Gör det ont att föda barn?
Fast de flesta är nog inte oroliga för hur det ska kännas EFTER barnet är fött?
Fast de flesta är nog inte oroliga för hur det ska kännas EFTER barnet är fött?
Första barnet tyckte jag kanske 8/10 (hanterbart ont, snabb förlossning och lustgas som bedövning)
Andra barnet 8/10, supersnabb förlossning i bilen... Ingen bedövning ????
Tredje barnet 10/10... Segt, utdragen och smärtsam förlossning. Blev både ryggbedövning och lustgas för att samla de sista krafterna...puh!
Så smärtupplevelsen varierar! Beror nog på rädsla, förväntningar, dagsform och hur pass utvilad man är.
:)
Första barnet: ca 4,5 Tim från att värkarna drog igång. Det var igångsättning pga vattenavgång 2 dygn tidigare.
Andra barnet: svårt att säga exakt. Vi hade nära till sjukhuset och det sa bara "pang" så hade jag ont som tusan hemma och plötsligt gick vattnet och krystvärkarna började innan vi ens kommit in i bilen. Så mindre än en timme från första aningen att nåt var på gång.
Tredje blev planerad igångsättning pga att jag helst inte ville upprepa andra förlossningen. Vi kom in på morgonen och jag tänkte att "äh, det här kommer att hå snabbt, klart innan lunch", men inget hände och värkarna var jobbiga. Jag blev så trött av försöka vara upprätt och att ha så pass ont utan att nåt hände. Vår lille kille föddes 01:15 och var såklart värd allt jobb :)
Det gör ont att föda barn. Det går inte att förneka. Men efter två förlossningar och två underbara barn så börjar jag längta efter ett tredje barn och en tredje förlossning :) Trots att det gör ont så längtar jag ändå. Trots att det gör ont så skaffar kvinnor fler barn :) För att en förlossning är bland det häftigaste och mäktigaste man kan gå igenom som kvinna. Och man såklart :)