nya kommer ut. Använder du Mac idag och kan råda mig lite i ämnet? Jag har allt utom min laptop i Apple så det mest logiska vore väl att köpa Mac i framtiden? Dessutom känns det som om Apple spionerar och säljer ut en minst av dom alternativ som finns. Att det sen finns minst malware och virus till Mac är ju en stor fördel också förstås. Stämmer det med din uppfattning också?

AV som du rekommenderade är dom gratis eller kostar dom något? Nog för att ett bra AV är värt att betala för men finns det något som är jättebra gratis så kan man ju lika gärna ta det.

Det här med att ladda ner program som är virus vad tror du att skiten jag tryckte på i mejlet mest troligt var? Det var till synes en väldigt lång artikel om något bantningspulver med Blake Shelton och Gwen Stefani. Jag stängde ju av datorn på några minuter men skadan var ju säkert redan skedd om det är så. Jag ska starta den imorgon igen och se vad som har hänt egentligen, jag har inte rört den på några dagar.

Bör man köra virusskydd på iPhone/iPad förresten och vilket isf? Jag har bara Mozilla Focus som jag kör i Safari nu men det är ju inget AV utan blockerar ju bara tracking-skräp och ads.

Laddade ner Adblock U på Firefox och jäklar vad mycket den stoppar på varje sida man går in på som är helt normala hemsidor som nyheter, någon blogg och här etc.

Det är kul och lärorikt att prata med er och jag är så glad att ni tar er tid. Jag snöar lätt in och vill lära mig mer och mer när jag får något för mig och den här veckan är det om virus, keylogger, malwares och hur man bäst skyddar sig pga det som hände tidigare.
  • Tihi

Zombie, det blir spännande att se vad Apple kommer ut med idag.
    Fick för mig att du körde Apple rakt igenom så därför frågade jag om telefon också. Jag håller med om att Apple är det minst dåliga när det gäller att sälja ut kunden så det blir en Mac här snarast. Hoppas jag snabbt vänjer mig vid den bara. Drömmer

Aikido, nu har jag kollat history på Malware och det står:

Vendor: PUP.Optional.HomePageHelper på  4 av dom och under Type står det  Registry Value och under Location står det:

Konstiga tecken jag inte får till och sen FaviconURL,
    nURLFallback
    B3B2Akonstigt tecken URL
    opResultURL
    (Det var dom som är under Registry Value.)

Sen finns det en till som heter PUP.Optional.HomePageHelper men det står Registry Key under Type och på Location står det BFD7B3B2A och konstigt tecken

Sen finns det även en PUP.Optional.WebSearch som är en "File" under Type och Location är: b Search xml.

Vet inte om det hjälper något? Ser nu att jag kan radera dom från karäntan och att dom då försvinner från datorn och det måste ju vara det bästa att göra eller?

Jag körde Malware och Norton igen igår och har använt datorn sen dess. Jag märker inget konstigt men det betyder ju inte att det inte finns något förstås... Obestämd Men ska jag bara tuta och köra och anta att datorn är ren eller borde jag göra någon till scanning med ett annat program?

• Tihi
    Zombie von Rymmen skrev 2016-03-23 01:08:02 följande:
    Jag har slutat kolla på deras presentationer. Är bara intresserad av Mac, och om dessa över huvud taget nämns så är det för att de har strippat någon funktion :P

Kan du använda en Iphone kan du använda en Mac. OS X är väldigt intuitivt och trevligt. Har du använt datorer på 90-talet och klarat av att hänga med i svängarna när Windows ändrats så klarar du definitivt en Mac. Hjälpkatalogen är faktiskt väldigt hjälpsam, och där fanns åtminstone tidigare ett avsnitt för folk som kommer från Windows. Har du en Iphone nu så kan du använda lite småroliga funktioner som att du kan ringa från datorn via din Iphone, läsa och skriva SMS på datorn och få notiser från Iphonen till Macen.
    Kom dom ens ut med en ny Mac förra veckan? Det pratades bara om iPad och iPhone.

Skulle synka min iPhone med datorn för första gången sen the virus scare och något som aldrig har hänt förut hände. Den drog igång itunes som vanligt och synkade och medans startas bildprogrammet som vanligt för att leta nya bilder och i bakgrunden hann jag se längst nere i skärmen att det kom upp två ikoner som en vit apparat och det stod "new device" men det försvann medans den skulle ladda ner bilderna. Har nog aldrig sett att det har stått new device förut.

Jag hade cirka 90 bilder att ladda ner och det stod att "45 inte kan laddas ner" så den tog bara ner hälften drygt. Kopplade in den en gång till, markerade samtliga igen för hand men den här gången tog den ner andra hälften bara trots att alla var markerade och så stod det att den inte kunde "ladda ner 43 bilder". Det här har aldrig hänt mig förut!!! Har aldrig haft problem att ladda ner foton och alla är tagna med min iPhone. Är det ett sammanträffande att jag inte får ner alla bilder på en gång eller kan det ha något med eventuellt virus/malware att göra?

Jag har kört både Norton och Malware varje dag och senast strax innan jag tryckte i telefonen för säkerhetskopian. Jag har inte märkt att datorn strular. What gives? Tror ni att det är ett iTunes-fel eller något skit med min dator från eventuellt virus?

I korthet; varför vägrade iTunes/mitt bildprogram att ladda ner alla foton på en gång? Alla var tagna med telefonen.

Och måste jag oroa mig för att något skit har hittat in i iPhonen nu också? Obestämd
Svar på tråden Jag är en idiot! Virus!!!