Inlägg från: Anonym (Barn eller ej?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barn eller ej?)

Tjänar man nåt på att ha barn?

Hej
    Jag tänkte att detta är rätt forum att få svar på några frågor jag har.

Det är så att min kille såååå gärna vill skaffa en unge för att han vill bli pappa. Jag är lite över 30 så det är väl dags snart om det ska bli av öht. Problemet är att jag egentligen inte vill ha barn. Alls. Ni får ursäkta men jag tycker att ungar är jobbiga och verkar tar all ens tid och energi. Många av mina vänninor har ungar och deras liv har i princip tagit slut efter att de skaffade barn.

Min kille vill inte lyssna på detta utan menar att jag kommer ändra mig när jag håller barnet i mina armar. Han menar också att vår ekonomi kommer bli betydligt bättre och att vi dessutom kan ta ledigt från våra jobb med jämna mellanrum. Om detta är sant är jag villig att skaffa en unge bara för förmånerna. Mina frågor är därför enligt nedanstående.

1. Hur mycket barnbidrag får man varje månad?
    2. Hur mycket kostar en unge om man inhandlar det billigaste till den? Typ kläder, vagga och barnstol borde man kunna hitta på loppmarknad/blocket. Finns det typ Eldorado-barnmat eller motsvarande?
    3. Hur funkar det med ledighet? Kan jag vara ledig under hela graviditeten? Kan jag fejka och få läkarintyg på att jag typ är illamående?
    4. Hur funkar föräldraledighet när ungen blir äldre? Kan jag ta ledigt för att "vara hemma med ungen" tills den är typ 10? 
    5. Är det tillåtet att åka utomlands när man är föräldraledig? Kollar dom sånt?
    6. Är lite orolig för min kropp som är rätt tight nu. Tar det mycket energi att få bröst, mage och rumpa i ordning, eller krävs det kosmetisk kirurgi? Hade iofs tänkt att fixa mina tuttar om ett par år ändå, och då kanske punkt 1 kan hjälpa med detta, eller är det orealistiskt?

Jag kan troligen googla mycket av ovanstående, men tänkte att jag kan få first hand experience av folk här.

Ha en underbar kväll!

• Svar på tråden Tjänar man nåt på att ha barn?
    Anonym (fredag) skrev 2016-03-18 19:52:19 följande:

Nu var det fredag ja:)

Vad har det med saken att göra? Kan/vill du inte svara på mina frågor vill jag vänligen be dig att inte svara i min tråd. Jag startade tråden för att få svar på mina frågor, inte några spydiga kommentarer. Tack!
    Fjäril Vingad skrev 2016-03-18 19:54:04 följande:

Googla lite så hittar du svar.

Men vet du! Vill du inte ha barn så skaffa inga då. Det är faktiskt inget måste i livet.

Som sagt, jag vill ha lite förstahandsinformation från folk som vet. Jag vill inte ha barn, men kanske ändå av ovanstående skäl.
    Anonym (Roo) skrev 2016-03-18 19:53:10 följande:

Tycker dina väninnor med barn att deras liv är slut eller tycker DU det?

Det finns inget krav att skaffa barn. Om du verkligen känner så så bör du berätta för din MSN att du bestämt dig bergsäkert så att han slipper hoppas och slösa bort dyrbar tid.

Nej, dom påstår att "barn är det bästa som har hänt", men jag ser ju hur slutkörda dom är både fysiskt och mentalt. En väninna var het som tusan innan, men hennes kropp har tagit stryk. Lite ledsamt att se, men hon har planerat in plastikkirurgi i Polen efter sommaren. Men det kostar ju lite som sagt.
    Anonym (G) skrev 2016-03-18 19:57:50 följande:

30+ och så dåligt insatt i hur det funkar...

Skål, nu är det fredag igen Skål

Ja? Hade jag vetat hade jag förstås inte frågat..

Finns det någon nykter människa här som kan svara på mina frågor? Dom flesta verkar ju sitta och dricka vin och roa sig med att trolla sönder min tråd...
    Anonym (G) skrev 2016-03-18 19:58:45 följande:
    Vet inte dina vänner?
    Vi pratar inte om privatekonomi i mina kretsar. Det är lite ofint om jag ska vara ärlig...
    Powerpuffen skrev 2016-03-18 20:01:54 följande:

Vänta med att skaffa barn tills du själv VILL det.

Barn ändrar livet helt och du kommer vara mamma livet ut. Och att tjäna pengar på det, hur?

Barnbidraget ligger lite över 1000 kr i månaden. Så jag vet inte hur man kan tjäna pengar på barn..

Detta ska ju täcka blöjor, kläder etc för barnet.

Hur mycket du får ut i föräldrapenning beror ju på hur många dagar du begär pengar för. Tar du ut för 7 dagar så blir inkomstbortfallet inte lika smärtsamt men då förbrukar du ju också dina dagar rätt snabbt. Du kan gå in på försäkringskassans räknesnurra och få en bättre bild.

Sen kan ni ju få en jämställdhets bonus om ni delar lika, men att detta skulle väga upp för all vabb och pensionsbortfall tror jag inte ett dugg på.

Hur kroppen blir är väldigt individuellt. Jag är tillbaka i mina hamla kläder, fast tuttarna är som påsar numera tyvärr. Men för mig var det absolut värt det då våra barn är det bästa som någonsin hänt oss.

Shit, är det inte mer än 1000 kronor? Trodde det låg på åtminstone 3000. Min kille sa att det låg runt den summan, men då försökte han lura mig. Får nog bli en veckas sexstrejk som straff

Ja då är det ju knappast värt det.. speciellt inte om man kommer se ut som ett åkerspöke efteråt.
    Anonym (tja) skrev 2016-03-18 20:21:41 följande:
    1. 1050 kr.
    2. Första månaderna kostar den inte mycket mer än barnbidraget (blöjor + kläder + ev medicin, salvor mm). Sedan stiger kostnaden allteftersom, för att kulminera i tonåren. Billigast blir det om du ammar.
    3. Du behöver kanske inte ens fejka kraftigt illamående, trötthet, foglossning mm. Det kommer ofta som ett brev på posten. Däremot är det sällan man sjukskrivs för det, och skulle så ske så tjänar du ju inte direkt några större summor på sjuklön.
    4. Ja, du kan ta ledigt för att vara hemma med ungen tills den blir 18 om du så önskar, men du får inga pengar för det. Dessutom innebär det ju att du tillbringar dagarna med ungen - som du inte egentligen vill ha.
    5. Helt ok, men inte drar det in några större summor att resa.
    6. Ja, helt orealistiskt att punkt 1 hjälper till, särskilt dåligt läge blir det med punt 3 och 4 och 5. Hur mycket energi det tar beror på tur eller otur - hur mycket just din kropp påverkas. Däremot har man inte ofta mycket energi när man tar hand om ett barn hela dagarna.

Ha en underbar kväll du också!
    Tack för bra svar!

Jag är övertygad nu att det här med ungar, det är inget för mig. Förstår inte varför folk skaffar massa ungar när det uppenbarligen inte finns några fördelar alls.
    Iowhannah skrev 2016-03-18 20:32:44 följande:
    Är du på riktigt? Inte några fördelar alls? Tror du att alla hatar sina barn?

Det här kanske kommer som en chock men pengar är faktiskt inte allt i livet. Vore det så så skulle mänskligheten varit utrotad för länge sedan.
    Nja, jag har faktiskt svårt att se några fördelar. Jag tror att folk skaffar ungar för att det finns större möjligheter att casha in barnbidrag, "vabba" (dvs låtsas att ungen är sjuk för att kunna vara ledig när man vill - ja jag har sett det ofta själv), och vara föräldraledig och softa hemma. 

Varför skulle man annars vilja skaffa något som kostar pengar, förstör all din fritid, förstör din kropp, sliter på din relation, skapar ansvar, skapar oro för framtiden samt är jobbigt?

Förr i tiden skaffade folk massa ungar för att få gratis arbetskraft och överleva själv när man blir gammal. Dessa skyddsnät har vi dock år 2016 utan att man måste göda en massa ungar.

Handen på hjärtat nu alla mammor och pappor: har ni verkligen skaffat barn utan att ha fördelarna jag räknade upp ovan i åtanke?
    Iowhannah skrev 2016-03-18 21:10:11 följande:
    Jag skaffade inte barn för att få vara ledig, jag skaffade barn för att jag länge hade längtat efter att ha barn. Man tjänar definitivt mer på att jobba.

Jag kan bara tala för mig själv, men mitt barn har inte förstört min fritid eller min kropp (det gjorde jag bra själv genom att äta på tok för mycket sötsaker under graviditeten). Sliter på relationen till min partner? Skulle jag inte påstå, vi står varandra närmre nu och att vi fick barn fördjupade vår kärlek till varandra. Jobbig är inte ungen heller. Visst har han dagar då han sover dåligt och är gnällig, men det ska krävas mer än så för att han ska vara jobbig. Ansvar och oro för framtiden, möjligen. Men samtidigt ingår båda dessa i att vara vuxen. Jag var mer orolig för framtiden innan barnet kom.

Kärleken man känner för sitt barn, och får tillbaka, är mer värd än alla pengar! Glädjen i hans ögon när jag kommer fram till spjälsängen på morgonen gör det så lätt att gå upp halv sju trots att jag är "ledig". De mysiga stunderna när han är trött och ledsen och mammas famn är det enda som duger skulle jag aldrig byta mot några pengar i världen!

Jag hoppas att du har insett att du inte ska ha barn (än iaf).
    OK verkar som du har haft en stor portion tur. När jag träffar väninnor med barn, vilket inte är ofta alls längre pga deras snoriga ungar, ser dom helt förstörda ut trots att de hävdar motsatsen.
    Iowhannah skrev 2016-03-18 21:22:36 följande:
    Det kan ju vara så att DU tycker att de ser helt förstörda ut, medan de själva faktiskt mår bra. Eller så är just deras barn riktigt krävande.
    Nja de flesta skulle nog känna igen ett åkerspöke när dom såg det

Ja, barnen är krävande. Vi kan inte ta en latte längre utan att ungarna pockar på uppmärksamhet. En gång bajsade min väninnas unge på sig när vi satt och åt lunch på ett trendigt ställe inne i city vilket var pinsamt för mig då jag känner servitören (snygg dessutom). Skulle gå under jorden om det var min unge...
Svar på tråden Tjänar man nåt på att ha barn?