• Linnis92

Skalkläder

Hej alla mammor och pappor!

Idag blev vi ombedda från förskolan att köpa skalkläder till våran 2åring.

Har kollat runt lite och behöver råd,

Vart kan ni rekommendera att jag köper?

Någon som vet vad för vattenpelare H&M har på sina skalkläder?

Någon som har övrig erfarenhet av skalkläder från H&M?

Lindex hade väldigt dåligt utbud och har även kikat lite på Kappahls kax samt villervalla.

• Svar på tråden Skalkläder
  • vindruvan
    magplask skrev 2016-03-16 20:27:33 följande:

Fast skalkläder kan man också skölja av!

Vi använder skalkläder ofta, tex när det är vått i marken eller i sandlådan. Lager på lager nu så här års! Tex långärmad t-shirt, fleece och sen skaljacka.

Mina barn har både fodrat regnställ och ofodrat, men ser helst att de använder skalkläder om det inte verkligen öser ner eller att barnen ska simma i lera eller vattenpölar :)

Barnen har skalkläder från pop, hellyhansen och ahkka. Gillar byxorna från ahkka, de är grövre än pop:s och sitter inte åt runt magen!

Ja det är användbart med skalkläder.
  • Linnis92
    vindruvan skrev 2016-03-16 20:25:07 följande:

Det är samma, tittade också lite snabbt nu och såg att dom vattentäta kostade 299 kr.

Skalkläder är vind och vattentäta, en del är bara vattenavvisande dock så kolla när du köper.

Kika på tex Tradera också, brukar finnas mkt Pop där.

Tack för tipset! Ska hålla lite koll på Tradera, nu fanns inte rätt storlek men det kan ju dyka upp! :)
  • vindruvan
    LillaLoppi skrev 2016-03-16 20:36:53 följande:

Tre timmar om dagen, på raken, är det aldrig för en tvååring. Jag menade sammanlagt. Maximalt.

Ok, ja det beror ju på verksamheten och hur mkt förskolan är ute. Vi är ute många timmar/dag hos oss, även 2-åringarna.

Men jag vet inte vad du är ute efter här - gillar inte du skalkläder så strunta i vad jag skriver - jag lämnar tips och råd som efterfrågas.
  • vindruvan
    Linnis92 skrev 2016-03-16 20:39:11 följande:

Tack för tipset! Ska hålla lite koll på Tradera, nu fanns inte rätt storlek men det kan ju dyka upp! :)

Absolut, många säljer av nu till säsongen börjar.

Hoppas du hittar kläder ni vill ha. Vill ändå understryka att fsk inte ska eller kan kräva att ni ska köpa vissa sorts kläder för att dom tycker att det är bättre, stor skillnad på att tipsa och att begära. Köp det som ni tycker känns bra och passar ert barn.
  • Linnis92
    vindruvan skrev 2016-03-16 20:42:44 följande:

Absolut, många säljer av nu till säsongen börjar.

Hoppas du hittar kläder ni vill ha. Vill ändå understryka att fsk inte ska eller kan kräva att ni ska köpa vissa sorts kläder för att dom tycker att det är bättre, stor skillnad på att tipsa och att begära. Köp det som ni tycker känns bra och passar ert barn.

Ja tack! Ska kika runt lite. Svårt som sagt när det

Är första barnet och så hör man så olika. Men måste såklart prova mig fram.
  • Kläddjungelll

Hej!

Hallå är det någon som vet om skaljacka är samma sak som soft-shell jacka? Eller är skaljacka hard-shell, eller vadå är det samma, jag fattar inte detta håra!a.

• vindruvan
    Linnis92 skrev 2016-03-16 20:46:52 följande:

Ja tack! Ska kika runt lite. Svårt som sagt när det

Är första barnet och så hör man så olika. Men måste såklart prova mig fram.

Gör så! Nej det är inte lätt, bra att du frågar, det finns så mycket olika.
  • Margaux

Vi tvättar väldigt sällan ytterkläderna. Sköljer av efter behov. Galon blir heller inte helt rent av bara en avsköljning så jag förstår inte problemet. Jag hade själv aldrig velat ha galon på så varför ska mina barn ha det? Väldigt mycket bekvämare med funktionskläder!

• Linnis92

Är det någon av er som har koll på vad som är bra och dåliga vattenpelare?

Hittade ett set på lekmer nu där byxan har vattenpelare 5000 och jackan 3000.

• Margaux
    Linnis92 skrev 2016-03-16 21:07:02 följande:

Är det någon av er som har koll på vad som är bra och dåliga vattenpelare?

Hittade ett set på lekmer nu där byxan har vattenpelare 5000 och jackan 3000.

5000 räknas som vattentätt och 3000 som vattenavstötande. Kolla att sömmar är tejpade.
  • Margaux

Jag hade valt med 10.000 i alla fall på byxor. Jacka är inte så farligt....

• Linnis92
    Margaux skrev 2016-03-16 21:09:48 följande:

5000 räknas som vattentätt och 3000 som vattenavstötande. Kolla att sömmar är tejpade.

Tack!
  • Fjärrkontrollen
    Kläddjungelll skrev 2016-03-16 20:56:40 följande:

Hej!

Hallå är det någon som vet om skaljacka är samma sak som soft-shell jacka? Eller är skaljacka hard-shell, eller vadå är det samma, jag fattar inte detta håra!a.

Nej, det är inte samma sak.
  • Harvester

De överlägset bästa skalkläderna är Isbjörn. De är lika vattentäta som galon (15 000 i vattenpelare) och fortsätter vara det trots många tvättar.

Skulle aldrig kunna ha galon på min unge (2,5 år) då han är på Ur och skur-dagis (dvs ute mycket och länge) och är väldigt aktiv så galon skulle vara som att stänga in honom i ett växthus.

Man får dock hosta upp en tusenlapp för både jackan och byxan nytt men då de är så hållbara finns mycket begagnat att få tag på (eller leta rea). Som vanligt får man vad man betalar för.

Om ditt barn inte är ute så mkt och inte är så aktiv funkar säkert galon utmärkt, inte så slitstarkt dock..

• Arbetsterapeutfantastiaq987

Vi köper pop:s skalkläder + vindfleece, (hittar alltid begagnat). De jackorna är de enda vi använder från mars-november ca. Först med fleece under sen bara och när det är som varmast med bara vindfleece som jacka. Med el utan skalbyxor beroende på om det äg blött/lerigt. Galon har vi som back-up på fsk om skalkläderna skulle råkat glömmas hemma etc.

I början hade vi andra jackor med typ jeansjacka/tygjacka men de användes aldrig så det har vi slutat med.

• Det kommer bli bra

Skalkläder är toppen tycker jag. Andas, men klarar av regn och vattenpölar som galon.

Till 2-åring kan man tänka skaloverall och/eller tvådelat. Skaloverall tycker jag är toppen för det inte blir glipor, å andra sidan är det nog mer prisvärt med tvådelat eftersom då kan man använda bara jackan eller bara byxor om man vill.

I år har jag beställt skalkläder från Pomp de Lux. jag är jättenöjd hittills (vi har bara hunnit prova dem i 1 vecka eftersom de precis kommit,). Känns smidiga och verkar hålla tätt.

Innan har jag haft Fix (Lindex), Kaxs (Kappahl), Reima och Pop. Lindex tyckte jag var för trång i midjan och liten i storleken, samt tyget var stelt och strävt. Kaxs var jag nöjd med. Reima tyckte jag var smidig och höll helt tätt, men det är dyrt om man inte köper på rea. Pop tycker jag var som Reiman, smidiga, slitstarka och höll helt tätt, men dyra.

• Linnis92
    Det kommer bli bra skrev 2016-03-17 17:15:21 följande:

Skalkläder är toppen tycker jag. Andas, men klarar av regn och vattenpölar som galon.

Till 2-åring kan man tänka skaloverall och/eller tvådelat. Skaloverall tycker jag är toppen för det inte blir glipor, å andra sidan är det nog mer prisvärt med tvådelat eftersom då kan man använda bara jackan eller bara byxor om man vill.

I år har jag beställt skalkläder från Pomp de Lux. jag är jättenöjd hittills (vi har bara hunnit prova dem i 1 vecka eftersom de precis kommit,). Känns smidiga och verkar hålla tätt.

Innan har jag haft Fix (Lindex), Kaxs (Kappahl), Reima och Pop. Lindex tyckte jag var för trång i midjan och liten i storleken, samt tyget var stelt och strävt. Kaxs var jag nöjd med. Reima tyckte jag var smidig och höll helt tätt, men det är dyrt om man inte köper på rea. Pop tycker jag var som Reiman, smidiga, slitstarka och höll helt tätt, men dyra.

Tack för infon! Har bestämt mig för att köpa en uppsättning i morgon. Sonen är väldigt varm av sig och jag märkte på honom idag att galon inte är ett alternativ. Det ska ju vara bekvämt för honom :)
Svar på tråden Skalkläder