Tihi skrev 2016-03-18 22:24:47 följande:
Gud vad jag skrattade när du skrev NSA 10.

Så känner jag också inför 10 och har därför låtit bli att uppdatera och kommer att köpa en Mac mest troligt nästa gång. Kanske redan nästa vecka när dom nya kommer ut. Använder du Mac idag och kan råda mig lite i ämnet? Jag har allt utom min laptop i Apple så det mest logiska vore väl att köpa Mac i framtiden? Dessutom känns det som om Apple spionerar och säljer ut en minst av dom alternativ som finns. Att det sen finns minst malware och virus till Mac är ju en stor fördel också förstås. Stämmer det med din uppfattning också?
AV som du rekommenderade är dom gratis eller kostar dom något? Nog för att ett bra AV är värt att betala för men finns det något som är jättebra gratis så kan man ju lika gärna ta det.
Det här med att ladda ner program som är virus vad tror du att skiten jag tryckte på i mejlet mest troligt var? Det var till synes en väldigt lång artikel om något bantningspulver med Blake Shelton och Gwen Stefani. Jag stängde ju av datorn på några minuter men skadan var ju säkert redan skedd om det är så. Jag ska starta den imorgon igen och se vad som har hänt egentligen, jag har inte rört den på några dagar.
Bör man köra virusskydd på iPhone/iPad förresten och vilket isf? Jag har bara Mozilla Focus som jag kör i Safari nu men det är ju inget AV utan blockerar ju bara tracking-skräp och ads.
Laddade ner Adblock U på Firefox och jäklar vad mycket den stoppar på varje sida man går in på som är helt normala hemsidor som nyheter, någon blogg och här etc.
Det är kul och lärorikt att prata med er och jag är så glad att ni tar er tid.

Jag snöar lätt in och vill lära mig mer och mer när jag får något för mig och den här veckan är det om virus, keylogger, malwares och hur man bäst skyddar sig pga det som hände tidigare.
Jag använder Mac idag, har gjort det sedan 2008. Jag är dock en mycket konservativ datoranvändare som ondgör mig över telefonifieringen av moderna datoroperativsystem. Jag sitter kvar på OS X 10.6 "Snow leopard". Det gick egentligen utför redan då, då man strök en del funktioner för avancerade användare som hade utvecklats och var tänka att släppas med Snöleopard. Sen har hela Mac-plattformen formats mer och mer som ett tillbehör till Iphone snarare än en dator. Övervägde att byta tillbaka till Windows ett tag, men Windows 8 var ju en 10 gånger värre katastrof. Jisses. Var lite nyfiken på Windows 10, men det blev NSA 10, så det gick bort. Nåja, sålänge min Macbook pro på 17" med matt skärm, skivläsare och fullt med kontakter fungerar så är jag nöjd.
Google och numera också Microsoft har som affärsidé att sälja användaruppgifter. Apple har inte det, och lägger därför inte så stor energi på spionering på det viset, så det är det klart bästa/minst dåliga alternativet på det viset.
Det finns inte heller så mycket skadlig programvara. Virus existerar inte i fritt tillstånd, däremot finns maskar, trojaner och annat trist. Linux är förstås bäst.
Ska du köpa en Macbook ska du definitivt ha 16GB arbetsminne/RAM. Arbetsminnet går inte längre att byta ut, inte ens för en avancerad hemmafixare, för det är fastlöddat och är vad det är från tillverkning. Du har kanske inte så mycket glädje av det om du mest surfar, men det är ändå en god investering utifall att. Andrahandsvärdet blir så mycket större. Ingen kommer vilja ha en dator med högst 8GB RAM om två år.
Alla antivirusprogram idag är gratis. Vad som kostar är "extrautrustning" som brandvägg, extra e-postscanning, scanning av länkar vid sökningar och antivirus till smartfåns och paddor. Vissa av sakerna jag nämnt här ingår i gratisskyddet, men det varierar lite för de olika bolagen.
Stackars Gwen Stefani.
Jag tror inte det var så farligt. Du fimpade datorn och bytte lösenord till din mail på en annan dator, och sedan scannade den första datorn, så det är nog lugnt. Men ja, lyssna på Aikido-san, jag använder inte Windows så ofta, även om det händer.
Angående telefoner vågar jag inte uttala mig. Hade det varit Android hade jag sagt ja, för det finns numera virus och annan skadlig kod för telefoner, och Android suger ju in allt du gör och skickar till Google. iOS verkar mer säkert, men jag vågar inte uttala mig där. Aldrig använt Iphone själv, bara haft Android med tidigare jobb.
Märker att jag är lite efter här, vet inte vad Mozilla Focus och Adblock U är

GräveJörgen skrev 2016-03-18 22:25:36 följande:
tjena brudar!
ja hade 64 virus sisst ja skannade datan men jag sket i de och tog en bira istället,, detta var två år sen och inte ett skit har hänt och jag har varit frisk o kry själv
virus är en myt för att norton ska sälja mer de har min brorson sagt han pluggar data,,
ta d lugnt!!!!
Jag har hållit på med datorer i 20 år, och jag garanterar dig att virus, trojaner, maskar och annan skadlig kod inte är en konspiration.
Antivirusprogram idag är gratis.
Grejen är att förr i tiden var det mest hackare som gjorde såna saker som tyckte det var roligt att retas och förstöra datorlivet för andra, så det var mer eller mindre meningen att det skulle märkas att datorn blivit infekterad.
Nuförtiden har yrkeskriminella insett potentialen i allt detta i IT-åldern, så alla skadliga program är gjorda för att inte märkas, medan dina bank- och kreditkortsuppgifter stjäls och säljs på hemliga svartmarknader. Du kan få din webbmail kapad så att skräppost i tusental utskickat i ditt namn. Det finns t.o.m. Facebook-malware som använder kontot för att skicka reklam genom att bjuda in till event och sidor.
Troligtvis har din dator varit en del av ett internationellt botnät och använts för att skicka skräppost eller göra överbelastningsattacker.
Så snälla, använd antivirusprogram så du inte bidrar till kriminell verksamhet. Det kostar inget