• Linnis92

Skalkläder

Hej alla mammor och pappor!

Idag blev vi ombedda från förskolan att köpa skalkläder till våran 2åring.

Har kollat runt lite och behöver råd,

Vart kan ni rekommendera att jag köper?

Någon som vet vad för vattenpelare H&M har på sina skalkläder?

Någon som har övrig erfarenhet av skalkläder från H&M?

Lindex hade väldigt dåligt utbud och har även kikat lite på Kappahls kax samt villervalla.

• Svar på tråden Skalkläder
  • Margaux

Pop är bäst tycker jag. Väldigt bra passform och håller länge i samma storlek. Vi var väldigt missnöjda med Kax. Annars har vi provat Bergans som också är bra men inte har samma bra finesser på passformen som Pop.

• LillaLoppi

Fungerar precis lika bra med fodrat regnställ (gallon) eller ofodrat regnställ.

Skalkläder för dessa väder, är snarare något som barn börjar använda i skolan, när gallon och overall är "töntigt".

Har aldrog förstått varför man väljer skalkläder framför gallon på sin lilla knodd.

• Linnis92
    LillaLoppi skrev 2016-03-16 18:30:08 följande:

Fungerar precis lika bra med fodrat regnställ (gallon) eller ofodrat regnställ.

Skalkläder för dessa väder, är snarare något som barn börjar använda i skolan, när gallon och overall är "töntigt".

Har aldrog förstått varför man väljer skalkläder framför gallon på sin lilla knodd.

Just nu har jag satt på honom fodrat regnställ från didriksson och då påpekade förskolan att han blev väldigt varm och frågade om vi hade skalkläder.

Jag själv upplever att skalkläder är lite halvonödiga pengar, men detta är första året vi verkligen behövt köpa ytterkläder på detta sätt så har ingen erfarenhet..

Tänker att har man med ett ofodrat regnställ så borde det ju bli något svalare än de fodrade. Sen förstår jag också att galon inte andas..
  • Aileen Allannah

Skalkläder är framför allt med slitstarkt än galon, och det andas. Vi kör på KappAhls Kaxs och är helnöjda, har gjort så sen barnen behövt vattentäta ytterkläder första gången.

• Långbenopluto

Vem tar på barnen galon i alla väder? Det andas ju inte....

Skalkläder är det bästa som finns. Torra och andas.

• mammalovis
    Linnis92 skrev 2016-03-16 18:42:17 följande:
    Just nu har jag satt på honom fodrat regnställ från didriksson och då påpekade förskolan att han blev väldigt varm och frågade om vi hade skalkläder.
    Jag själv upplever att skalkläder är lite halvonödiga pengar, men detta är första året vi verkligen behövt köpa ytterkläder på detta sätt så har ingen erfarenhet..
    Tänker att har man med ett ofodrat regnställ så borde det ju bli något svalare än de fodrade. Sen förstår jag också att galon inte andas..
    Vad är det för förskola som "bestämmer" vad ni ska köpa? En sak att de påpekar att något är för varmt, men att kräva det ena eller andra reagerar i alla fall jag på.

Vi har både fodrade och ofodrade galonkläder på förskolan, så det är bara att välja. Det har fungerat alldeles ypperligt på två barn under 1,5 och 4 år på förskolan. Dessutom är det ju bara att skölja av, ett skalställ får man ju tvätta och de kommer ju alltid vara skitiga, tänker jag. Men alla gör som de vill.
  • vindruvan

Skalkläder är mkt bättre än galon som inte andas alls, skönare att ha på sig också. Vill man inte köpa från Pop som är rätt dyra så har Lindex bra skalkläder och även Stadium som ofta finns på erbjudande i set med jacka och byxor. Lindex byxor tror jag kostar 149 kr och är jättebra.

• AnkiC

Jag har köpt pops eller kax från kapp Ahl. Kolla tradera efter begagnade pop-skalställ. Brukar finnas massor.

• LillaLoppi
    mammalovis skrev 2016-03-16 19:45:52 följande:
    Vad är det för förskola som "bestämmer" vad ni ska köpa? En sak att de påpekar att något är för varmt, men att kräva det ena eller andra reagerar i alla fall jag på.

Vi har både fodrade och ofodrade galonkläder på förskolan, så det är bara att välja. Det har fungerat alldeles ypperligt på två barn under 1,5 och 4 år på förskolan. Dessutom är det ju bara att skölja av, ett skalställ får man ju tvätta och de kommer ju alltid vara skitiga, tänker jag. Men alla gör som de vill.
    Så tänker jag med. Gallon sköljer man av, skalkläder tvingas man tvätta vilket leder till att funktionen försämras.
  • Linnis92
    vindruvan skrev 2016-03-16 19:51:29 följande:

Skalkläder är mkt bättre än galon som inte andas alls, skönare att ha på sig också. Vill man inte köpa från Pop som är rätt dyra så har Lindex bra skalkläder och även Stadium som ofta finns på erbjudande i set med jacka och byxor. Lindex byxor tror jag kostar 149 kr och är jättebra.

Kollade Lindex hemsida nu och hittade ingenting alls. Dom hade en "funktionsbyxa" från fix men har ingen aning om ifall det är samma som skal.
Svar på tråden Skalkläder