Inlägg från: LillaLoppi |Visa alla inlägg
  • LillaLoppi

Skalkläder

Fungerar precis lika bra med fodrat regnställ (gallon) eller ofodrat regnställ.

Skalkläder för dessa väder, är snarare något som barn börjar använda i skolan, när gallon och overall är "töntigt".

Har aldrog förstått varför man väljer skalkläder framför gallon på sin lilla knodd.

• LillaLoppi
    mammalovis skrev 2016-03-16 19:45:52 följande:
    Vad är det för förskola som "bestämmer" vad ni ska köpa? En sak att de påpekar att något är för varmt, men att kräva det ena eller andra reagerar i alla fall jag på.

Vi har både fodrade och ofodrade galonkläder på förskolan, så det är bara att välja. Det har fungerat alldeles ypperligt på två barn under 1,5 och 4 år på förskolan. Dessutom är det ju bara att skölja av, ett skalställ får man ju tvätta och de kommer ju alltid vara skitiga, tänker jag. Men alla gör som de vill.
    Så tänker jag med. Gallon sköljer man av, skalkläder tvingas man tvätta vilket leder till att funktionen försämras.
  • LillaLoppi
    vindruvan skrev 2016-03-16 20:22:01 följande:

Nu går ju skalkläder iofs också att skölja av om man inte vill tvätta i maskin i onödan.

Men alla väljer ju de kläder man vill till sina barn. Som både pedagog på förskola och som förälder föredrar jag dock vattentäta skalkläder före galon helt klart, för barnets skull. Fodrade galonkläder är ju grymt bra men när det blir varmare så går vi över till skalkläder istället för ofodrade galon. Mitt barn har i princip aldrig ägt ofodrade galonkläder just för att det inte andas alls.

Och vad menar du händer med barnet(?) när kläderna hen har på sig max tre timmar på en dag, inte "andas"?
  • LillaLoppi
    vindruvan skrev 2016-03-16 20:22:01 följande:

Nu går ju skalkläder iofs också att skölja av om man inte vill tvätta i maskin i onödan.

Men alla väljer ju de kläder man vill till sina barn. Som både pedagog på förskola och som förälder föredrar jag dock vattentäta skalkläder före galon helt klart, för barnets skull. Fodrade galonkläder är ju grymt bra men när det blir varmare så går vi över till skalkläder istället för ofodrade galon. Mitt barn har i princip aldrig ägt ofodrade galonkläder just för att det inte andas alls.

För övrigt blir de inte lika rena vid avsköljning, som gallon.
  • LillaLoppi
    vindruvan skrev 2016-03-16 20:31:54 följande:
    Vad som "händer" med barnet? För mig är det viktigt att mitt barn slipper svettas och rinna bort i ytterkläder som inte andas och att hon kan leka smidigt och bekvämt. Jag har inte sagt att galon skadar barnet men jag har valt bort det av just ovanstående anledningar, torr har hon varit ändå. Jag hade inte velat ha galon, jag jobbar själv i skalkläder och enligt mig är 3 timmar/dag rätt lång tid. Jag ser skillnaden i mitt jobb på olika ytterkläder och vad som funkar. Skalkläder behöver inte bli dyrare än ett regnställ i galon om det är pengarna det handlar om.

Men som jag sa, man väljer själv vad man köper. Smaken är om baken.
    Tre timmar om dagen, på raken, är det aldrig för en tvååring. Jag menade sammanlagt. Maximalt.
Svar på tråden Skalkläder