• Darimna

Nu peppar vi varandra att komma i form igen!

Blicka skrev 2016-03-23 08:53:17 följande:
    Låter helt rimligt!

Har inget viktmål men önskar lite fastare kropp o att jag småäter mindre. Att vara hemma är inte bra för småätandet!

Nej verkligen inte!

Särskilt som sambon är en godisrått och köper hem godis eller chips var och varannan dag som sedan blir liggande öppnat...

Vad gör man? Känns som svårt att bara slänga det. Antar att jag får prata med honom om det.

• Darimna
    Blicka skrev 2016-03-25 16:14:19 följande:

Idag köpte jag löparskor o lite kläder. Joggingvagnen som jag beställt har kommit men har inte hämtat ut. Snart bara att köra.

Det är bra jobbat! Jag har tyvärr ingenstans i närheten som går att springa med vagn. Blir terränglöpning ensam som gäller för mig i så fall. Men funderar på att pröva det, har alltid haft lättare för att springa i terräng än på plant underlag. Av någon anledning får jag alltid ont i axlarna och fotlederna när jag joggar...

Hoppas det går bra för dig nu, och att våren håller i sig ett tag så du kommer igång i fint väder
  • Darimna

Usch, allt påskgodis och alla släktträffar som gör att jag inte hunnit träna ens några magövningar på hela helgen...

Sista släktkalaset idag (alltid minst 4 stycken vid varje högtid) sedan får vi väl sockerbanta i en månad minst! 

Stackars treåringen har haft konstant sockerslag i en vecka typ. Jag har inte gett henne en enda sötsak men alla släktingar sticker ju till henne det ena påskägget efter det andra. Hopplöst att försöka säga ifrån att hon redan fått eller det räcker med ett påskägg...

• Darimna

Efter totalt uppehåll under påskhelgen har jag nu börjat igen. 

Yoga idag och gjorde övningarna i mamma-mage-appen två gånger

• Darimna

Idag har jag både cyklat till marknaden och sedan tagit en ridtur i regnet

Känner mig nöjd.

• Darimna

Och nu när 4-åringen är med mormor och bebisen sover borde jag passa på att yoga förstås...

Men det man längtar efter mest är ju att sitta vid datorn en stund i lugn och ro medan alla är ute och springer eller sover.

Är på semester i Frankrike så det är massor av umgänge med släkt och familj och massa utflykter hit och dit. Vilket är superhärligt, men det blir också massor av mat och ost och vin såklart 

Vi har i alla fall kommit överens om att vi ska göra en detoxvecka när vi kommer hem och sedan börja äta nyttigare igen. blev si och så med det under sista trimestern och första månaderna med bebis eftersom orken gick åt till annat än matlagning. 

• Darimna

Har fortfarande problemet att magmusklerna inte gått ihop så så fort jag tränar magen får jag ont och det känns hemstk obehagligt ett par dagar. Försöker förstås undvika att göra det, men ibland råkar man ju. Räcker med en minuts ansträngning av yttre magmusklerna för att de ska börja strejka..

Får också väldigt snabbt ont i ryggen om jag t ex bär något p.g.a. detta. t ex när jag har barnet i sele/sjal vilket både han och jag älskar så det är väldigt tråkigt att det inte fungerar så länge. 

Jobbar mer intensivt med mammamage-appen och andra övningar för att stärka den djupa muskelaturen nu. Hoppas verkligen det blir bättre snart. Tycker jag känner att diket blivit mindre och inte lika tydligt, men det kan ju vara önsketänkande också.

Någon mer som har dike fortfarande?

• Darimna

Äntligen kommit igång med dansen igen också! Jag har inte dansat sedan under första graviditeten (för 4 år sedan) så jag har tappat det mesta, men min kille är helt nybörjare så det funkar bra att börja om tillsammans. Nästa kurs startar första veckan i maj så jag håller på och tränar upp honom så vi ska kunna börja på nivå 2 i alla fall, ska bli SÅ kul

• Darimna
    Blicka skrev 2016-04-20 13:48:13 följande:
    Vad är det för dans?
    Lindy-hopp
  • Darimna
    Blicka skrev 2016-04-20 17:44:48 följande:
    Jag var inte i form innan graviditeten så förstår känslan att börja på noll...

Jag med!

Varit i princip sängliggande sedan augusti  och till nyligen och var inte precis på topp innan heller

• Darimna

Välkommen Tina!

Jag ser fortfarande gravid ut, men diket börjar minska tack vare mammamage-appen här med. 

• Darimna

Nu börjar det närma sig 2 månader sedan jag startade tråden. Leo är 3,5 mån. 

Jag har inte gått ner något ännu, men det var inte min första prioritet heller. Tränar nästan varje dag, i alla fall 10 minuter, det känns bra. Vissa dagar kanske jag gör något lite mer och lite längre, men det är den där regelbundna vardagsträningen som är viktigast ju

Magen känns bättre, mammamage-appen är jättebra, jag är snart på nivå 4

Vad härligt att det plötsligt blev sommar! Nu är det mycket lättare och roligare att vara ute och röra på sig ju. Dags att utöka med lite konditionsträning också och inte bara styrka

• Darimna
    Tina81 skrev 2016-05-09 11:50:58 följande:

Härligt jobbat!

Här går det sakta framåt, snart klar med nivå 6 på mamma mage. Fortfarande putmage men den minskar iaf..går sakta ner i vikt med.

Lifesum-appen tycker jag om för art jag kan räkna ut hur mkt jag kan unna mig, igår tex en kaka :) Det hindrar mig från att ta många kakor som tidigare, då måste jag lägga in det i appen som ger mig dåligt betyg;)

Kör liberal lchf, Max 50 g kolhydrater / dag.

Promenad varje dag innan frukost med, skönt i solen :)

Hur går det för er andra?

Å. tack för tipset om Lifesum, kanske ska testa den med. 
  • Darimna

Igår konkade jag upp en gammal barnvagn ur källaren och tog bebis på hans första riktiga barnvagnspromenad.

Det var mysigt, men hade bara en sittvagn som tyvärr inte hade fullt liggläge så han hasade ner lite, gullungen

• Darimna

Hej tjejer...

Jag har inte hört av mig på någon månad. Men kul att ni fortsätter ändå

Jag gav upp träning och mammamagen och allt i början av maj när jag upptäckte att jag var gravid igen Kände dock att jag inte skulle klara en till graviditet på en gång eftersom min kropp är långt ifrån återställd efter den förra. 

Så jag har haft några omtumlande jobbiga veckor nu, men nu är det över och igår tog jag upp yogan igen. 

Gick ner ett par kilo på köpet i alla fall... 

• Darimna
    tiramisu skrev 2016-06-06 00:14:54 följande:
    Tufft! Hoppas du mår bättre. Kul att du tog upp yoga igen.

Jag kör också yoga ibland, men jag är en nybörjare (började efter jag fick barn).
    Tack. Ja nu mår jag typ okej igen. Lite låga värden att få upp bara så äter kosttillskott. 

Jag är också som en nybörjare nu känner jag. Så stel och svag och otränad så det är svårt att motivera att göra det. Blir liksom mest tråkigt och frustrerande att jag inte kan göra det jag kunde göra förut när jag tränade mer aktivt (för ett år sedan gick jag på birkam yoga varje vecka och älskade det)

Men det är därför jag startade den här tråden, för att fortsätta påminna mig själv om att göra lite varje dag och förr eller senare kommer jag ha styrka och smidighet igen som förut. Har alltid haft sjukt dåligt tålamod med mig själv
  • Darimna

Ytterligare ett par veckor har gårtt då jag helt prioriterat bort träning med ursäkt att det är så mycket att planera och fixa med midsommar, dotterns födelsedag m.m.

Men inser samtidigt att vi ju INTE prioriterar bort att titta på TV ett par timmar innan läggdags och en del dataspel och annat tidsfördriv blir det också under dagen de flesta dagarna. Sant att man behöver koppla av när det är mycket stress och planering, men man behöver träna också. Och det räcker med 15 minuter om dagen tycker jag.

Så nu har jag satt larm varje förmiddag kl 10 (den tid då det är allra troligast att jag är hemma och inte har superbråttom till något annat viktigt) då jag bara måste bryta allt och ta 15 minuter att träna. 

Klarar jag det en månad utan undantag (att behöva flytta det till en annan tid på dagen är okej) så ska jag fira med ett fint restaurangbesök. 

Tack för att ni håller igång tråden också, den hjälper mig att inte "glömma bort" att det är viktigt, även när det inte går så bra för mig

Kram på er

• Darimna

Jag fick min andra i slutet av januari. 

Innan jag blev gravid med första barnet var jag lite överviktig. Efter graviditeten vägde jag 10 kg mindre än innan och under amningen gick jag ner ytterligare 5. 

Alltså -15kg tack vare första barnet, då var jag riktigt smal, kunde typ ha storlek S och 36 i kläder, det var härligt.

Efter andra graviditeten var jag tillbaka precis där jag började. Typ 3 kgs övervikt alltså. Eftersom det gått 4 år har jag inte kvar så mycket stora kläder utan går typ i det jag hade på mig när jag var höggravid nu  

• Darimna

Alltså VARFÖR blir det en smilie med pussmun när man försöker skriva en som räcker ut tungan?? Och hur gör man den vanliga? :- p

• Darimna
    HonanHöna skrev 2016-07-07 23:40:27 följande:
    Ja fick ju barn nu i juni. Så har rätt mycket kvar haha gick väll upp allt som allt 25-28kg.. Så har väl ca 13 kvar... Känns sådär..

Om du fick barn i juni ska du inte börja träna ännu! 

Ta det väldigt lugnt i början, två månader minst innan du börjar lyfta saker ellerr träna magen på nåogt sätt (och så gott som all träning tränar magen, den är ju liksom mittpunkten som ska hålla ihop allting) 

Det är bara kontraproduktivt att börja träna för tidigt, då kan du göra saken värre istället och få mer att "fixa"

Men du är såklart välkommen i gruppen ändå, ett par månader går fort. Jag vill bara försäkra mig om att du inte gör dig själv illa

Svar på tråden Nu peppar vi varandra att komma i form igen!