• Zadre

BLIR SÅ ARG! 4 åring designar kläder

Mooomin skrev 2016-03-17 14:35:07 följande:
    Och av den anledningen ska man inte lägga ut bilder på fb? För att nån ev runkar till en bild på min son, fullt påklädd? Stalking och mobbning är ju en annan femma men hur menar du eg? Skulle min bebis bli mobbad för att jag lägger ut en bild på honom på min fb? Av vem och hur? Det där är överdriven skrämselpropaganda om nåt...
    Birgitta02 skrev 2016-03-17 15:39:11 följande:
    Varför lägger du ut bilder på ditt barn överhuvudtaget? Jag skulle överhuvudtaget inte lägga ut nåt på nätet utan att fråga mina ungar först. De är vuxna. Och ett barn har ännu mindre skydd och kan inte ens säga ifrån. Och har inte vett att göra det heller alla gånger om de är så pass gamla att de har en talan.

Man frågar först! Och är barnet för litet för att ha egen talan så lägger man inte ut bilder alls. Men det är bara min enkla åsikt.
    Hörde på radion här om dagen om en studie från USA där man frågat barn om deras föräldrars mobilanvändande. Där sade de blandannat att de önskat att deras föräldrar inte la ut så mycket bilder på dem eller åtminstånde frågade först.
    Har en bekant på FB som lägger ut 10-20 bilder om dagen på sina barn. Tycker synd om dem. :/
    På andra skalan har jag min kusin. Jag vet öht inte hur hans 2-3-åriga dotter ser ut så de vägrar lägga ut bilder på henne just för att respektera hennes privatliv. Det applåderar jag.
    Dagens ungar tycker jag synd om. Hela deras barndom ligger ju ute på nätet för allmän beskådan. Privatliv, vad är det?
  • Zadre
    Mooomin skrev 2016-03-17 17:54:12 följande:

Jag har fb för att ha kontakt med mina vänner och familj. Där lägger vi upp bilder och skriver om våran vardag. Varför skulle jag inte göra det? Mitt barn är ett spädbarn. Jag kan inte fråga honom. Precis som jag inte kan fråga honom och få hans godkännande gällande andra saker heller. Jag är hans fömyndare och gör det jag anser är passande. Om någon sjuk jävel vill sitta och runka till bilder på min fullt påklädda son, efter att någon jag känner isf kopierat bilden och skickat/lagt ut någonstans, ja, må så då vara. Min son blir ju inte berörd av det och vi kommer förmodligen aldrig ens veta om det. Man kan inte ha ett sånt där domedagstänk genom livet, då kan man ju inte ens existera utan att något blir fel eller är skadligt. När han blir stor nog kommer jag att fråga honom naturligtvis.

Har också kontakt med släkt och vänner på FB. Blandannat min kusin som jag nämnde. Kom föressten på ytterligare en kusin med barn som inte lägger upp bilder på dem, just pga deras intrigritet. Att jag vet hur deras barn ser ut är för att jag träffat barnet personligen.
    Nej, du kan inte fråga din bebis om du får lägga upp bilder på denne, men du kan ju fråga honom när han blir större vad han tycker om det faktum att det finns bilder hans inte godkänt uppe på nätet. Är inte säkert att han kommer vara okej med det.
  • Zadre
    Mooomin skrev 2016-03-17 19:18:03 följande:

Då tar man bort bilderna då, om barnet misstycker.

Bilderna finns fortfarande kvar.
  • Zadre
    Mooomin skrev 2016-03-17 19:39:22 följande:

Inte på ens fb.

Men de finns fortfarande uppe på nätet.
  • Zadre
    Tom Araya skrev 2016-03-19 02:23:39 följande:
    Ska barn godkänna det? Det finns en anledning till att åldersgränser sätts för vissa saker, exempelvis Facebook.
    Självklart ska en person som figurerar på en bild tillfrågas innan man lägger upp den på FB. ÄVEN barn.
Svar på tråden BLIR SÅ ARG! 4 åring designar kläder