BLIR SÅ ARG! 4 åring designar kläder
Jag låter min son designa sina egna kläder. Vi köper tyger ihop och han säger om han vill att tröjan ska ha krage eller ej, korta eller långa ärmar, osv.
Han är fem år.
Vi syr även kläderna tillsammans.
Jag låter min son designa sina egna kläder. Vi köper tyger ihop och han säger om han vill att tröjan ska ha krage eller ej, korta eller långa ärmar, osv.
Han är fem år.
Vi syr även kläderna tillsammans.
Vad är "inte alltid så bra syften"?
Och av den anledningen ska man inte lägga ut bilder på fb? För att nån ev runkar till en bild på min son, fullt påklädd? Stalking och mobbning är ju en annan femma men hur menar du eg? Skulle min bebis bli mobbad för att jag lägger ut en bild på honom på min fb? Av vem och hur? Det där är överdriven skrämselpropaganda om nåt...
Jo, vänta, EN bild finns på min son! Min mamma la ut en bild då han springer på en sommaräng, klädd i jättefina midsommarkläder.
Bilden är dock tagen bakifrån (dvs han springer från kameran), samt på ett väldigt långt avstånd. Den enda hud som syns är huden på höger arm, som han håller upp på sin stråhatt för att denna inte ska flyga av när han springer.
Den känns okej. Ingen kan identifiera honom på den bilden. Den är heller inte varken utmanande eller förlöjligande.
Ok. Vi lever inte så.. :)
Finns säkert någon som går igång på fullt påklädda barn på sommarängar med, varesig ansiktet syns eller inte. Det finns läggningar för allt. Just sayin..
Försvar och försvar, jag tycker att det är löjligt att vara så nojjig helt enkelt. Ville bara påpeka att det finns folk för allt, så tänker man som du gör är man faktiskt inte säker från något alls.. Andra får vara nojjiga men jag lever inte så. Vi är inte rädda för att allt möjligt ont ska hända. Isf skulle man som sagt inte kunna göra något alls. Lägga ut bilder på hunden? Finns ju folk som tänder på djur.. Lägga ut bilder alls på sommaren där man är barfota eftersom folk går igång på fötter? Ja, listan kan göras hur lång som helst. Jag är privat nog som ser över säkerhetsinställningar och litar på mina vänner. Mer kan man inte göra anser jag. Jag vill inte isolera mig.
Förresten, man blir inte isolerad av att respektera andra människors (inklusive sina barns) integritet.
Vadå "isolera"?
Du är ju rolig. Stora växlar här.
Förvarsställning d i r e k t ! Brukar bara betyda en sak.
Försvar och försvar, jag tycker att det är löjligt att vara så nojjig helt enkelt. Ville bara påpeka att det finns folk för allt, så tänker man som du gör är man faktiskt inte säker från något alls.. Andra får vara nojjiga men jag lever inte så. Vi är inte rädda för att allt möjligt ont ska hända. Isf skulle man som sagt inte kunna göra något alls. Lägga ut bilder på hunden? Finns ju folk som tänder på djur.. Lägga ut bilder alls på sommaren där man är barfota eftersom folk går igång på fötter? Ja, listan kan göras hur lång som helst. Jag är privat nog som ser över säkerhetsinställningar och litar på mina vänner. Mer kan man inte göra anser jag. Jag vill inte isolera mig.
Då tar man bort bilderna då, om barnet misstycker.
Inte på ens fb.
Ja, men det är ganska osannolikt att de används till någonting. Det är även något man vet om. Jag bryr mig som sagt inte om sådant. Det är inga konstigheter jag lägger upp. Jag och resten av sveriges och jordens befolkning förutom någon ynka procent. Det är inte JAG som är konstig. Isf är de flesta det.
Det är sånt dagens barn får växa upp med. En annan fick ju växa upp med ett fotoalbum som åkte fram i tid och otid, men inte tog man skada av det. Det hör till. Klart man vill visa sitt barn för sina vänner/familj, det är helt normalt idag. det är ytterst sällan bilderna hamnar i några andra sammanhang än sin egen sida. Faktiskt. Men skit i att lägga upp ni så fortsätter jag och mina fb vänner med det. Det är väldigt trevligt tycker jag. ;)
Det kan jag. Det var ingen som frågade varken när bilderna togs eller lades in i albumet, eller visades upp för den delen.. Det pratades aldrig om någon integritet eller liknande då inte. Det är bara idag alla är så lättkränkta.
Jag tycker mest det är du som är helt oresonlig och snäv.
Det är inte ett dugg respektlöst att lägga upp en bild på barnet på FB (Så länge barnet själv fått godkänna det.) och nej, den syns inte för hela världen.
Sedan kan jag ju tycka att det inte gör så mycket om en bild på min fullt påklädda, glassätande, son ses av hela världen. Vi rör oss nämligen ute på dagarna och om någon verkligen vill kan dom smygfota honom i parken eller när han är halvnaken på en strand i Italien osv. Så de där bilderna ni är så livrädda över, de kan ju tas när som helst.
Jag är helt för att aldrig lägga upp kränkande bilder eller bilder där barnet gör dumma eller pinsamma saker. Inte heller lättklädda bilder. Men som min son som tävlar och är med på uppvisningar i två olika sporter, han finns ju i tusentals album redan. Skitsaksamma.
Ja jag förstår, fanatiker är bra på att göra så.
Jag tycker absolut man ska tänka sig för och framför allt fråga om lov när det gäller att lägga ut bilder på andra människor, det gäller ju inte bara ens barn, men det får inte gå till överdrift heller.
Jag har inte 2000 följare på vare sig Instagram eller FB utan väljer på FB en strikt vänskapsinställning där jag faktiskt bara lägger till folk jag känner (och tycker om). Hade jag en mer öppen profil skulle jag kanske vara mer restriktiv. Fast jag har ju å andra sidan aldrig lagt ut fula, nakna, kränkande eller på annat sätt negativa bilder, varför skulle jag?!
Live and let live känner jag bara.
Hennes barn kommer aldrig få en "normal" barndom hur de än gör.