Anonym (Barn eller ej?) skrev 2016-03-18 19:50:17 följande:
Hej
Jag tänkte att detta är rätt forum att få svar på några frågor jag har.
Det är så att min kille såååå gärna vill skaffa en unge för att han vill bli pappa. Jag är lite över 30 så det är väl dags snart om det ska bli av öht. Problemet är att jag egentligen inte vill ha barn. Alls. Ni får ursäkta men jag tycker att ungar är jobbiga och verkar tar all ens tid och energi. Många av mina vänninor har ungar och deras liv har i princip tagit slut efter att de skaffade barn.
Min kille vill inte lyssna på detta utan menar att jag kommer ändra mig när jag håller barnet i mina armar. Han menar också att vår ekonomi kommer bli betydligt bättre och att vi dessutom kan ta ledigt från våra jobb med jämna mellanrum. Om detta är sant är jag villig att skaffa en unge bara för förmånerna. Mina frågor är därför enligt nedanstående.
1. Hur mycket barnbidrag får man varje månad?
2. Hur mycket kostar en unge om man inhandlar det billigaste till den? Typ kläder, vagga och barnstol borde man kunna hitta på loppmarknad/blocket. Finns det typ Eldorado-barnmat eller motsvarande?
3. Hur funkar det med ledighet? Kan jag vara ledig under hela graviditeten? Kan jag fejka och få läkarintyg på att jag typ är illamående?
4. Hur funkar föräldraledighet när ungen blir äldre? Kan jag ta ledigt för att "vara hemma med ungen" tills den är typ 10?
5. Är det tillåtet att åka utomlands när man är föräldraledig? Kollar dom sånt?
6. Är lite orolig för min kropp som är rätt tight nu. Tar det mycket energi att få bröst, mage och rumpa i ordning, eller krävs det kosmetisk kirurgi? Hade iofs tänkt att fixa mina tuttar om ett par år ändå, och då kanske punkt 1 kan hjälpa med detta, eller är det orealistiskt?
Jag kan troligen googla mycket av ovanstående, men tänkte att jag kan få first hand experience av folk här.
Ha en underbar kväll!
Förutom det faktum att du verkligen INTE borde skaffa barn någonsin så ska jag ändå svara helt ärligt på dina frågor.
1: 1050 (har jag för mig, jag har tre barn med flerbarnstillägh och får då ca 3700/mån)
I snitt kostar ett barn 1,3 miljoner mellan 0-18 år. Har svårt att se någon som helst vinst här.
2: saker och kläder kan du säkert komma undan billigt med men räkna med att du antingen måste tvätta varje dag eller ha en hel del kläder för det kräver ofta flera byten per dag, samt diverse annat som kräk, bröstmjölk, bajs/kiss som läcker hamnar på.
Blöjor måste ju köpas och det går åt en hel del, tror vi låg på ca 2 stora paket i månaden samt våtservetter/torkservetter osv.
3: Att bli sjukskriven en hel graviditet skulle i stort sett kräva att du på läkares order måste vara sängliggande pga missfallsrisk/förtidsbörd. Sen annan sjukskrivning efter v 34 eftersom att förtidsbörd då inte längre är direkt farligt efter det (var själv sjukskriven pga hotande förtidsbörd v 26-34). Sen beror det ju på ditt arbete, hur fysiskt krävande det är i förhållande till dina "besvär". Att vara illamående räcker sällan, där krävs att du spyr konstant.
4: De flesta använder upp nästan all föräldraledighet innan dagis. Många kan inte ekonomisk ta ut bara några dagar i veckan utan måste ta ut fullt. Har du dagar kvar så gäller det tills barnet fyller eller fyllt 7 (minns inte vilket men 7 var det).
5: du kan givetvis åka utomlands MED ditt barn under föräldraledigheten. Åker du ifrån barnet så måste ju någon ta hand om det och då vill nog hen själv ha ersättning tex att pappan tar ut några av sina dagar eller att du ger några av dina till tex mormor.
6: hur mycket stryk kroppen tar är ett genlotteri men de flesta får någonting som inte var innan. Jag tex ser ganska oförändrad ut och slapp helt bristningar på magen. Huden är dock inte fullt så spänstig som den var innan. Brösten sitter där de ska och är helt ok men slappare. Då är har jag ändå haft tur. Det finns ju dock sånt som inte syns med. Tex bristningar i underlivet från förlossningen, man kan ju spricka lite hur som, tex hela vägen till anus. Jag klarade med en sprucken blygdläpp men hade sedan ont i ärret drygt ett år. Sexet var inte så kul det året. Jag har dessutom blivit lite inkontinent, något som är ganska vanligt men pratas lite om. Jag kan tex inte hosta eller nysa flera ggr utan att läcka lite (förkylningar är skitjobbigt) och spyr jag mycket så kissar jag på mig. Har väninnor som även läcker om de hoppar eller springer.
Sen undrar jag hur du som redan från början är så negativ ska klara av en ev förlossningsdepression, ett barn med kolik som gråter konstan, ett barn som bara vill amma 24/7, ett närhetsbarn som bara är nöjd vid fysisk kontakt, dvs måste bäras och sovas tillsammans med konstant?