• Linnis92

Skalkläder

Hej alla mammor och pappor!

Idag blev vi ombedda från förskolan att köpa skalkläder till våran 2åring.

Har kollat runt lite och behöver råd,

Vart kan ni rekommendera att jag köper?

Någon som vet vad för vattenpelare H&M har på sina skalkläder?

Någon som har övrig erfarenhet av skalkläder från H&M?

Lindex hade väldigt dåligt utbud och har även kikat lite på Kappahls kax samt villervalla.

• Svar på tråden Skalkläder
  • Linnis92
    LillaLoppi skrev 2016-03-16 20:13:06 följande:

Så tänker jag med. Gallon sköljer man av, skalkläder tvingas man tvätta vilket leder till att funktionen försämras.

Ja det jag tänker också. Känns ju inte värt när man inte kan tvätta sakerna ordentligt. Vill ju ha något som även är smidigt för mig som förälder, men verkar inte kunna få allt x)
  • vindruvan

Nu går ju skalkläder iofs också att skölja av om man inte vill tvätta i maskin i onödan.

Men alla väljer ju de kläder man vill till sina barn. Som både pedagog på förskola och som förälder föredrar jag dock vattentäta skalkläder före galon helt klart, för barnets skull. Fodrade galonkläder är ju grymt bra men när det blir varmare så går vi över till skalkläder istället för ofodrade galon. Mitt barn har i princip aldrig ägt ofodrade galonkläder just för att det inte andas alls.

• Annelie 76

Lager 157 har billiga och, vad jag märkt än så länge, bra skalkläder. Men jag föredrar galon på dagis, barnen blir så skitiga där och till små barn är galon överlägset.

• Alexi

Vi har hela tiden kört skalkläderna från Kax kappahl, funkar jättebra.

• vindruvan
    Linnis92 skrev 2016-03-16 20:17:37 följande:

Kollade Lindex hemsida nu och hittade ingenting alls. Dom hade en "funktionsbyxa" från fix men har ingen aning om ifall det är samma som skal.

Det är samma, tittade också lite snabbt nu och såg att dom vattentäta kostade 299 kr.

Skalkläder är vind och vattentäta, en del är bara vattenavvisande dock så kolla när du köper.

Kika på tex Tradera också, brukar finnas mkt Pop där.
  • LillaLoppi
    vindruvan skrev 2016-03-16 20:22:01 följande:

Nu går ju skalkläder iofs också att skölja av om man inte vill tvätta i maskin i onödan.

Men alla väljer ju de kläder man vill till sina barn. Som både pedagog på förskola och som förälder föredrar jag dock vattentäta skalkläder före galon helt klart, för barnets skull. Fodrade galonkläder är ju grymt bra men när det blir varmare så går vi över till skalkläder istället för ofodrade galon. Mitt barn har i princip aldrig ägt ofodrade galonkläder just för att det inte andas alls.

Och vad menar du händer med barnet(?) när kläderna hen har på sig max tre timmar på en dag, inte "andas"?
  • LillaLoppi
    vindruvan skrev 2016-03-16 20:22:01 följande:

För övrigt blir de inte lika rena vid avsköljning, som gallon.
  • magplask

Fast skalkläder kan man också skölja av!

Vi använder skalkläder ofta, tex när det är vått i marken eller i sandlådan. Lager på lager nu så här års! Tex långärmad t-shirt, fleece och sen skaljacka.

Mina barn har både fodrat regnställ och ofodrat, men ser helst att de använder skalkläder om det inte verkligen öser ner eller att barnen ska simma i lera eller vattenpölar :)

Barnen har skalkläder från pop, hellyhansen och ahkka. Gillar byxorna från ahkka, de är grövre än pop:s och sitter inte åt runt magen!

• vindruvan
    LillaLoppi skrev 2016-03-16 20:25:36 följande:

Och vad menar du händer med barnet(?) när kläderna hen har på sig max tre timmar på en dag, inte "andas"?

Vad som "händer" med barnet? För mig är det viktigt att mitt barn slipper svettas och rinna bort i ytterkläder som inte andas och att hon kan leka smidigt och bekvämt. Jag har inte sagt att galon skadar barnet men jag har valt bort det av just ovanstående anledningar, torr har hon varit ändå. Jag hade inte velat ha galon, jag jobbar själv i skalkläder och enligt mig är 3 timmar/dag rätt lång tid. Jag ser skillnaden i mitt jobb på olika ytterkläder och vad som funkar. Skalkläder behöver inte bli dyrare än ett regnställ i galon om det är pengarna det handlar om.

Men som jag sa, man väljer själv vad man köper. Smaken är om baken.
  • LillaLoppi
    vindruvan skrev 2016-03-16 20:31:54 följande:
    Vad som "händer" med barnet? För mig är det viktigt att mitt barn slipper svettas och rinna bort i ytterkläder som inte andas och att hon kan leka smidigt och bekvämt. Jag har inte sagt att galon skadar barnet men jag har valt bort det av just ovanstående anledningar, torr har hon varit ändå. Jag hade inte velat ha galon, jag jobbar själv i skalkläder och enligt mig är 3 timmar/dag rätt lång tid. Jag ser skillnaden i mitt jobb på olika ytterkläder och vad som funkar. Skalkläder behöver inte bli dyrare än ett regnställ i galon om det är pengarna det handlar om.

Men som jag sa, man väljer själv vad man köper. Smaken är om baken.
    Tre timmar om dagen, på raken, är det aldrig för en tvååring. Jag menade sammanlagt. Maximalt.
Svar på tråden Skalkläder