Inlägg från: Linnis92 |Visa alla inlägg
  • Linnis92

Skalkläder

Hej alla mammor och pappor!

Idag blev vi ombedda från förskolan att köpa skalkläder till våran 2åring.

Har kollat runt lite och behöver råd,

Vart kan ni rekommendera att jag köper?

Någon som vet vad för vattenpelare H&M har på sina skalkläder?

Någon som har övrig erfarenhet av skalkläder från H&M?

Lindex hade väldigt dåligt utbud och har även kikat lite på Kappahls kax samt villervalla.

• Svar på tråden Skalkläder
  • Linnis92
    LillaLoppi skrev 2016-03-16 18:30:08 följande:

Fungerar precis lika bra med fodrat regnställ (gallon) eller ofodrat regnställ.

Skalkläder för dessa väder, är snarare något som barn börjar använda i skolan, när gallon och overall är "töntigt".

Har aldrog förstått varför man väljer skalkläder framför gallon på sin lilla knodd.

Just nu har jag satt på honom fodrat regnställ från didriksson och då påpekade förskolan att han blev väldigt varm och frågade om vi hade skalkläder.

Jag själv upplever att skalkläder är lite halvonödiga pengar, men detta är första året vi verkligen behövt köpa ytterkläder på detta sätt så har ingen erfarenhet..

Tänker att har man med ett ofodrat regnställ så borde det ju bli något svalare än de fodrade. Sen förstår jag också att galon inte andas..
  • Linnis92
    vindruvan skrev 2016-03-16 19:51:29 följande:

Skalkläder är mkt bättre än galon som inte andas alls, skönare att ha på sig också. Vill man inte köpa från Pop som är rätt dyra så har Lindex bra skalkläder och även Stadium som ofta finns på erbjudande i set med jacka och byxor. Lindex byxor tror jag kostar 149 kr och är jättebra.

Kollade Lindex hemsida nu och hittade ingenting alls. Dom hade en "funktionsbyxa" från fix men har ingen aning om ifall det är samma som skal.
  • Linnis92
    LillaLoppi skrev 2016-03-16 20:13:06 följande:

Så tänker jag med. Gallon sköljer man av, skalkläder tvingas man tvätta vilket leder till att funktionen försämras.

Ja det jag tänker också. Känns ju inte värt när man inte kan tvätta sakerna ordentligt. Vill ju ha något som även är smidigt för mig som förälder, men verkar inte kunna få allt x)
  • Linnis92
    vindruvan skrev 2016-03-16 20:25:07 följande:

Det är samma, tittade också lite snabbt nu och såg att dom vattentäta kostade 299 kr.

Skalkläder är vind och vattentäta, en del är bara vattenavvisande dock så kolla när du köper.

Kika på tex Tradera också, brukar finnas mkt Pop där.

Tack för tipset! Ska hålla lite koll på Tradera, nu fanns inte rätt storlek men det kan ju dyka upp! :)
  • Linnis92
    vindruvan skrev 2016-03-16 20:42:44 följande:

Absolut, många säljer av nu till säsongen börjar.

Hoppas du hittar kläder ni vill ha. Vill ändå understryka att fsk inte ska eller kan kräva att ni ska köpa vissa sorts kläder för att dom tycker att det är bättre, stor skillnad på att tipsa och att begära. Köp det som ni tycker känns bra och passar ert barn.

Ja tack! Ska kika runt lite. Svårt som sagt när det

Är första barnet och så hör man så olika. Men måste såklart prova mig fram.
  • Linnis92

Är det någon av er som har koll på vad som är bra och dåliga vattenpelare?

Hittade ett set på lekmer nu där byxan har vattenpelare 5000 och jackan 3000.

• Linnis92
    Margaux skrev 2016-03-16 21:09:48 följande:

5000 räknas som vattentätt och 3000 som vattenavstötande. Kolla att sömmar är tejpade.

Tack!
  • Linnis92
    Det kommer bli bra skrev 2016-03-17 17:15:21 följande:

Skalkläder är toppen tycker jag. Andas, men klarar av regn och vattenpölar som galon.

Till 2-åring kan man tänka skaloverall och/eller tvådelat. Skaloverall tycker jag är toppen för det inte blir glipor, å andra sidan är det nog mer prisvärt med tvådelat eftersom då kan man använda bara jackan eller bara byxor om man vill.

I år har jag beställt skalkläder från Pomp de Lux. jag är jättenöjd hittills (vi har bara hunnit prova dem i 1 vecka eftersom de precis kommit,). Känns smidiga och verkar hålla tätt.

Innan har jag haft Fix (Lindex), Kaxs (Kappahl), Reima och Pop. Lindex tyckte jag var för trång i midjan och liten i storleken, samt tyget var stelt och strävt. Kaxs var jag nöjd med. Reima tyckte jag var smidig och höll helt tätt, men det är dyrt om man inte köper på rea. Pop tycker jag var som Reiman, smidiga, slitstarka och höll helt tätt, men dyra.

Tack för infon! Har bestämt mig för att köpa en uppsättning i morgon. Sonen är väldigt varm av sig och jag märkte på honom idag att galon inte är ett alternativ. Det ska ju vara bekvämt för honom :)
Svar på tråden Skalkläder