• Svar på tråden BLIR SÅ ARG! 4 åring designar kläder
  • Birgitta02

Varför blir du arg när just kändisar exponerar sina barn. Massor av vanliga föräldrar gör det. Titta bara på Facebook och i andra sociala medier. Hur många exponerar inte sina barn där, med risken att bilderna blir stulna och använda i inte alltid så bra syften. Och det är inte speciellt ofta som småbarnen blir tillfrågade om de vill synas för hela släkten, vänkretsen, och resten av de 400 kompisarna på FB.

• LillaLoppi

Jag låter min son designa sina egna kläder. Vi köper tyger ihop och han säger om han vill att tröjan ska ha krage eller ej, korta eller långa ärmar, osv.

Han är fem år.

Vi syr även kläderna tillsammans.

• Mooomin

Vad är "inte alltid så bra syften"?

Birgitta02 skrev 2016-03-17 13:24:09 följande:

Varför blir du arg när just kändisar exponerar sina barn. Massor av vanliga föräldrar gör det. Titta bara på Facebook och i andra sociala medier. Hur många exponerar inte sina barn där, med risken att bilderna blir stulna och använda i inte alltid så bra syften. Och det är inte speciellt ofta som småbarnen blir tillfrågade om de vill synas för hela släkten, vänkretsen, och resten av de 400 kompisarna på FB.

• LillaLoppi
    Mooomin skrev 2016-03-17 14:18:45 följande:

If you only knew.

Runkmaterial, propaganda, stalking, mobbing, etc.
  • Mooomin
    LillaLoppi skrev 2016-03-17 14:22:15 följande:

If you only knew.

Runkmaterial, propaganda, stalking, mobbing, etc.

Och av den anledningen ska man inte lägga ut bilder på fb? För att nån ev runkar till en bild på min son, fullt påklädd? Stalking och mobbning är ju en annan femma men hur menar du eg? Skulle min bebis bli mobbad för att jag lägger ut en bild på honom på min fb? Av vem och hur? Det där är överdriven skrämselpropaganda om nåt...
  • Birgitta02
    Mooomin skrev 2016-03-17 14:18:45 följande:
    Det finns män som gärna runkar till halvnakna bilder av småbarn. De kan också stjälas och skickas runt i pedofilringar. Pedofiler behöver inte helnakna bilder eller rörliga porrfilmer av barn.
    Det är det värsta scenariot. Bilder kan stjälas helt enkelt och användas i sammanhang som inte är godkänt av föräldrarna som lagt ut dom.
  • Duckan

Men ts, det hon gör är ju inte mer än ex min egen dotter har gjort med sitt Harumika-kit. Dvs drapera klänningar på en skyltdocka om än i ministorlek och så Victoria ut bilden på IG. Kan inte ser var i det hemska ligger? Hon visar inte ens Harpers ansikte.

• LillaLoppi
    Mooomin skrev 2016-03-17 14:35:07 följande:

Och av den anledningen ska man inte lägga ut bilder på fb? För att nån ev runkar till en bild på min son, fullt påklädd? Stalking och mobbning är ju en annan femma men hur menar du eg? Skulle min bebis bli mobbad för att jag lägger ut en bild på honom på min fb? Av vem och hur? Det där är överdriven skrämselpropaganda om nåt...

Alla gör ju som de själva vill.

Jag lägger inte ut bild på mitt barn, någonstans. Det finns fler saker jag gör för att skydda honom och hans person och identitet.

Sedan anser jag mig inte inneha rätten att lägga ut bild på min son. Vill han ha bilder på sig själv, florerande på nätet, så får han själv lägga ut bilder när han blivit så pass gammal.

Men vill du posta bilder på din son, så gör det.
  • Birgitta02
    Varför lägger du ut bilder på ditt barn överhuvudtaget? Jag skulle överhuvudtaget inte lägga ut nåt på nätet utan att fråga mina ungar först. De är vuxna. Och ett barn har ännu mindre skydd och kan inte ens säga ifrån. Och har inte vett att göra det heller alla gånger om de är så pass gamla att de har en talan.

Man frågar först! Och är barnet för litet för att ha egen talan så lägger man inte ut bilder alls. Men det är bara min enkla åsikt.
  • Zadre
    Birgitta02 skrev 2016-03-17 15:39:11 följande:
    Varför lägger du ut bilder på ditt barn överhuvudtaget? Jag skulle överhuvudtaget inte lägga ut nåt på nätet utan att fråga mina ungar först. De är vuxna. Och ett barn har ännu mindre skydd och kan inte ens säga ifrån. Och har inte vett att göra det heller alla gånger om de är så pass gamla att de har en talan.

Man frågar först! Och är barnet för litet för att ha egen talan så lägger man inte ut bilder alls. Men det är bara min enkla åsikt.
    Hörde på radion här om dagen om en studie från USA där man frågat barn om deras föräldrars mobilanvändande. Där sade de blandannat att de önskat att deras föräldrar inte la ut så mycket bilder på dem eller åtminstånde frågade först.
    Har en bekant på FB som lägger ut 10-20 bilder om dagen på sina barn. Tycker synd om dem. :/
    På andra skalan har jag min kusin. Jag vet öht inte hur hans 2-3-åriga dotter ser ut så de vägrar lägga ut bilder på henne just för att respektera hennes privatliv. Det applåderar jag.
    Dagens ungar tycker jag synd om. Hela deras barndom ligger ju ute på nätet för allmän beskådan. Privatliv, vad är det?
Svar på tråden BLIR SÅ ARG! 4 åring designar kläder