Tjänar man nåt på att ha barn?
Hej
Jag tänkte att detta är rätt forum att få svar på några frågor jag har.
Det är så att min kille såååå gärna vill skaffa en unge för att han vill bli pappa. Jag är lite över 30 så det är väl dags snart om det ska bli av öht. Problemet är att jag egentligen inte vill ha barn. Alls. Ni får ursäkta men jag tycker att ungar är jobbiga och verkar tar all ens tid och energi. Många av mina vänninor har ungar och deras liv har i princip tagit slut efter att de skaffade barn.
Min kille vill inte lyssna på detta utan menar att jag kommer ändra mig när jag håller barnet i mina armar. Han menar också att vår ekonomi kommer bli betydligt bättre och att vi dessutom kan ta ledigt från våra jobb med jämna mellanrum. Om detta är sant är jag villig att skaffa en unge bara för förmånerna. Mina frågor är därför enligt nedanstående.
1. Hur mycket barnbidrag får man varje månad?
2. Hur mycket kostar en unge om man inhandlar det billigaste till den? Typ kläder, vagga och barnstol borde man kunna hitta på loppmarknad/blocket. Finns det typ Eldorado-barnmat eller motsvarande?
3. Hur funkar det med ledighet? Kan jag vara ledig under hela graviditeten? Kan jag fejka och få läkarintyg på att jag typ är illamående?
4. Hur funkar föräldraledighet när ungen blir äldre? Kan jag ta ledigt för att "vara hemma med ungen" tills den är typ 10?
5. Är det tillåtet att åka utomlands när man är föräldraledig? Kollar dom sånt?
6. Är lite orolig för min kropp som är rätt tight nu. Tar det mycket energi att få bröst, mage och rumpa i ordning, eller krävs det kosmetisk kirurgi? Hade iofs tänkt att fixa mina tuttar om ett par år ändå, och då kanske punkt 1 kan hjälpa med detta, eller är det orealistiskt?
Jag kan troligen googla mycket av ovanstående, men tänkte att jag kan få first hand experience av folk här.
Ha en underbar kväll!